Barndoms-stress avler unge mødre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.077 visninger
5 svar
0 synes godt om
11. november 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Nyhed fra nettet - fra fpn.dk

Kvinder, der har haft en ustabil og stresset barndom, bliver oftere gravide som unge.

Risikoen for at blive mor som ung er langt større, hvis man har været udsat for stress som barn, hvis forældrene ikke har været meget involverede i barnets opvækst, eller hvis familien er flyttet mange gange igennem de første barndomsår. 

Det viser en ny, længerevarende undersøgelse, som netop er blevet offentliggjort i tidsskriftet “The Proceedings of the Royal Society B”.

Ifølge Daniel Nettle, adfærdsforsker ved Newcastle University, får kvinder, der eksempelvis ikke har fået bryst som små, eller som er vokset op uden en far, i gennemsnit børn seks måneder tidligere end de jævnaldrende kvinder, der har haft en mere stabil og rolig barndom. 

Læs mere her »

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. november 2010

qp

Karoline skriver:

Nyhed fra nettet - fra fpn.dk

Kvinder, der har haft en ustabil og stresset barndom, bliver oftere gravide som unge.

Risikoen for at blive mor som ung er langt større, hvis man har været udsat for stress som barn, hvis forældrene ikke har været meget involverede i barnets opvækst, eller hvis familien er flyttet mange gange igennem de første barndomsår. 

Det viser en ny, længerevarende undersøgelse, som netop er blevet offentliggjort i tidsskriftet “The Proceedings of the Royal Society B”.

Ifølge Daniel Nettle, adfærdsforsker ved Newcastle University, får kvinder, der eksempelvis ikke har fået bryst som små, eller som er vokset op uden en far, i gennemsnit børn seks måneder tidligere end de jævnaldrende kvinder, der har haft en mere stabil og rolig barndom. 

Læs mere her »

Det giver da ihvertfald mening for mig

Anmeld

12. november 2010

1977

Profilbillede for 1977

Jeg havde flyttet 7 gange da jeg blev 6 år, vokset op uden en far og er flaskebarn Jeg var 28 da jeg fik den første - men så er jeg nok undtagelsen, der bekræfter reglen (eller hvor den nu er)

Anmeld

12. november 2010

Pena

Præcis sådan var min barndom, og har ingen børn som 32 årig. Men det gør selvfølgelig ikke udtalelsen usand.

Anmeld

12. november 2010

Mortilxx

Det giver virkelig meget mening for mig

Min storebror blev myrdet da jeg var tre uger gammel, og siden har vi flyttet rundt omkring syv gange. Jeg har skiftet skole utallige gange. Dog har mine forældre altid sværmet omkring mig. Jeg kan i hvert fald ikke sige at mine forældre aldrig har været der for mig, for det har de i den grad. Jeg har aldrig manglet kærlighed af dem tværtimod 

Anmeld

12. november 2010

Cris

Jeg tror, at der er så mange faktorer involveret, at det er meget svært at pege på kun en. Og sådan noget ender med at være en stress faktor for første gang mødre, som bliver bombarderet med masser af "do's and dont's"... Jeg kan i hver fald se det nu fra afstand, at jeg var hele tiden bange, for at stresse/gør ked af det mit første barn... Som sagt, er der mange faktorer, ink. en teenage hjerne som ikke er helt udvikle endu og som skal have masser af støtte, selv om de skriger for selvstandigheden!    (det kan jeg også godt se nu fra afstand, da jeg selv var en teenager!)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.