Eksperthjælp: Projekt grød, baby 4,5 måneder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.553 visninger
0 svar
0 synes godt om
16. november 2010

Lisbeth Jess

"Projekt grød, baby 4,5 måneder"

Hej. Jeg vil gerne høre lidt om 'reglerne' for maden til et barn som er 4-5 måneders alderen. Jeg har en dreng som er 4½ månede ca.. Min egen sundhedsplejerske har jeg ikke set i lidt over en månede. Jeg havde en aftale med hende men hun kom ikke og jeg har  ringet og fået lagt en besked til hende. Hun sagde til mig at jeg kunne begynde på grød når min søn var 4 mdr. men at jeg helst skulle vente til hun kom. Nu er jeg begyndt alligevel på noget grød hvor der står fra 4 mdr. på glasset og min søn er vild med det. Han får selvfølgelig også modermælks erstatning(jeg havde ikke nok mælk fra da han var 2 måneder). Nu kunne jeg godt tænke mig at høre om du kunne fortælle mig hvad man må og hvad man hvert fald ikke må. Jeg kunne godt tænke mig at lave grøden selv, har du evt. en opskrift? Er der nogle grøntsager han ikke få få? Og hvad med kød, må han overhoved få det? Må han få risengrød uden kanel eller er det noget med de ikke må få ko mælk endnu? Hvornår må man begynde på vælling? Jeg har ikke selv haft dette emne oppe med min sundhedsplejerske. Jeg er godt klar over at det skal være total grød uden klumper. Min søn er sund og rask, han blev født 16 dage over termin.

Lisbeths svar

Hej !

Det lyder som om han og du er klar til at komme igang med mere mad end bare MME.

Han er i fin trivsel læser jeg, og det du indtil nu har givet ham er han glad for. 

Du kan med stor fordel lave din hjemmelaved grød til ham. Han må få grød af rismel, hirse, majs og boghvede.Du skal lave det på MME, samt putte en tsk olie i .økologisk olivenolie er fint.

Grøden  har en mild smag.Du har ret, den første grød skal være meget tynd, så han nærmest sutter den i sig, derfor vent med grødflagerne til han er vant til grøden, og lav din grød af de melsorter, jeg nævnte.

Han må  gerne få lidt tyndtflydende moset banan, eller kogt moset æble/pære  henovere grøden.Når han er 6 måneder, kan du begynde at lave havregrød og øllebrød, for der må han gerne få gluten.

Hvis du mener, han er klar til grøntsager, så må han få. Kartofler, gulerødder, jordskokker, blomkål og broccoli.Vent med de stærke grøntsager.som rødbede, persille og fennikel.

Kog en kartoffel i usaltet vand, sammen med en af de andre grøntsager.. Når du blender eller moser  bruger du MME til at fortynde.

Har du ikke en blender, kan du efter mosningen presse grøntsagerne gennem en si.så klumperne er væk.Ogå her tilsætter du en tsk olie.

Når han er 6 måneder må han starte så småt med det lyse kød og fisk.

Han skal stadig have sin mængde MME afhængig af hans vægt.det vil din sundhedsplejerske sikkert hjælpe dig med. 

Det er  ofte en langvarig proces at vænne babyer til ny mad, så hav meget tålmodighed, han skal nok lære det. Nogen babyer nyder det omgående, andre har brug for mere tid.

Jeg er sikker på, du finder din egen gode rytme med ham.

Håber du har fået lidt inspiration.Fortsat held og lykke med ham

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.