Eksperthjælp: frustreret over amning af baby 4 mdr

Visninger: 4.243   Svar: 0

Spring til sidste ulæste indlæg Følg denne tråd

25. oktober 2010

"frustreret over amning af baby 4 mdr"

Jeg har en datter på snart 4 måneder og jeg føler stadig ikke at amningen fungerer som den skal, tværtimod er både min datter og jeg kommet ind i en rigtig dårlig rytme. Jeg vil rigtig gerne amme på fuldtid , men det er desværre blevet til at jeg kun ammer om natten nu og malker ud om dagen. Og øv hvor jeg synes det er besværligt hele tiden at skulle være på forkant med hendes behov ved at skulle malke ud inden hun skal spise. Nå men sagen er den at min datter Clara blev født med en lille vægt på 2600 gram selvom jeg fødte 40+6. Derfor har vi selvfølgelig været meget opmærksomme på at hun skulle tage på og op i vægt. Nu vejer hun omkring 6,3 og det er selvfølgelig flot. Men der skete det at hun i en periode (da jeg ammede normalt både nat og dag) at hun ikke tog nok på. Hun virkede ukoncentreret og var færdig med at spise ved mit bryst efter 5 min så gad hun ikke mere. Hun blev helt hysterisk hvis jeg lagde hende til igen. Det er anderledes når hun får flaske. Der vil hun godt ligge og ”babbe” i længere tid og har indtrykket af hun spiser mere når hun får flaske. Nå men det førte jo til at jeg begyndte at malke ud før hun skulle spise og så ammede hende om natten. Og det førte så til en flot vægtstigning på 500 gram på 2 uger. Dejligt, men hamrende besværligt. Jeg malker omkring 150 ml ud hver gang og det er mere end rigeligt til hende hun spiser kun omkring 100, men om aftenen kan der godt være lidt mindre mælk så supplerer vi med modermælkserstatning. Men jeg føler jeg er kommet ind i en ondt cirkel og kan mærke at mine bryster slet ikke bliver tømt når jeg malker ud til forskel på hvis det var hende der lå der. Jeg synes amningen er noget af det mest hyggelige men hold op har vi også bare haft så mange kampe at jeg snart ikke orker mere.

Så mine spørgsmål til dig er så:

Skal jeg begynde at fuldtidsamme igen?– Ja hvordan ved jeg hun får nok?

Hvordan kan jeg øge produktionen om aftenen?

Clara græder nogle gange når jeg ligger hende til- er det en afvisning af brystet?

Hvor ofte skal jeg tilbyde bryst? – Jeg holder hende til 2,5 – 3 timer ved flaske?

Hvordan får jeg hende til at spise i længere tid? – Hvis jeg skal? 5 min. Er jo ikke meget men hun virker tilfreds nok.

Skal jeg tilbyde begge bryst samtidig eller et og så efter noget tid det andet?

Tusinde tak for din hjælp.. J

Catrines svar

Hej.

Tak for dine spørgsmål. Jeg vil besvare dem i den rækkefølge du har skrevet.

Du spørger om du skal begynde at fuldtidsamme igen. Det er selvfølgelig helt op til dig. Din datter er kun knap 4 mdr, hvorfor hun har brug for din mælk (eller modermælkserstatning) i lang tid endnu. Sundhedsstyrelsen anbefaler jo fuld amning i 6 mdr og delvis amning i yderligere 6 mdr eller længere. Jeg synes det lyder på dig som om du gerne vil give det en chance, selv om du samtidig skriver at det ikke har været helt let. I har haft en lidt hård start, idet din datter var lille, så der har været et stort fokus på hendes vægtøgning, hvilket må have givet dig et vist pres for at amningen har skullet fungere optimalt. Denne tidlige fokus på vægt og vægtkontrol, kan desværre have tendens til at følge ens tanker op gennem barnets opvækst, hvilket kan gøre det svært at slappe af og tro på at det vil gå godt helt naturligt. Denne fokus på vægt og antal af drukket ml. pr gang, vil jeg forslå dig at prøve at glemme. Prøv i stedet af fokusere på hvordan din datter har det. Det er netop det ved amning, der kan frustrere mange - at man ikke ved hvor meget ens barn spiser. Det er dog vigtigt, at man kan give slip og tro på at ens barn nok skal melde sig ved brystet når det har behov for det. At du kan amme om natten tyder på, at din stress og frustration kan mærkes af din datter, hvorfor hun har sværere ved at die hos dig om dagen. Om natten er du nemlig afslappet, hvilket dels får mælken til at løbe hurtigere, og dels gør, at amningerne forløber mere rolige. Du må indstille dig på, at du ikke kan vide hvor meget mælk din datter får hos dig, men hvis hun får lov at komme til brystet hver eneste gang hun beder om det, så kan du stole på at hun får nok. Amning er også mere end bare mad. For nogle babyer bruges brystet også som trøst og nærhed, eller også skal de bare have en hurtig tår, fordi de er tørstige og ikke sultne. Nogle amninger vil således tage 1 min. og andre måske 20.

Du spørger hvordan du kan øge produktionen om aftenen. Det er sådan med modermælk, at den er mest vandig med mest volumen om morgenen og formiddagen, og om aftenen er den mere fed, med mindre volumen. Man kan derfor godt tro at brysterne er tomme om aftenen, men faktum er, at brysterne aldrig kan tømmes helt. Til gengæld vil barnet oftere til om aftenen, og det er fordi det får mindre ud ad gangen - den federe mælk er lidt hårdere af suge ud, hvorfor barnet godt kan virke lidt frustreret ved brystet. Den bedste måde at øge din generelle mælkeproduktion, er simpelthen ved at tilbyde brystet ofte. Det handler om udbud og efterspørgsel. Mælkemængden indretter sig efter din datters behov. Men kun hvis hun ikke suppleres med erstatning. Lige nu malker du ud om dagen, og som du selv er inde på, tømmes dine bryster ikke så effektivt, som hvis det var din datter der diede. Når dine bryster ikke tømmes effektivt, vil du danne mindre mælk. Jeg vil derfor foreslå dig, at lade din datter amme hos dig så meget hun vil, og først bagefter malke ud. Du behøver kun at malke ud i starten, hvor din datter lige skal til at finde ud af at spise hos dig igen - ellers kan du risikere at lave for meget mælk.

Når din datter græder når du lægger hende til, kan det det enten skyldes at hun ikke er sulten, eller også er hun blevet alt for sulten, hvorfor hun bliver ked af at mælken ikke løber hurtigere. Når hun får flaske oplever hun at mælken kommer ud med det samme, hvorimod ved brystet skal nedløbsrefleksen først igang før mælken løber - og hos nogle er den lidt langsom, eller også forsinkes den hvis moren er anspændt. Stress, træthed, usikkerhed og anspændthed kan alt sammen hæmme nedløbsrefleksen. Det bedste er derfor at sidde eller ligge behageligt, slappe godt af og TRO PÅ at man kan amme. Din datter kan også afvise brystet fordi I er kommet ind i en ond cirkel, hvor hun har fået negative oplevelser ved brystet. Hvis du tror at det skyldes det, vil jeg foreslå dig at tage et par dage ud af kalenderen, hvor du ikke skal andet end at være sammen med din datter - gerne hud mod hud i sengen, hvor I kan slappe godt af. Lad din datter ligge hos dig, men tving ikke hendes hoved til brystet - hun skal selv søge det. hvis hun så bliver alt for gal og sulten, så tilbyder du hende bare flaske, men bliver ved med at se om hun ikke kunne være interesseret i brystet næste gang sulten melder sig - og meget gerne før.

Prøv at lade være med at tænke i tidsintervaller. Lad din datter amme ved dig når hun viser små tegn på sult eller suttelyst. hvis hun bruger sut, så ville jeg tage den væk indtil hun igen spiser fuldt hos dig. Jo mere hun hyggesutter hos dig, jo mere mælk laver du, og jo flere positive oplevelser ved brystet får hun. Vil hun die hver time, så lad hende det. Går der 4 timer, er det også fint. Modermælk fordøjes meget lettere end erstatning, hvilket gør hende sulten oftere. Prøv også at glemme hvor kort eller lang tid hun er om at spise. Hvis hun virker tilfreds efter 5 min., så er hun nok tilfreds! Som udgangspunkt synes jeg du skal tilbyde begge bryster. Dvs når hun slipper det ene bryst efter 5 min, så tager du hende lige op og ser om hun vil bøvse, og så prøver du at tilbyde det samme bryst igen. Hvis hun afviser det, så prøver du med det andet. Tilbyd altid samme bryst 2-3 gange, så du er sikker på at hun får den fede eftermælk med. Men tving hende aldrig - måske var hun bare tørstig, og så ønsker hun ikke den federe mælk.

Jeg håber du kunne bruge mine svar. Jeg vil ønske dig held og lykke med amningen.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld Svar

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

© 2014 Baby ApS
Brovej 20 A
8800 Viborg
CVR: 31753333
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.