Eksperthjælp: 2 år og 6 måneder, bider og er vred.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.599 visninger
0 svar
0 synes godt om
22. oktober 2010

Lisbeth Jess

"2 år og 6 måneder, bider og er vred."

Jeg har store problemer med min søn på 2½. Han bider i perioder de andre børn i dagplejen rigtig meget. Det var rigtig slemt lige inden han begyndte at tale, men da sproget begyndte at komme med stoppede det.

Nu er det helt tosset igen. Han virker meget vred og frustreret. Han bider og slår de andre børn igen. Han skubber og tager legetøjet fra de andre. Han har en del uro i kroppen og dagplejeren gør en kæmpe indsats med ham i form af massage og svingture i hængekøje. Hun er en meget dygtig dagplejer og jeg er slet ikke i tvivl om at hun gør det rigtige, men hvad kan jeg gøre herhjemme? Jeg har 2 børn mere og ingen af dem har hverken slået eller bidt.  Er virkelig på herrens mark og beynder at tro at jeg har gjort noget helt galt med den dreng påtrods af han aldrig har manglet hverken kærlighed eller omsorg.

V.H en ulykkelig og frustreret mor

Lisbeths svar

Kære Mor! Forstår du er ulykklig og frustreret, fordi du tænker du gør noget galt.for de to andre har ikke bidt.Nu erhan nr 3 i rækken og er først nu begyndt at snakke godt. Når børn bider skyldes det deres afmagt over deres behov ikke bliver opfyldt og eller forstået.Det I skal huske er at han bider ,når han ikke ved, hvad han ellers skal gøre, han er klemt og det er hans umodne måde at får kontakt til jer voksne på.hjælp mig dog, selvom jeg ikke helt ved med hvad.De lange forklaringer dur ikke, til ham, han skal afledes og i skal hjælpe ham med at finde ud af hvad han gerne vil have eller ikke vil have. Det samme skal dagplejen. I skal gætte hans behov, for det med sproget er ikke helt nok.F.eks. Blev du bare så ked af at du ikke fik den bil?ja og så bed du bare ?, deter ikke godt og nu finde rvi på noget andet .Han skal ikke skældes ud, han skal guides til at finde andre veje, selvfølgelig skal det barn der blive rbidt trøstes, og fjernes fra bideren.Men den der bider skal også trøstes og hjælpes. Hedligvis er det sjældent der kommer blødende bid sår, allegvel er det tungt både for det ene barn og også for det andet.Når han bider, fortæller han jer, at han skal ses og høres lidt mer, det gælder også i dagplejen.Han har lige nu brug for at være på en 1 ste plads i at blive set og hørt. Ros ham for alt det gode, og sig alt det han må, istedet for alt det han ikke må. Hå¨ber du kan bruge lidt af det her, og husk han er en lille dreng, og deter ikke altid let at være nr 3 i rækken.God wek end til jer.Varme hilsner Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.