"baby 4måneder, protest ved putning af far"
Hej Lisbeth.
Min kæreste og jeg er stødt på et problem når det gælder at få vores søn puttet om aftenen. Han har siden han var 8 uger blevet lagt i seng kl. 19, uden de store problemer eller ritualer. Vi har tidligere ikke haft problemer med at vi begge kunne putte ham og få ham lagt til ro. I en periode har det været mig, der har lagt ham til ro for natten, uden at vi har tænkt nærmere over det, og nu vil han ikke puttes af hans far. Han bliver utrolig ked af det og helt hysterisk. Vi har aldrig oplevet ham sådan, og ved ikke hvad vi skal gøre ved det. Det er svært at stå på sidelinien og se til, og jeg er også blevet nødt til at overtage ham efter noget tid. Det duer jo bare ikke at han ikke kan lægges til ro af andre end mig. Han skal passes af mine svigerforældre næste weekend.
Hvordan skal vi gribe det an, så vi kan komme videre og få lært ham at også andre end mor duer?
Mvh. Carina
Lisbeths svar
Kære Carina!
Hvor I er heldige at i siden 8 uger har kunnet putte ham uden problemer, derfor er frustrationen. også stor nu, når han skriger og protesterer når det er far.Så du tilsidst må tage over, når det ikke lykkes.
Han er 4 måneder nu, kræver mer leg og opmærksomhed, og når han skriger tror jeg det er en protest mod noget, han ikke har lyst til. Og det er ikke sikkert deter hans far der protesteres imod.
I skal lege og snakke intenst med ham inden sengetid, hvor I begge er der, så han er mættet med oplevelser og nærvær. Slut evt af med en gang babymassage givet af far,et dejligt bad, og så put ham sammen.Når han er fyldt op, så tror jeg ,at han trygt lægger sig til at sove uden protest.Du kan jo trække dig lidt tilbage og pusle rundt, så han stadig fornemmer dig.
Det vigtigste er, at I viser ham, at alt er trygt og godt, og han kan sove ,og I tror på det.
Børn har perioder, hvor rytmer ændres, og det er helt normalt, han bliver større og kræver/har brug for andre udfordringer.
Som forældre blir vi nogen gange lidt bekymrede, indtil vi lige finder rytmen i det nye mønster, og deter udfordringen ved at være forældre. At følge med i det de viser os, og alligvel selv mærke, at det er os, der har ansvaret, for at der er mest mulig glæde og harmoni.
Hans søvn hos svigerforældrene skal nok gå godt. Når han er tryg , får omsorg mad og helt sikkert bliver taget sig kærligt af, så lægger han sig trygt til at sove.
Som Bedsteforældre har vi stadig erfaringen fra dengang vore var små.og vi elsker vores børnebørn og vil det bedste for dem.
Håber du kan bruge lidt af mine betragtninger, og fortsat held og lykke med jeres søn.
Og hav en god friaften.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk