Eksperthjælp: 9 måneder er kosten o.k.?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.561 visninger
0 svar
0 synes godt om
26. oktober 2010

Lisbeth Jess

"9 måneder er kosten o.k.? "

Hej Lisbeth,

Har brug for råd eller måske bare en bekræftning på at det er ok:-)

Min datter er lige knap 9 måneder og trives rigtig godt! Men der er noget jeg undrer mig over og jeg har lidt svært ved at få klar besked hos min egen sundhedsplejerske.
Jeg bor i Sverige og selvom landende ligger så tæt på hinanden er der alligevel en stor forskellighed i meningerne om hvad børn skal spise. Min datter spiser godt synes jeg men jeg undrer mig over at hendes afføring er "tynd" ikke vandet men bare sådan tyktflydende tandpasta agtig (hvis det giver mening) Hun har afføring 1 gang om dagen og springer meget sjældent over! Hun har ikke ondt i maven og er glad og fuld af energi . Men jeg er i tvivl om hun får nok fibre eller om hun får for mange...Hendes mad dag ser således ud:

Mogenmad: Risgrød med en lille smule kanel

Formiddag: 150 ml MME

Frokost: Rugbrød med enten Makrel i tomat, torskerogn eller leverposteg. nogen gange frugtmos til dessert.

Eftermiddag: 150 ml MME

Aften: Hvad vi får og så med en most kartoffel til

Sengetid: 200 ml majsvælling.

ind imellem får hun sådanne majschips (ligner oversize ostepops men består kun af majs uden salt eller fedt o.lign)
så får hun et stk peberfrugt at gumle på eller et stk agurk.

Er det ok det hun får eller kan jeg gøre andet for hende? Det skal siges at jeg så småt er begyndt at give hende kogte gulerødder og broccoli men hun er bestemt ikke glad for det og har indtil nu nægtet pure at spise det:-( Det er umuligt at få færdiglavet grønsagsmos i hende også...

Kom glad med dine erfaringer og gode råd! :-)

KH
Sasja

Lisbeths svar

Hej Sasja!

Ja du har ret der er forskel i Sverieg og Danmark, alligvel mener jeg du gør  det helt rigtige.

Hun er kun 9 måneder og skal vænne sig til at spise almindelig sund mad omkring 1 års alderen.

Du kan jo veksle med forskellige grødretter om morgenen, og huske fedtstof i grøden.

Hvis du mener hendes afføring er for lind så giv hen de brød uden kerner. Det lyder som om hendes mave virker fint som den skal, nogen børn bliver forstoppede, heldigvis ikke din datter.

M.h.t grøntsager, så er det en god ide at give rå grøntsager, lad hende sidde og samle ærter og majs op, det styrker også motorikken.

Når du giver hende gulerødder og broccoli, så mos det  sammen med kartoflerne og MME., det hjælper hende til at kunne lide det.,

Avocados kan de fleste børn lide og der er gode fedtstoffer i.

Du er vel også begyndt at give MMe af en kop til måltiderne.

Hun er nu i den alder hvor deter dejligt selv at fylde mad i munden, lad hen de sidde selv og lad hende mærke og smage,du kan lægge plastik under stolen, så hun trygt kan spilde.

Håber dette kan inspirere dig lidt videre. Fotsat held og lukke deroppe hinsidan.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.