Eksperthjælp: 15 måneder sover dårligt og er vågen flere timer om natten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.031 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. oktober 2010

Lisbeth Jess

" 15 måneder sover dårligt og er vågen flere timer om natten"

Hej Lisbeth.

Min datter, Emma, er 15 mdr. Hun har altid haft et sært sovemønster eller nærmere intet mønster. Hun har kun sovet igennem et par gange i hendes liv, ellers skal vi ind og give sutten mellem 1 og 5 gange på en nat. Det er egentlig også ok selvom man kunne ønske sig at hun snart sov natten igennem. 

Pga. hendes sære soverytmer sov hun inde hos os - i sin tremmeseng - indtil hun blev et år. I starten på eget værelse gik det ok, men hun har de sidste 2 mdr. vågnet om natten og vil ikke sove igen. Så er hun vågen imellem 1-2½ time. Hun ender med at komme ind til os i vores seng, for det nytter slet ikke at kæmpe med hendes inde på sit eget værelse. Så ligger hun imellem os og snakker, hiver far i håret, kaster med sutten osv. Hun er vældig tilfreds og græder ikke. Vi taler ikke med hende eller sammen, og lyset forbliver slukket. Vi ligger stille og lader som om vi sover ( og prøver at hvile bare lidt ) mens hun ligger og hygger sig.  

Vi har overvejet mange gange hvad det kan skyldes, f.eks:

Er hun syg? Nej, for det har stået på så længe og hun har i perioder været snottet og det har intet ændret.

Har hun ondt i ørerne? Nej for hun er undersøgt for dette og fik dræn i da hun var 10 mdr. Vi kender symptomerne på ørepine.

Er hun sulten? Nej for at give mad eller flaske ændre intet. Det er prøvet.

Hvad filan kan det efterhånden være??

Vi var på besøg hos noget familie i weekenden og her sov hun som en sten begge nætter. Hun sov i samme værelse som os i sin rejseseng. Hun skulle kun have sutten 1 eneste gang hver nat!! Det var ren luksus!  Men så i nat i sin egen seng vågner hun kl. 03.30 og falder først i søvn igen kl. 05.40. Det er godt nok lang tid.

I dag tænker jeg så: Kan det være at hun sover så dårligt fordi hun ikke kan høre os? Altså vores vejrtrækning, når vi vender os osv?

Hendes værelse ligger op af vores så vi er ikke lang væk, men alligevel...

Og det kan da ikke passe at hun skal sove inde hos os om natten? Det skal også lige siges at vi venter barn til januar så jeg ville rigtig gerne have det her problem løst inden.

Emma sover fra 19.30-20-tiden til 6-7 om morgenen. Hun er i dagpleje fra kl. 8-15 mandag til torsdag. Hun sover 2-2½ time til middag. Hun spiser ok i løbet af dagen, dog kan aftensmaden godt være svær at få i hende. Hun spiser det samme som os. Hun bliver puttet med en flaske mme på ca. 100 ml.

Jeg er bare så meget i vildrede, da jeg efterhånden slet ikke kan se en ende på det her natteroderi. Håber meget du har nogle gode ideer eller teorier om hvad det kan skyldes...

Lisbeths svar

Kære Emma`s mor!

Deter bare så hårdt ikke at få sin nattesøvn, og desperationen kan snige sig ind og til januar kommer nr 2.Gode råd?

Det, du fortæller lyder som om jeres datter ikke er klar til at sove væk fra jer.I har et valg, lade hende sove hos jer, evt i campingsengen, nogen gange sover børn bedre der, måske fordi deter med faste sider rundt om.Se om det kan vær een god ide`.eller i skal vandre frem og tilbage og ikke få jeres søvn.

Selvom hun fik d ræn i ørerne da hun var 10 måneder, er de måske  røget ud?, og der står noget væske?. En god ide at få det checket.

Det bedste råd jeg kan give jer, er at sørge for at få hende til at sove, også selvom det blir hos jer.I skal virke overbevisende når hun puttes,vågner hun så er det sutten og I går tilbage i jeres seng.Sig med stille kærlig stemme, nu er det sovetid Emmma og læg dig ned,  nu skal der soves.

Det værste er at i bliver to trætte forældre, en ide er at sove på skift i et andet rum.Det med at vågne det gør børn ind i mellem , og jo mindre frustration det gir, jo hurtigere falder de til ro igen. hun er vel også i en periode med tænder, som generer.

Har hun en god stor dyne, er der bamser, en lille blød pude,nogen gange skal der skiftes blemærke.

Hvis aftensmaden ikke er så god for hende, så giv en banan inden sengetid, så hun ikke vågner fordi hun er sulten.

Nogen gange kan en anden , en bedstemor måske hjælpe til, så hun finder trygheden ved at sove og i også får sovet.

Jeg har desværre ikke nogen  opskrift at give dig, du må finde din bedste måde, som sikrer at du får sovet mest muligt, så roen også spreder sig til Emma.De fleste børn vil faktisk også gerne sove om natten.

Held og lykke fortsat både med Emma og den lille ny.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.