Eksperthjælp: favoritbryst?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.743 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. september 2010

Catrine Hansen

"favoritbryst?"

hej Catrine
har lige et spørgsmål jeg håber du kan svare på ob evt hjælpe mig lidt.
jeg har født en lille dreng her den 28 aug 2010 - 6 uger før termin.
vi er kommet hjem og ammingen køret rigtigt godt men her de sidste to uger har han fået den ide han ikke rigtigt vil spise af det højre bryst, han ligger meget uroligt og bøvler meget før han beslutter sig før at han nok alligevel hellere må spise.
så tænkte på om de kan have et farorit bryst ?
og hvad jeg kan gøre for at han vil spise lidt bedre? ( der er ikke nogle problemer den det venstre bryst)  

Catrines svar

Hej!

Stort tillykke med din lille dreng. Dejligt at høre at I er kommet hjem fra hospitalet og at amningen overordnet set går godt.

Du spørger til, om babyer kan have et favoritbryst, og til det kan jeg sige: ja! Det kan de sagtens. Det kan der være flere grunde til. Måske producerer det ene bryst hurtigere mælk end det andet, måske ligger baby bedre ved det ene bryst pga bedre sutteteknik eller måske er nedløbsrefleksen lidt langsommere på det ene bryst. Det kan få nogle babyer til at miste tålmodigheden og foretrække det "hurtigløbende" bryst.

Som du beskriver det, tror jeg at din nedløbsrefleks er lidt langsommere på det højre bryst, hvilket kan forklare hvorfor han ligger lidt uroligt før han endelig får fat. Nedløbsrefleksen er kort fortalt den funktion, der driver mælken ud af brysterne.

Du kan prøve at stimulere nedløbsrefleksen inden din søn lægges til det højre bryst, således at han ikke skal vente på mælken. Det allervigtigste for at få nedløbsrefleksen igang, er at du slapper af og tror på at amningen ved højre bryst nok skal lykkes. Stresshormonet adrenalin påvirker nemlig nedløbshormonet oxytocin negativt. Hvis du kan ligge ned og amme, er det en god måde at slappe godt af på.

For at stimulere nedløbsrefleksen og få mælken til at løbe, kan du lave lidt blid brystmassage ned mod brystvorten, nuldre brystvorten eller bruge varme omslag. Hvis du bukker dig lidt forover, kan det også hjælpe til at aktivere nedløbsrefleksen.

Jeg håber at du kan bruge mine forslag til noget, og du er velkommen til at skrive igen, hvis du skal have noget uddybet.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.