Eksperthjælp: gravid i uge 15 og ryger:Hjælp til at stoppe med røgen.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.191 visninger
2 svar
0 synes godt om
7. oktober 2010

Lisbeth Jess

"gravid i uge 15 og ryger:Hjælp til at stoppe med røgen."

Jeg spørger dig gennem brevkassen, uden og være hemmeligt. For jeg ved det jeg gør er ikke sundt for min kommende barn.

Jeg er en frisk ung pige på 20 og jeg er gravid for første gang. Jeg er nu i uge 15+4, og stadigvæk ryger. Jeg har for længst haft lysten til at stoppe med rygning, men jeg er så afhænig af cigaret at hver gang jeg prøver med at stoppe rygning så kommer trangsten til rygning. Jeg har ellers prøve det med når trangsten kommer tar' jeg et stykke æble eller noget andet at spise, men det er så hård at jeg ender med at ryge cigaretter igen. Og snart ikke sjovt for mig længere.

Jeg må bare stoppe, så hjælp mig. Gi' mig nogle godt råd.

Kærligst Viiverastu

Lisbeths svar

Hej !

Tillykke med din graviditet. Duer ryger og får dårlig samvittighed overfor dit barn, når du tar en smøg.men har svært ved at få bugt med ryge trangen.

Som jeg læser dit indlæg tror jeg at du nu er helt klar til at kvitte smøgerne, mangler bare et lille puf med nogle gode råd.

Når du skriver til mig ,er det fordi du godt ved om alle  de risikofaktorer derer forbundet med rygni ng i forhold til dit ufødte barn. Som øget hjerterytme af nikotinen, lavere fødselsvægt,samt andre komplkationer, du selv kan læse om på nettet.Deter helelr ikke sundt for dig, og hvad der usundt for dig er også usundt for det barn du venter.

Det at ryge er en momentan opfyldelse af nogle behov, det kan være nikotinens effekt, afslapningen, hyggen med at have noget mellem fingrene, en lille pause,eller andet.

Når du skal holde op skal du virkelig være opmærksom på hvilke af dine behov en smøg opfylder, og så opfylde de behov på en anden måde.

F eks, at det er tilladt at sætte dig og slappe af uden du behøver tænde en smøg for det. At du måske lige har brug for lidt luft, d.v.s alene tid,så gå en tur, du behøver ikke en smøg for at få lidt fred.trangen til noget mellem fingrene, kan være .et strikke eller hækletøj, en kæde eller andet.

Første skridt på vejen til et rygestop er et besøg hos din egen læge, hvor du siger hjælp og beder lægen om aktivt at støtte dig i processen.Deter så vigtigt at have nogen kompetente i ryggen., samtidig med at dine nære relationer støtter dig i at holde op.

Lægen ved alt om metoder og hvilke der er relvante for dig under en graviditet. Der hvor du bor eller tæt på afholdes sikkert  kurser i at stoppe rygning, som er gratis.Hjælpemidler  kan være plaster, akupunktur, hypnose.

Du kan selv starte ved at låne en bog på biblioteket eller købe den. Den hedder: Endelig fri for rygning.

Jeg håber dette her har inspireret, og ønsker dig en masse held og lykke med rygestop projektet, og resten af din graviditet.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2010

Viiverastu

Tak for dit svar, jeg vil prøve igen og igen med at holde op med at ryge. Jeg må og skal ikke bare give op efter en så kort tid.

Jeg ved godt at jeg kan, jeg kan jo ikke bare lade cigaretten vinde over for mit egen første barn. Jeg ved hvad risikoen kan være. Så jeg lover dig og alle mine familier at jeg bare må holde op med at ryge. Det er jo ikke sundt for mit barn og mig,

endu engang tak. MvH Viiverastu

Anmeld

9. oktober 2010

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Hej Igen! Tak for svar, det lyder godt, istedet for at prøve, så mener jeg du bare skal gøre det. du kan prøve hele dit liv, uden at lykkes. Når du siger jeg gør det, så forpligter det dig meget mer,. der er ingendør åben. Rigtig meget held og lykke, du erpå rette vej-.

Store hilsner

Lisbeth jess

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.