"8 måneder, svært ved at synke mad med klumper. "
Hej
Jeg skriver fordi jeg ikke kan få min datter til at spise rugbrød eller mad med klumper. Hun får opkast fornemmelser hver gang hun får det i mundet og det ender tit med lidt opkast.
Jeg har prøvet med meget meget små bidder og det kan lige gå med de første 3 bidder men så kommer opkast fornemmelsen igen. Har også prøvet at bløde det op men det har heller ikke nogen god effekt.
Hun har kun fået de 2 foreste tænder i undermunden.
Håber du kan hjælpe
Lisbeths svar
Hej !
Din datter er 8 måneder nu og skal være igang med den proces det er at vænne sig til anden mad end flaske og bryst.Du er i gang læser jeg, og du oplever hun får opkastnings refleks når hun spiser.
Deter ikke så rart som mor, at den mad du gir , virker som om den giver opkastningsrefleks.For mad skal jo helst være en behagelig oplevelse.
Hun spiser formentlig grød ,f.eks.havregrød,og grøntsagsmos uden problemer? Evnen til at transportere maden bagud og synke den,har hun . Når hun får en opkastningsrefleks er det fordi hun oplever bidden er for stor til at synke, så refleksen er helt nødvendig og naturlig.
Jeg vil foreslå dig at give nogen andet end rugbrød, et lyst brød med smøreost, avocados eller leverpostej, i ærtstore stykker, kan du give hende i munden, så kan hun sidde og smage, det bliver opløst og hun kan trygt synke det.Lad hende selv sidde og lege lidt med kuglerne, hun tager dem i munden og smager, og deter den måde hun lærer det på.
Lad hende grise, maden skal undersøges, først med fingrene, og så i munden,når hun finder ud af at hun kan lide smagen, så går det nemmere.
Når det bliver en rutine for hende, kan du overgå til lidt mørkere brød, bondebrød, eller almindeligt mørkt brød uden kerner.
Antallet af tænder er uden betydning, da børnrne bruger gummerne til at tygge med.
Håber dette kan hjælpe dig og hende godt på vej.ellers må du skrive igen.
Fortsat held og lykke med din datter.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk