"Kan mælkeproduktionen pludselig stoppe?"
Hej Catrine,
Jeg ville høre, om ens mælkeproduktion pludselig kan stoppe?
Jeg hat en datter på 7½ ugem som jeg har ammet hele tiden, uden de store problemer - men i nat, var der lige pludselig ikke produceret mælk i det ene bryst, selvom det var tre timer siden hun sidst havde fået noget!
Efter godt en time, hvor vi havde gået rundt, og jeg havde prøvet at trøste hende, prøvede jeg at lægge hende til igen, og hun fik mælk i et par minutter (plejer at spise fem minutter af gangen) - og her til morgen, var der heller ikke meget..
Jeg er ikke stresset, eller bekymret, så det burde ikke være det der var i vejen..
Jeg har dog brystimplementater, men disse har jo ikke været et problem før..
Jeg håber at du kan forklare hvad der er galt, så jeg kan få rettet op på det, hurtigst muligt.
Jeg ser frem til at høre fra dig, på forhånd tak for din tid :-)
Catrines svar
Hejsa.
Først og fremmest tillykke med din datter. Dejligt at amningen er startet godt ud - det er en meget vigtig forudsætning for et godt ammeforløb.
Du spørger om mælkeproduktionen pludselig kan stoppe, og nej, det kan den ikke! Nogle kvinder oplever at det pludselig føles som om der ikke er så meget mælk - de mangler fornemmelsen af spændte bryster. Når mælken løber til i starten af ammeforløbet, så bliver brysterne meget spændte og hårde, men det skyldes primært en væskeophobning, mere end det skyldes mælk. Brysterne kommer aldrig til at føles lige så spændte som i starten, simpelthen fordi denne væskeophobning kun er lige i starten. Måsker oplever du nu, at dine bryster ikke er så spændte, og føler derfor at der mangler mælk? Men der vil altid være mælk - selv når barnet dier dannes der mælk. Og man kan ikke spare mælken op - det er vigtigt at lægge barnet ofte til, for jo mere brysterne bliver stimuleret, jo mere mælk dannes der, og omvendt - hvis der går mange timer uden at brysterne tømmes, så stopper mælkeproduktionen (indtil brystet atter tømmes).
Nu er det dog lidt anderledes med dig, idet du har brystimplantater. Nogle kvinder med implantater oplever nemlig lidt udfordringer ved amning. Det er særligt kvinder, hvis operationssnit er rundt om areola. Det er fordi der ved operationen kan være beskadiget nogle mælkegange og nervetråde. Brystet vil derved danne mindre mælk. Det betyder dog ikke at man ikke kan amme med implantater, men nogle kvinder vil enten have behov for at lægge barnet hyppigere til og/eller tilbyde lidt modermælkserstatning som supplement. Hvis ikke dit operationssnit ligger rundt om areola, kan det være trykket fra implantaterne, der er med til at mindske mælkeproduktionen. Men hvorfor har du så ikke oplevet problemer før nu? Måske er det fordi din datter nu er blevet større, og derfor kræver større mængder mælk. Prøv at lægge din datter hyppigere til. Hvis hun bruger sut, så prøv at lægge den lidt væk, så hun får stillet sit suttebehov hos dig. Jo mere dine bryster stimuleres, jo mere mælk vil de danne. Hvis du ikke føler at det hjælper efter et par dage, så kan det være, at din datter skal have lidt erstatning som supplement til amningen. Der er ingen grund til at stoppe amningen. Hvis man supplerer amningen med flaske, så er det vigtigt først at tilbyde flasken efter amning - således at dine bryster fortsat bliver stimuleret optimalt.
Held og lykke med det hele. Skriv endelig igen hvis du vil have uddybet noget.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk