"spørgsmål fra en gravid"
heej jeg hedder nina jeg er så 19 år og skal vær mor hmm jeg vil ha nogen råd hmm jeg er så i uge 26 hm men jeg bor i dansk pjerefamilie men er selv muslim jeg spiser ik svinkød men spiser så kylling og grønt og min vimter hm er vil der ske noget som jeg spiser nu..........jeg skal føde den 8 mars ...hilsen nina
Catrines svar
Hej Nina.
Tak for dit spørgsmål.
Jeg forstår det sådan, at du spørger, om det du spiser er godt nok?
Jeg er bestemt ikke bekymret for at du ikke spiser svinekød. Det vigtigste er at spise varieret, og følge de generelle kost-anbefalinger. Derudover er det vigtigt at du tager jerntilskud, d-vitamin og kalk. Kalk fås lettest gennem mælkeprodukter, men hvis du ikke drikker mælk eller spiser youghurt, ost o.l., så anbefales det at du tager et kalktilskud.
Jeg synes du skal gå ind på Sundhedsstyrelsen hjemmeside ( www.sst.dk) og klikke på "graviditet" som findes under emnet "sundhed og forebyggelse" på forsiden. Her kan du læse alt om hvilke anbefalinger man bør følge som gravid.
Fortsat held og lykke med graviditeten.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld