"Baby 4 mdr vil ikke amme"
Hej Catrine
Jeg vil start med at fortælle min datter begyndt, at amme mig med suttebrik i starten, fordi hun havde svært med at få fat i min brystvårt. Jeg malket også ud for hende, fordi hun kun ammet i få minutter og blev ikke mæt. Det har varede i ca. 2 mdr. Derefter prøvet jeg at amme hende uden suttebrik. Men hun vil simpelthen ikke amme mig, hvor jeg blev nød til at give hende suttflasken. Hun blev ved med at dreje sit hovede til det modsætte side af min bryst og trækker sig tilbage, ligesom hun gøre nu.
Lige i øjeblikket kan jeg kun amme hende når hun er halv vågen. Ellers får hun fra sutteflasken og er begynt på noget grød en gange om dagen. Jeg har også prøvet forskellige ammestillinger, ventet til at hun bøvset færdig, har smurt noget sødt marmelade og sukker på min bryst, tage hende ind i et mørkt rum hvor der var stille, at give sutteflasken først, så hun kunne smage noget mælk og lige efter min bryst, men det hjalp heller ikke.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, når jeg har rigelig mælk og hun kan jo i realiteten godt lide modermælk, men vil bare have det i sutteflasken
Catrines svar
Hej.
Øv, hvor kan jeg godt forstå at du er frustreret. Du ønsker virkelig at amme, men din datter lader til at have svært ved det. Jeg ved ikke hvorfor det var svært for din datter i starten, men mange spædbørn kan have lidt svært ved det i begyndelsen af den ene eller anden grund. Måske har du flade eller indadvendte brystvorter, måske er dine bryster eller brystvorter meget store, eller også har din datter bare haft svært ved at få fat, måske fordi hun har været lille, eller simpelthen bare uden en synlig grund. Du har derfor været nødt til at bruge suttebrik, hvilket kan være en god hjælp i starten. Problemet med suttebrikker kan dog være, at brystet ikke bliver stimuleret nok, og man danner derfor ikke nok mælk til barnet. Et andet problem kan være, at barnet vænner sig til kun at kunne sutte på den lidt faste facon, og derfor har svært ved igen at tage fat på brystvorten. Jeg tror det er tilfældet med din datter, som jo godt gider at sutte på flaske. Flaskesutten og suttebrikken kan nemlig godt minde om hinanden.
Selv om det synes håbløst, er der dog mange kvinder der får lært deres børn igen at tage fat i brystet uden suttebrik. Det kræver dog en masse tålmodighed! Du skriver at du kan amme din datter, når hun halvsover, hvilket jo er et godt udgangspunkt. Hun KAN altså godt - hun skal bare være godt afslappet. Jeg tror at din datter kan mærke din frustration, og at hun efterhånden har fået nogle dårlige oplevelser ved brystet - og at hun derfor nægter at amme hos dig i vågen tilstand. Børn er meget følsomme og kan mærke hvis moren er anspændt ved amningen. Du skal derfor begynde at tro på dig selv. Tro på at du kan amme din datter, når bare I får øvet jer lidt. Det bedste er at være afslappet, da det kan hæmme nedløbsrefleksen, hvis man er nervøs og anspændt. Måske er det derfor at din datter ikke vil die hos dig - fordi din anspændthed forsinker mælken.
Jeg vil foreslå dig at tage et par dage hvor du ikke laver andet end at være tæt på din datter. Læg dig i sengen med hende og sov sammen. Lig også gerne vågne sammen, og læg hende tæt ved dit nøgne bryst, så hun kan dufte mælken. Når du fornemmer at hun er sulten, kan du forsigtigt lægge hende tæt til brystet og se om hun begynder at søge. Hvis hun gør det, så hjælp hende stille og roligt til brystet uden tvang. Hvis hun vender hovedet væk, så bliv ikke ked af det, men vent lidt og lad hende prøve igen. Giv hende flaske, hvis hun bliver for sulten, men kun til hun lige er tilfreds - lad hende ikke overspise. Lad der så gå lidt tid og forsøg at lægge hende ved dit bryst igen. Sådan fortsætter du. Forhåbentlig vil det vække hendes lyst til at spise hos dig.
Det er vigtigt at få hjælp til det praktiske derhjemme, så hvis du har en der kan hjælpe, er det guld værd. Det er vigtigt at du ikke bruger tid på at stresse rundt og gøre rent o.l., men at du bare er til stede for din datter. Bare to dage på den måde er godt givet ud!
Jeg håber det lykkes for dig. Du må endelig ringe til en af Forældre og Fødsels ammerådgivere hvis du bare er ved at gå til af frustration - det kan hjælpe rigtig meget at snakke med én undervejs.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk