Eksperthjælp: baby 4,5 måned, er vægtøgning i orden,?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.325 visninger
0 svar
0 synes godt om
2. oktober 2010

Lisbeth Jess

"baby 4,5 måned, er vægtøgning i orden,?"

Hej Lisbeth

Jeg skriver nu til dig, da jeg efterhånden er både forvirret og lidt nervøs.

I sidste uge havde vi besøg af vores sundhedsplejerske, som ikke mener at min datter vokser nok. Hun vejede 3550 gr. ved fødslen og 4050 gr. 10 dage efter. Men siden har hun ikke taget voldsomt meget på, og hun vejer i dag (4,5 måned gammel) knap 6400 gr. Sundhedsplejersken havde meget travlt da hun var her, så hun havde ikke tid til at snakke om hvordan og hvorledes. Men vi aftalte at hun skal kontrolvejes om 2,5 uge, så hun lige kunne se hvordan det ser ud. 

Jeg er dog siden blevet ret nervøs for, om hun trives. Hun bliver ammet 100% og jeg har ikke på fornemmelsen, at jeg mangler mælk til hende. (hun fjerner selv hovedet, når hun er færdig, og afviser brystet hvis jeg prøver at tilbyde mere) Men samtidig sover hun RIGTIG meget. Hun sover let 11-12 timer om natten (afbrudt af amninger selvfølgelig) og 3 lure i løbet af dagen på 1,5 til 2 timer hver, plus en gang imellem en powernap om aftenen... Så alt i alt sover hun mellem 16 og 18 timer i døgnet. Det er dog ikke altid hun sover særlig godt, hun vågner ofte og skal have sutten, mens hun tydeligt ikke er færdig med at sove.

Når hun er vågen er hun frisk og smilende, og hun udvikler sig rigtig godt. Hun har altid været god til at ligge på maven, hun kan vende sig begge veje (og gør det ofte), pludrer og griner. Hun er dog sjældent vågen mere end 1,5 time i træk og aldrig mere end 2 timer. På det tidspunkt er hun så træt at hun er ked af det og bliver mere og mere pylret.

Så jeg står med en pige, som udvikler sig rigtig godt og virker til at være glad, men som sover  meget og desværre ikke tager nok på... Jeg kan ikke finde ud af om der overhovedet er grud til at være nervøs, eller om jeg bør reagere og få en tid ved lægen for at sikre mig at der ikke er noget fysisk galt med hende?

Håber du kan hjælpe mig lidt

Mange hilsener

Christina

Lisbeths svar

Hej Christina! Ja sikke et dilemma du er i, på den ene side har du et glad aktivt barn, som spiser, sover, leger, spiser sover, og alligevel har hun måske ikke taget nok på.

Tommelfingerreglen ved babyer er at de skal have fordoblet fødsels vægten ved 6 måneder, deter om 1.5 måned.Hvis hun fortsætter med de 130 gr som jeg tror hun har taget på pr uge, så når hun det, som jeg regner det ud.

Man siger at de skal øge mellem 125 gr til 150 gr om ugen og det mål er jo nået. Og når jeg læser beskrivelsen af hende, så virker hun som et barn i fin trivsel, hu n vender rundt både mave og ryg og deter flot, hun pludrer og er en aktiv baby.

Ja hun sover meget,børn skal dog også sove for at vokse, så deter jo ikke etproblem,hun melder sig jo når hun trænger til bryst. Det eneste jeg kan tænke på er om når hun skal have sutten, måske du skal prøve at lægge hende til og se om hun vil drikke noget mer.

Vil hun ikke det, så er det fordi hun er fint dækket ind.Når du oplever du har masser af mælk, og hun spsier indtil hun ikke vil hjave mer, så gør du det da så fint.

Jeg tror du skal tage det helt roligt, så længe hun er aktiv glad, spiser og udvikler sig så fint så er hun i god trivsel.

Fortsat rigtig meget held og lykke med hende.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.