Opret gratis profil  

Bor i Spanien

Visninger: 6.271   Svar: 27

« 123 »

Cris

Besvar indlæg Anmeld indlæg
21. august 2008
Jeg kommer fra Spanien og er gift med en danskere :-) Jeg har kun en baby og vil tale spansk til ham. Jeg synes, at det er gave at kunne tale en sprog uden at skulle have læst mange timer!!!!

Men efterhånden har jeg set mange børn, der taler flere sprog. Jeg kender en: min søster, he he. Hun blev født i Schweizt. Mim mor har sagt, at efter hun var begynt i Vuggestue, kunne hun tale på italiensk, tysk og spansk derhjemme. Mim mor startede at tage hende meget tit til nogle stedder så hun kunne oversætte. Da de kom tilbage til Spanien var hun 7 og der var der kun spansk. Efter noget tid glemte hun det hele. Men hvis man øver sig hele tiden, kan man ikke glemme den (for resten, i Schweizt er der mange mennesker der taler Italiensk, Fransk, Tysk og Englelsk uden problem)
Profilbillede for 3rollinger Denne profil er PLUSmedlem Denne profil har Foto Garanti
22 lodder
Even a journey of a 1000 miles begins with a single step
22. august 2008
Hej crv

Hvor skriver du flot dansk!! Gid min mand kunne det. Han er ogsaa spanier.

For mit vedkommende er det en endnu stoerre gave at kunne kommunikere med begge sider af ens familie. Og hvis det kraever at man kan to sprog, ja, saa maa man laere det.

Min situation er den omvendte af din, jeg er dansk og gift med en spanier og bor i Spanien. Vi har en datter paa snart 4 og en soen paa snart 2. Jeg snakker ogsaa kun dansk til dem (mere eller mindre) og min datter har nu i sommer endelig laert at udtrykke sig paa dansk. Ellers har det altid vaeret saadan at jeg snakkede til hende paa dansk og hun svarede paa spansk. Hvilket er fint for mit vedkommende, men min familie i Danmark kunne jo ikke rigtig forstaa hende og kunne ikke faa et rigtigt forhold til hende. Men det kan de nu og det er bare saa skoent.

Og for dine boern er det jo en rigtig gave at kunne snakke spansk, for det kan man bruge til noget i fremtiden :). Men dansk er der jo ingen der snakker, andre end os selv, danskerne ;).

Hvad synes du ellers om at bo i Danmark. Hvor bor du henne? Og hvor er du fra i Spanien? Haaber det er iorden med alle mine spoergsmaal, men jeg synes det er sjovt at hoere fra en der har det samme liv som mig, bare omvendt :D.

En helt anden ting, skriver du paa "foros" i Spanien og hvilke bruger du. Jeg har ledt efter nogen, men de fleste er ret doede. Skriver nu lidt paa et der hedder enfeminino.

Knus
Trine

Cris

22. august 2008
Tak for dine søde ord, men jeg var glad for at lære dansk. Ja, det kunne være, at der ikke er så mange i verden der taler dansk, men man ved aldrig, hvornår pludseligt har du meget brug for det! Det kunne være, at dine børn vil læse i DK en dag, eller måske prøve at få job om sommeren eller de kan bruge lidt længere tid hos familien, når de er lidt større. Det samme med min søn. Men han er kun 6 måneder og jeg mest bekymret nu om, hvordan jeg kan endeligt sove mere end 2 timer af gangen end sproget :-)

Nej, jeg kikker ikke så meget på de spanske foros, jeg har ikke meget tid til at undersøge med en lille baby... Men meget tit er jeg mere enig med danskere, når der handler om børn. Specielt med babier, da i Spanien ville de for hurtigt, at en baby bliver selvstandig (og pludseligt teenagers bliver som babier igen!he he)

Du må meget gerne kontakte mig, hvis du har lyst til at "chatear" lidt mere... (H)

Cristina
Profilbillede for 3rollinger Denne profil er PLUSmedlem Denne profil har Foto Garanti
22 lodder
Even a journey of a 1000 miles begins with a single step
22. august 2008
Hej Cristina

Ja, det er jo faktisk en stor fordel vi to har ved at leve mellem to forskellige kulturer. Og det er at vi kan vaelge og vrage mellem det vi synes er bedst.

Der er ogsaa mange danske ting som passer bedst til mig og dem bruger jeg saa bare. Men saa er der andre ting i Spanien som jeg godt kan se fornuften i, og saa bruger jeg dem. F.eks faar boernene jo bleen af lang tid foer i Spanien og hvis jeg ikke havde boet her og set det, tror jeg ikke jeg ville have troet de var parate. Men jeg kan jo se at det virker og hvorfor saa vente? Jeg synes ogsaa at det med at de starter i skolen som 3 aarig er fint, efter jeg nu er kommet mig over "chokket". Men jeg kan jo se at min datter nyder at gaa i skole og laere om bogstaver og tal, og det er jo det vigtigste.

Til gengaeld er jeg ikke saa glad for de lange arbejdsdage og de faa timer man har sammen med sine boern. Jeg arbejder heldigvis paa en meget god arbejdsplads med en meget fleksible chef, saa jeg skal til at arbejde fra 8.30 til 16 uden pause, og saa moeder jeg tidligere nogen dage hvor min mand koerer ungerne i skole. Paa den maade kan jeg have fuldtidsjob (og loen!!) men stadig hente og bringe boernene i skolen. Det er dejligt.

Vi bor i Torrejon de Ardoz lidt uden for Madrid, men boernene gaar i skole i Madrid taet ved hvor min svigermor bor, saa hun kan traede til de dage det skulle vaere noedvendigt.

Jeg har boet i Spanien nu i 9 aar og proever ellers at overtale min mand til at tage til Danmark og bo. Men han kan ikke dansk, saa han er ikke saa vild med ideen. Arbejdsmaessigt bliver det jo svaert for ham at finde noget uden dansk og kun lidt engelsk.

Knus
Trine
Cris

22. august 2008
Ja, der har du fuldstandig ret i. Jeg synes, at danskere er meget dygtig til babier, babier er meget trykke her, for de har meget tæt kontakt med mor og far. Og ingen vil sige noget, hvis jeg hår rund med min baby i armene (Spanien: det er bedre hvis de ikke vænner sig til at være oppe... øøøøø... ok, og hvorffor???) og der er meget respekt her med amning (med fire måneder har mange spurgt til mig: men ammer du stadig!!!! Jeg gætter på, at det er fordi,hvis man er heldig, kan manfå tre måneders barsel. Men du har ret, senere er der nogle ting som er bedre og nogle andre some man ikke synes om det. Så kan man vælge, hvad der bedst passer til familien. Jeg har også set i DK at børnene bruger alt for længe bleen og også klapvognen, synes jeg... Og i DK kunne også starte lidt tidliger med at læse. Men for eksemple i DK lærer børnene at lave selv mange ting og det hjælper til kreativitaten.
Miamaja

23. august 2008
Hej alle sammen,

Jeg er dansker men har boet i usa i 5 aar nu med min amerikaner mand og har en lille dreng paa 1 aar, som jeg snakker dansk og amerikansk til. han forstar nasten alt jeg siger paa begge sprog men taler ikke endnu.
det er en dejlig gevinst at vare to-sproget.
skovfidusen

30. oktober 2008
jeg bor sammen med min mand og datter på 10 måneder i malmø (hvis det snart kan kaldes udland mere :O) )
Emma kommer til at gå i svensk institution, selvom muligheden for at hun kunne få plads i dk også var der. Syntes at det er dejligt at hun bliver 2 sproget :O)
malou

4. november 2008
Jeg bor også i Malmø... og vi venter den første.. en lille dreng.. forhåbentlig een af de nærmeste dage. Han skal også i svensk forskola osv. Det er jo vigtigt når vi nu har valgt at bo i et andet land.. (selvom det kun er 25 min fra Kbh) Syntes også det er en fornøjelse at kunne give min søn det bedste fra 2 lande
skovfidusen

4. november 2008
malmu - jeg kan kun give dig ret, det er jo også voret pligt som forældre at integrere dem i det samfund de vokser op i.
Vi elsker simpelthen sverige
memuffin

1. oktober 2009
skovfidusen skriver:

malmu - jeg kan kun give dig ret, det er jo også voret pligt som forældre at integrere dem i det samfund de vokser op i.
Vi elsker simpelthen sverige

ved godt det er en mega ultra gammel tråd... men vi bor også i malmø  min store går i 3. og den lille skal gå i dagis fra januar... jeg taler dansk med dem... min albanske mand snakker albansk med dem... og de snakker svensk i skolen (ikke den lille endnu )   patrick på 10 har ingen problemer med at skife mellem sprogene
« 123 »
Gå til kategorien "Børn i udlandet"
Til forsiden

© 2014 Baby ApS
Brovej 20 A
8800 Viborg
CVR: 31753333
Kontakt Baby.dk