"white spot"
Hej Catrine
Jeg har ammet mit 2. barn fuldt fra fødslen af. Han er nu 5 mdr. For et par dage siden, kunne han pludselig ikke tømme højre bryst (dét oplevede jeg aldrig med min datter, der i dag er 5 år gammel). Tilfældigvis skulle vi til 5 mdr undersøgelse hos lægen samme dag, så jeg fik lægen til at mærke på det. Han sagde, at jeg skulle have fat i en brystpumpe hos Falck. Dét fik vi så, da den lille græd helt utrøsteligt senere på dagen, når jeg lagde ham til.
Jeg fik pumpet ud samme aften og lidt igen næste formiddag og så fik han selv tømt resten et par timer efter :-) rigtig dejligt. Derefter har han ikke haft problemer med at tømme brystet (det er nu 4 dage siden, at det startede) og jeg har ikke pumpet mere ud for ikke at øge produktionen.
Men nu er det sådan, at det de sidste par dage er begyndt at gøre mere og mere ondt i brystet (vorten) lige når jeg lægger ham til! Til aften i dag sad jeg med tårer i øjene og var ved at skrige op.... Jeg opdagede tidligere, at der er en lille hvid "blære" på brystvorten og gætter på, at det er dén, der er skyld i hele balladen. Men det gør sindssygt ondt og jeg er allerede desperat. Det er også ubehageligt efter amningen, men selvfølgelig ikke ligeså smertefuldt som i starten af amningen. Har googlet en hel masse, men synes ikke jeg bliver klogere af det...tænker både, at det kan være "white spot" eller svamp. (Det skal lige siges, at jeg bruger uld ammeindlæg - og har gjort med begge mine børn med stor succes).
Da det er lørdag i dag er jeg parat til at ringe til lægevagten i morgen, hvis ikke, der er en forbedring eller jeg har fundet ud af noget andet....
Håber, du kan hjælpe?
Med masser af håb
Katla
Catrines svar
Hej Katla.
Det lyder på mig som om du har en tilstoppet udførselsgang, altså en "whit spot", som det også kaldes. Det er en meget lille ophobning af mælk med et tyndt lag hud over. Det kan sammenlignes lidt med en tilstoppet hudpore, og den kan være meget øm og det kan være meget smertefuldt når barnet sutter. Det er vigtigt at få hul på den, da man ellers risikere at mælken ikke kan komme ud - netop som du oplevede det for et par dage siden. Nogle gange forsvinder den af sig selv når barnet ammes, men andre gange må man selv få hul på den. Du kan prøve nogle forskellige metoder for at få hul på den. Enten kan du opbløde brystvorten med en vaskeklud med meget varmt vand - det kan af og til få hul på en white spot eller du kan prøve at kradse det yderste hudlag af med en negl eller vaskeklud. Når man får hul på den, vil det enten være en lille prop eller en klistret, lang streng, der skal trækkes ud. Brystvorten kan smøres med en blødgørende olie í dagene efter at white spot´en er fjernet for at holde området smidigt og blødt.
Du er velkommen til at skrive igen, hvis du ikke mener at det drejer sig om en white spot. Hvis du har brug for akut vejledning, vil jeg anbefale dig at ringe til en ammerådgiver via Foreningen Forældre og Fødsel.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk