"gravid i uge 23, er det o.k med en smøg om dagen."
Hej Lisbeth
Jeg kunne blot tænke mig at få svar på et stort spørgsmål - jeg er "forhenværende" ryger, stoppede med at ryge da vi begyndte på at blive gravide, jeg er nu i uge 23 og har røget 1 enkelt cigaret gennem hele graviditeten, men jeg stresser og jager over at jeg ikke "må" ryge, bare en enkelt om dagen ville sætte prikken over i'et og jeg vil få meget mere humør og glæde til overs til min datter på 11 måneder, folk siger så,
Jamen det er bedre at tage én smøg om dagen end at være stresset konstant, for det er slet heller ikke sundt for den lille bebs i maven - kan det virkelig passe - udtalt af sygeplejerske på fødegangen.
Lisbeths svar
Hej ! Tillykke med din graviditet, du er jo over halvvejs, så tiden går hurtigt.
Så flot du holdt op med at ryge , og alligvel nu holder du med stort stress fast i din ene smøg.
Om dit ciatat er rigtigt , det ved jeg ikke, måske er der en der har sagt sådan i en bestmt sammenhæng. Jeg er selvfølgelig enig i at mors psykiske tilstand påvirker det barn, der ventes.Jeg vil anbefale dig at snakke med lægen på den afdeling hvor du skal føde, så får du den rigtige sandhed.
For mange år siden, inden vi vidste så meget om cigaretters skadelige virkning ,var der mange( mig selv incl) der pulsede løs under hele graviditeten.
Jeg har født normale børn, alligvel tænker jeg stadig på, at jeg ville ønske jeg dengang havde haft den fornødne viden og styrke til ikke at udsætte mine ufødte børn for røg.Når jeg fortæller det, er det for at støtte dig i den proces, du er i med din viden om, hvad der er godt for dit barn .og om det er det ,du gør.Derfor snakken med lægen
Du har jo nok at se til, hvis jeg forstår det rigtigt, at du har en lille en på 11 måneder og er halvvejs med nr 2. Så klart der er stress på. håber du finder en løsning, der virker for dig. med eller uden smøg.
Fortsat held og lykke med resten af graviditeten.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk