"baby 6 måneder, hvor ofte aff. med amning og skemad.?"
Hej Lisbeth
min dejlige søn er snart 5½ måned. Han er begyndt på skemad, så han får risgrød, majsgrød og er lige begyndt på kartoffelmos.
Men nu er der gået 4 dage hvor han ikke har lavet en ble, og så tænker jeg lige, som den bekymrede mor jeg nu er, om det er normalt.? Han er brystbarn og det er jo normalt at han ikke laver en ble hverdag, men er det også det når han får skemad?
venlig hilsen Ditte
Lisbeths svar
Hej Ditte!
Din dejlige dreng som får modermælk ,e r nu også begyndt at få skemad.og du er bekymret over om han har afføring ofte nok.
DEt er helt normalt at brystbørn har afføring sjældnere, nogen gange kan der gå en uge i mellem.
Nu ved jeg ikke ,hvor meget grød og mos,han får.Du må bruge din gode observation af ham. Hvis han er blød i maven, ikke virker generet,så skal du bare tage det helt roligt.Han ernæres jo fortsat mest af din mælk.
Du kan hjælpe ham lidt ved at give ham sveskemos oven på hans grød, det sætter gang i maven.
Hvis han er generet og spændt i sin mave ,og du vurderer ,det generer ham, så kan du give laktulose, dosis efter hvad der står på flasken.
De fleste børn får det reguleret nogenlunde hurtigt, når de starter på mos og grød, lige pludselig begeynder der at komme hyppigere afføring i bleen.
Det allervigtigste er at se på ham, er han glad og tilfreds ,så er alt i orden.
Håber det her gav lidt hjælp. Fortsat held og lykke med ham og god søndag.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk