Eksperthjælp: Julefrokost - skal baby passes?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.231 visninger
0 svar
0 synes godt om
19. november 2010

Stine Winther

"Julefrokost - skal baby passes?"

Pasning uden for hjemmet med overnatning

Hej Stine

jeg har et problem...jeg føler at alle (incl. min mand) har svært ved at acceptere,

at jeg ikke er tryg ved at få Philip passet (han blev dog passet og sov ude som 3 mdr og 14 dg)

min svigerfar fyldte 60 og hold stor fest.dette var ved nogle gode venner som er vant til børn og det gik ok ...dog gråd til at starte med da han skulle spise.

jeg har ikke lyst til at min mands søstre eller mor skal passe ham(heller ikke min fam.)

grunden er at han indimellem er svær at trøste selv for mig og min mand

hvad vil du råde mig til og er jeg for seppet ?

vi skal til 2 julefrokoster og ønsker heller ikke strid imellem os

mvh Kidde

Stines svar

Kære Kidde

Først og fremmest vil jeg sige, at der er rigtig mange mødre, der føler som dig. Det er helt naturligt, at en mor ikke bryder sig om at skulle være adskilt fra sit spædbarn i flere timer, og at hun ikke bryder sig om tanken om, at hun ikke er der til at trøste, hvis barnet bliver ked af det. Så du er bestemt ikke sippet, og dine følelser er ikke forkerte.
Der er ganske sikkert mange mødre, der kan fortælle succeshistorier om pasning af deres 6 mdr.s børn, ligesom der er mange, der synes, at det er ok, at barnet er ked af det noget af tiden.

Du skriver, at Phillip ind imellem er svær at trøste. Det kan muligvis hænge sammen med den alder, han har. Omkring de seks måneder vil barnet nemlig begynde at opleve verden på en ny måde, og det kan virke overvældende og skræmmende for ham i en periode. Han begynder at forstå den fysiske afstand, at noget er langt væk eller tæt på, eller at noget bevæger sig væk fra ham, så det ikke længere er inden for rækkevidde - fx MOR! Den 6 mdr. gamle baby er meget nysgerrig og social, men vil samtidig helst indtage verden fra mors trygge favn.

Så på den ene side har du et barn, som er inde i en lidt utryg og morpylret periode, og som har brug for, at behovet for at være tæt på mor bliver imødekommet.
På den anden side har du et barn, som sandsynligvis er glad for at være sammen med andre mennesker.

Hvis der ikke er for meget på spil, ville jeg synes, det var bedst at blive hjemme fra julefrokosterne i år - det er bare dette ene år!

Hvis du synes, det er helt umuligt at sige fra, så vil jeg råde dig til, at få ham passet hjemme hos jer selv. Desuden er det en god idé, at dem, der skal passe ham, kommer på besøg jævnligt i ugerne/dagene op til. Træk dig lidt tilbage og lad dem lære hinanden godt at kende. Du skal være helt sikker på, at han genkender dem, når de kommer, og at han er tryg ved dem - også når du går ud af rummet.
I dagene efter julefrokosterne skal du være forberedt på en reaktion fra ham. Måske har han grædt, mens han blev passet. Måske har han ikke grædt, men græder først, når I er sammen igen. Eller noget helt tredje. Uanset hvad, så har han brug for masser af tryghed og fysisk kontakt med dig for at genoprette den følelsesmæssige balance i sig. Lad være med at have andre arrangementer efter pasningen, men prioritér at hverdagen er, som den plejer.

Held og lykke!

Kærlig hilsen Stine

Stine holder kurser og arrangementer med rytmik (musik og bevægelse), babytegn og babymassage, og vejleder desuden i brug af babyslynger.

Se Stines hjemmeside: http://www.babyhuset-tutti.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.