Eksperthjælp: 7,5 måned,ændret pludren og meget forældresyg.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.191 visninger
0 svar
0 synes godt om
22. september 2010

Lisbeth Jess

"7,5 måned,ændret pludren og meget forældresyg. "

Hej Lisbeth.

Måske er jeg bare pylret og har ingenting at have det i men jeg har alligevel brug for at få et godt råd eller vished...

Vores datter på 7 1/2 måned vil ikke rigtig pludre mere og heller ikke rigtig lege...Jeg tror ikke at der er noget galt med hendes hørelse for hun reagerer ret hurtigt på lyde af alle slags. Men lige pludselig siger hun ikke så meget mere. Det er mere ligesom om hun prøver sig lidt frem med lidt høje lyde og munden bevæger sig helt vildt men kun sjældent med "baa ba ba" lyde. Hun vil heller ikke så gerne sidde på gulvet og lege. Når hun bliver lagt på maven kommer hun fint op på alle 4 men fortsætter så helt op på tæerne og bliver enorm frustreret over ikke at kunne komme frem og 9 ud af 10 gange begynder hun at græde fordi at hun ikke vil ligge på maven eller ikke kan komme frem. Hun EEEELSKER at få svingturer og griner højlydt når vi tumler med hende men hun vil bare ikke ned og forsøge at kravle....Dette har stået på i ca. 1 måneds tid og det skal siges at hun lige for tiden og de sidste 2 uger er blevet meget mor og far syg og vil virkelig allerhelst kun sidde på armen.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal stille op! Jeg skylder vist lige at fortælle at jeg har lagt mærke til at når vi er ude blandt andre børn kan jeg se at hun er meget mere glad bagefter ligesom om at hun har fået noget stimuli som hun manglede så jeg har virkelig overvejet at starte til noget babygymnastik 1 gang om ugen. Jeg har ingen mødregruppe ( bor i Sverige og det er ikke rigtigt et begreb man dyrker her )

Jeg håber at du kan finde hoved og hale i hele den smøre her! Jeg vil bare så gerne gøre min lille pige glad men selvfølgelig uden at overstimulerer hende :-)

Stor hilsen 

Olivia's mor

Lisbeths svar

Kære Olivias mor! Først vil jeg sige til dig at de bedste til at observere børn er forældrene, og du blir lidt bekymret for om der er noget galt med Olivia.Du er ikke pylret, du er kun observerende og har brug for sikkerhed at alt er i orden.

Det lyder som om hun er en kvik pige, som rigtig gerne snart vil kravle derud af, når det ikke lykkes blir hun vred og det  er helt normalt .

Du kan hjælpe hende ved at sætte dig bag ved hende , hjælp hende op på hendes knæ og gyng hende frem og tilbage, så hun får styrket sine lårmuskler.Deter lettere at kravle på knæene end at skulle kravle med rumpen i vejret. Koordinering af arme og ben er lidt svær, deter o.k at træne lidt med hende, læg noget legetøj foran, og hjælp hende lidt, armkræfterne er gode læser jeg.

M.h.t sproget så er det nu, hun øver sig i andre lyde end pludren, hun opdager hun kan hvine, og hun forsøger at efterligne og forme munden til andre lyde.Nu er hun ved at lære sig at kravle og derfor bruger hun meget energi på det og snakker sikkert mindre, deter helt o.k.

Stimulation af sproget kan du hjælpe ved.:

Deter vigtigt, at hun kan se jer, når du snakker til hende, giv hende f.eks koppen og sig. Her er en kop, her er en ske, og hvad du ellers laver med hende. Læs pegebøger med hende. Hva sir koen og så lyd på, det elsker de fleste børn. Hvis du oplever hun ikke øger lydene så skal hun have checket sine ører for væske.

Hun rækker  vel sikkert ud efter  ting , giver til den anden hånd og putter det  i munden til un desøgelse.?

Det lyder som en rigtig god ide med baby gymnastik, både for hende og så sandelig også for at du kan få kontakter med andre mødre. og se hvordan deres børn udvikler sig . Det at mødes med andre mødre/fædre er en stor inspiration for alle forældre og børn. 

Deter ved 7-8 måneders alderen at de fleste børn  er forældresyge, de vil helst sidde i den trygge favn og se ud på verden, det ændrer sig igen,specielt når de bliver lidt mere mobile.

Jeg håber du er blevet lidt inspireret til din hverdag i sverige, og ønsker dig alt det bedste både for Olivia og også for dig.  

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.