Opret gratis profil  

Log ind

E-mail:

Adgangskode:

Har du glemt din adgangskode?

Eksperthjælp: Hyppigere amninger om natten og fast føde

Citér indlæg Anmeld indlæg
27. oktober 2010, kl. 21:50

"Hyppigere amninger om natten og fast føde"

Hej Catrine,

Jeg er mor til en skøn pige på 7 mdr. Hun blev fuldammet indtil 6 mdr. og bliver det næsten stadig, da hun ikke er spor interesseret i grød og mos.

Hun har sovet fra kl. 20-04.00 fra hun var 3 til 5 mdr., men begyndte derefter at vågne mange gange om natten. Lige i de her dage ammer jeg hende ca. 3 gange om natten - som regel får hun den sidste ammetår kl. 18.30, og så vågner hun igen kl. 01.00, 04.00 og 06.00. Vi står som regel op kl. 07.00.

Jeg tænker at årsagen til de mange opvågninger er fordi hun har brug for mere mad nu, men i og med at hun ikke er interesseret i fast føde, ammer jeg bare derud af. Det generer mig ikke, men jeg skal da indrømme, at jeg gerne ser hun sover lidt flere sammenhængende timer om natten:-)

Mine spørgsmål er:

1) Gør jeg det rigtige ved at amme hende så meget om natten eller giver jeg hende bare en dårlig vane? Jeg synes jeg har læst mange steder at de burde kunne klare sig uden mad fra 6 mdrs. alderen.

2) Jeg stoler på at hun kan leve af min mælk lidt endnu - er det ikke rigtigt? Hun er glad og trives og mangler ingenting, men både min mor, svigermor og SP mener at der skal mere fast føde til, med den alder hun har. Vi er begyndt at lade hende spise selv, da det er den eneste måde vi ellers får noget i hende - det går langsomt, men fint:-)

Glæder mig til dit svar:-)

Kh

Catrines svar

Hejsa.

Først og fremmest vil jeg sige, at det er flot at du har fuldammet til din datter var 6 mdr. Det er jo også, ifølge bl.a Sundhedsstyrelsen, det man skal sigte efter. Det er også flot at hun har kunnet sove så mange timer i træk uden mad, hvorfor det sikkert synes ekstra hårdt nu, hvor hun vågner noget oftere.

Jeg tror du har ret i, at din datter vågner oftere nu, fordi hun med den alder hun har, er blevet mere sulten. Derfor er det også det rigtige tidspunkt at begynde med skemad. Men, nu er dit problem jo, at hun ikke er særlig interesseret i skemaden! Det er der nogle børn der ikke rigtig er, særligt ammebørn.

Jeg hæfter mig ved, at det ikke lader til at være et problem for dig - selv om du selvfølgelig helst så at hun sov noget mere. Jeg synes helt bestemt at du skal følge din egen mavefornemmelse - din datter tager ikke skade, eller får en dårlig vane af at blive ammet oftere om natten. Så længe hun ikke spiser særlig meget fast føde i løbet af dagen, vil hun naturligt være sulten om natten, og det ville være synd at sulte hende. Jeg siger dermed ikke, at det er optimalt, men for en periode må det være sådan. Der kan dog godt ske det, at din datter fylder sig med mælk i løbet af natten, så det påvirker hendes appetit om dagen. Det kan så betyde, at hun er mindre interesseret i skemad. Det kan være svært at bryde denne cirkel, men ved at blive ved med at tilbyde hende mad i løbet af dagen, vil det afstedkomme gradvist mere og mere mad om dagen og tilsvarende mindre om natten.

Du har ret i, at hun sagtens kan leve af din mælk, når bare der er nok af den. Dog er det selvfølgelig vigtigt at blive ved med at tilbyde hende rigtig mad, så hun vænner sig til forskellige smage og konsistenser. Men det er jeg også sikker på at du ved. Jeg ved godt, at der står mange steder, at børn kan klare sig uden mælk om natten fra 6 mdr, men det er min erfaring, at det bestemt ikke gælder alle børn! Nogle har brug for en enkelt natamning eller to i længere tid.

Det er rigtig fint at lade din datter spise selv - det lyder til at være vejen frem med hende. Nogle børn, der er kommet lidt sent igang med overgangskosten, springer simpelthen skemaden over, og går direkte til fingermaden. Det eneste problem med dette er, at hun ikke kan nå at spise sig mæt, og det tager derfor længere tid at nå op på en fuld portion. Det vil derfor betyde, at du må amme noget hyppigere i en periode. Men det synes jeg ikke du skal fortvivle over. Som du selv skriver, så går det langsomt, men fint! Og modermælk er fyldt med gode næringsstoffer, så din datter tager bestemt ikke skade!

Alt i alt synes jeg derfor at du skal fortsætte, som du gør nu. Det allervigtigste når man har med et småtspisende barn at gøre, er at bevare en rolig attitude og ikke presse barnet til at spise, så skal dets lyst til mere mad nok vokse.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Skriv notat

Som PLUSmedlem af Baby.dk har du mulighed for at gemme et notat på de andre brugere.

Det er en af de mange fordele du får.

Klik her for at læse mere »
Gå til Ordet er frit     Til forsiden

Kontakt Baby.dk | © 2013 Baby ApS
Bliv fan på Facebook Baby.dk på Google+