Eksperthjælp: af med suttebrikken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.295 visninger
0 svar
0 synes godt om
23. oktober 2010

Catrine Hansen

"af med suttebrikken"

Halløjsa

Så er de første 2 mdr gået og vores kærlighed til lillepigen vokser og vokser, og hver evig eneste dag sker der nye og sjove ting med hende. Kort sagt - Hvor er det skønt at være mor. MEN hvor er amning dog svært for os, det kører stadig ikke og var det ikke for lillepigens virkelig gode sovehjerte, havde jeg ikke haft overskud til at kæmpe for det tror jeg. Men det har jeg altså gjort, og det har ført til at lillepigen bliver ammet men med suttebrik. Problemet har været at hun ikke ville tage fat ved mit bryst og i starten heller ikke med brikken, så jeg malkede ud og gav hende min mælk i sutteflaske. Vi har prøvet hver dag siden fødslen at amme både med og uden brik, men hun blev ulykkelig og græd som pisket. Endelig har hun vænnet sig til brikken, men jeg synes det er bøvlet med den brik, og jeg er tvivl om hun overhovedet får hvad hun skal have. Når jeg tager hende fra midt i amningen er der meget lidt mælk i brikken, og hun beder om mad næsten hver time, især om morgenen. Men det tænker jeg er ok, for hun sover jo 9 timer i streg om natten. Har du et fif til at komme af med brikken og hvordan man måske kan få hende til at spise mere af gangen og med lidt større tidsintervaller? Hun har taget 1 kilo på siden fødslen, har rigtig mange tissebleer i løbet af dagen og aff hver 2. dag.

Catrines svar

Hej.

Det lyder som om din datter er i fin trivsel - hun får altså nok mælk hos dig. Men, når det er sagt, kan jeg godt forstå din frustration omkring suttebrikken. En suttebrik kan være en rigtig god hjælp for mange kvinder i ammeetableringen, af forskellige årsager. Det kan dog, som du selv er lidt inde på, få indflydelse på mælkemængden, da brystet ikke vil blive stimuleret helt så godt med suttebrik. Du risikerer altså, at lave mindre mælk pga suttebrikken. Det kan resultere i, at din datter vil oftere til brystet. Jeg må dog sige, at det er utroligt, at hun kan sove 9 timer i træk uden mad. Det er de færreste babyer på hendes alder der kan det. Alene af den grund, er det naturligt, at hun vil oftere til om dagen, da hun så spiser sit mælkebehov om dagen, hvor andre babyer både får nat og dag.

Jeg tror det vil være en god ide at komme af med suttebrikken, således at dine bryster stimuleres optimalt, og du slipper for bøvlet med dem. Jeg vil foreslå at du bruger "starte forfra- metoden", som går ud på at vække din datters første instinkter. Du skal gøre det, at du tager et par dage ud af kalenderen, hvor du kan hvile mest muligt sammen med din datter. Tag hende ind i sengen sammen med dig, og læg hende nøgen hos dig (hun må gerne have ble på) ved dit bryst. Sørg for at hun har dyne eller tæppe over sig så hun ikke fryser. Hun får dog også en del varme fra dig - du skal nemlig også være nøgen (ihvertfald fra navlen og op). I kommer derved til at ligge hud-mod-hud, hvilket stimulerer en masse hormoner hos både dig og hende. Du skal ikke tage suttebrikken med i sengen, men lade din datter selv finde dine brystvorter og lad hende selv forsøge at få fat.

Et andet fif til at komme af med brikken, er først at fjerne den, når måltidet er godt igang. Din datter har hermed fået hjælp af suttebrikken til at tage fat i starten, hvor brysterne er mest spændte og svære at tage fat om, og vil derfor have lettere ved at få fat lidt efter, hvor også suttebrikken har trukket vorten lidt ud. Jeg plejer også at give det råd, at forsøge om natten, hvor både mor og barn er mest afslappede - men da din datter jo sover om natten, kunne I forsøge på et andet tidspunkt hvor I stadig er lidt trætte begge to.

Mht at få din datter til at spise mere ad gangen, så er det meget vigtigt at hun spiser færdigt ved ét bryst, før det andet tilbydes. I starten af ammemåltidet er mælken tynd, og det er først til sidst at den bliver mere fed, og det er den fede eftermælk der mætter mest. Du skal derfor blive ved med at tilbyde samme bryst 2-3 gange, og først derefter tilbyde det andet. Lad hende få nogle bøvsepauser, så luften ikke ligger og fylder den lille mave op.

Det er lidt mere krævende for din datter at få mælk ud med suttebrik, og det kan derfor være at hun bliver træt, før hun egentlig er rigtigt mæt, hvorfor hun melder sig hurtigt igen. Jeg tror derfor at det bliver noget helt andet, når du har fået lært din datter at die uden suttebrik.

Jeg håber du kunne bruge mit svar - ellers er du velkommen til at skrive igen. Jeg kan også anbefale dig at ringe til en ammerådgiver - især hvis du oplever frustration når du skal af med suttebrikken. Det kan være rart at have én at snakke med når man står i situationen.

Held og lykke med det.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.