Eksperthjælp: 6 måneder er det nødvendigt med jerntilskud?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.877 visninger
0 svar
0 synes godt om
7. oktober 2010

Lisbeth Jess

"6 måneder er det nødvendigt med jerntilskud?"

Hej Lisbeth.

Min datter er 6 mdr og er lige startet op på 3 måltider om dagen. Hun har fra ca 4½ mdr fået grød formiddag og mos om aftenen..

Nu er hun startet på at få havregrød om morgenen, men min SP sagde at jeg bare kunne fortsætte med at amme om morgenen når vi står op og så give havregrød 1 time-1½ senere, men så kort tid efter er hun ikke rigtig sulten og ved at være træt igen...

Så tænkte må jeg give hende havregrød om morgenen når vi står op og så amme hende inden hun skal ud og sove formiddagslur???

Til frokost får hun øllebrød og så ammer jeg hende lige lidt inden middagsluren

Når hun står op fra middagsluren blir hun ammet og får lidt yoghurt natural med frugtmos

Aftensmaden står på grønsags og kartoffelmos, men starter så småt op med kød til nu...

Inden senge tid får hun en flaske..

Nr 2 spørgsmål...

Bruger ca 60 ml MME i hendes grød og hun drikker et sted mellem 150-250 ml om aftenen inden sengetid, så kommer jo ikke helt op på de 400 ml. Kan jeg give hende MME i kop til hendes havregrød i stedet for vand så jeg evt kan komme op på de 400 ml, eller skal jeg give hende jern??? Er det ca 400 de skal ha, eller er det minimum 400???

Tak for hjælpen!

Lisbeths svar

Hej! Det lyder som om din datter er godt igang med anden mad, ogf du ammer også stadig, så deter fint.

sp1. Deter helt fint hvis du giver hende havregrød, som den første mad. du laver den jo på MME. og når hun ergodt sulten spiser hun mere.Giv hende MME i kop ved siden af.

Sp.2. For at hun er dækket ind med jern via MME skal du give 400 ml om dagen.Du er nu oppe på ca 310 ml, de sidste 90ml kan du  klare ved at give MME i kop til havregrøden,og også i kop til frokosten.Her kan du snart bytte øllebrød ud med brød og pålæg, også selvom hun ikke har tænder.

Du kan evt bytte yougurt ud med noget grød, lavet på MME og frugt. Du moser vel også grøntsagerne med MME?Om aftenen tilbyder du også MME i kop.

Hvis det lykkes fint for dig, behøver du ikke jerntilskud.

Håber jeg har besvaret dine spørgsmål tilfredstillende.

Fortsat held og lykke med hende

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.