"3,5 måned skal have mad mange gange hver nat.vælling nu?"
kære lisbeth
jeg har en lille dreng på 3½ mdr ( bliver 4 mdr 7 dec.)
han har de sidste 3 nætter vågnet mellem 7 og 5 gange ...
eks.: vågner ca kl 17.00 og bliver puttet efter have fået fra begge bryster inden for en time ca. kl 20.30. vågner derefter kl 21.30 , 00.30 , 03.00 , 05.00 , 06.00 og så står vi op kl 07.30 . alle disse gange forsøger vi at give sut nusse og putte ham , og har også prøvet at give sukkervand for at slukke evt tørst , men han nægter at ligge sig til at sove igen før han har fået mere mad ..
nu er det så jeg tænker om jeg evt kan begynde at give lidt vælling om aftenen ? evt vække ham omkr. kl 22.00 for at han så kan sove nogle flere timer eller om det vil være for tidligt for hans mave at begynde på dét ??
Lisbeths svar
Hej !
Deter klart du bliver træt og har brug for at sove lidt mer ud i et stræk.
Jeg vil foreslå at vente med vællingen og istedet intensivt hæve mælkeproduktionen det næste døgn.
Når han vil have mad så mange gange så er det for at stimulere din produktion af mælk, måske har du haft lidt travlt nogen dage så der ikke er så meget om eftermiddagen, derfor hyppig amning om natten.
metoden er: Aflys alle aftaler, tag en dag hvor du udelukkende skal øge mælkeproduktionen. Slap af på sengen eller i sofaen, lad dig varte op, for det at holde mælkeproduktionen ved lige kræver ro og ernergi.
Am ham hver 2 time dagen igennem, og bagefter hviler du og drikker rigeligt væske og spiser sund mad, slapper af, læser leger med ham og forfra.
Nogen gange skal der fokus på produktionen.
Du kan også skubbe hans sengetid lidt, lad ham lege med sin far, mens du slapper af, giv ham alt det nærvær han vil have, slut evt af med bad og mælk fra begge bryster. Om du skal give ham inden du selv går i seng må komme an på en prøve, nogen gange hjælper det andre gange ikke.
Jeg håber du får lyst til at give det en chance og se om det ikke gir mere nattero. Hvis ikke det lykkes at øge produktionen så suppler med MME efter du har ammet, og se om han vil tage mer`det er bedre end vælling på nuværende tidspunkt. Uanset hvad du gør så er det flot du har ammet i næsten 4 måneder, så ros dig selv med det.
Held og lykke med projektet og med ham
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk