"2 måneder, svær at få til at sove "
Hej Lisbeth,
Jeg står i den uheldige situation at min lille pige på knap 2 måneder simpelthen ikke vil sove. Du får lige et eksempel på en dag:
Vi vågner ca. klokken 6-7 stykker, spiser fra det ene bryst i ca. 10 min (hun vil ikke mere end det) så leger vi lidt og tilbyder bryst igen, og derefter prøver jeg at få hende til at sove efter ca 1,5 - 2 timer. Det gør jeg blandt andet ved at svøbe hende stramt vugge hende i ca. 20-30 min så kan hun nogle gange falde i søvn men kun i 20 min. Prøver at give hende sutten vugge igen osv, men hun er piv vågen.
Så går der måske alt fra 4 til 8 timer før hun tager en større lur på knap 2 timer hvis vi er heldige. Tilbyder bryst, flaske sutten, vugger , svøber , masserer, slynge, barnevogn osv. Intet får hende til at sove før klokken bliver ca. 22.. :/
Det var så den dag der gik. klokken 22 falder hun så i søvn og så sover vi ellers dog med ca. 3-5 mellemrum hvor hun spiser.
Er simpelthen ved at blive sindssyg. Jeg ved at der er masser af mælk mere end hun kan spise og ved at hun tager flot på. Men hun er simpelthen så nysgerrig og vil opleve alt. Hun holder sig bevidst vågen. Hun er overtræt men egentlig ikke pylret, græder ikke meget, vil bare opleve alt. Jeg har tænkt over om det kunne være koffein på nogle måder, men har taget en uge hvor jeg har holdt mig fra alt som kaffe, sodavand osv og der var ingen ændring.
Hvornår bliver det bedre? Er der noget jeg mangler at gøre?
Jeg savner simpelthen en rytme i hverdagen og bare 3 timer hvor jeg kan lave noget andet end at bærer hende rundt..
Kh
Lisbeths svar
Hej !
Tillykke med din lille datter, som virker som en aktiv pige der har svært ved at overgive sig til den søvn, som du så gerne vil have.
Du gør ikke noget forkert, du har bare nogen behov for at hun vil sove lidt længere, og hun har en anden opfattelse. Hun mærker din frustration, og alle de tiltag du gør, som du fortæller, virker ikke på hende.
Jeg har nogle fif til dig. I dag er det fredag, udnævn denne week end til at være en week end hvor lillepigen styrer, hvordan hun vil sove. D.V.S sid med hende i armene så meget som muligt, snak beroligende , og brug dine egne ord og fortæl hende. hvor dejlig hun er og hvor dejligt det er at sove. Hav øjen kontakt så længe hun orker. og bevar roen, slip alle dine ting som du mener du skal nå.syng for hende, eller sæt noget blid musik på.
Læg dig på gulvet ved siden af hende, hun ligger sikkert på et legetæppe , og lad hende lege mens du opmuntrer med dine kærlige ord. leger lidt med hende , får hende til at smile, giver hende al den kropskontakt hun har brug for.
Du gør det rigtige tilbyder brystet igen når du mener hun er klar, trænger hun spiser hun.
Lad hende falde i søvn i din favn eller gå med hende i slyngen og lav det du minimum ønsker at gøre, med ro på, overhovedet ingen stress.Sov sammen med hende, så du får hvilt dig.
Jeg håber der er en far eller en anden, der er der i week enden, så du får mulighed for at være Mor med stort M.Forhåbentlig en rolig week end uden planlagte ud af huset aktiviteter
Jeg ved ikke hvordan hendes fødsel var , alligevel vil jeg sige at at alle børn har brug for at være i deres mors favn,mærke hjerteslaget, kærligheden, trygheden og varmen, og først når de selv oplever, de har fået nok,kan de tage de gode lange lure, .
Jeg læser jo ,at du gør alt det rigtige, det vigtigste tror jeg er din tålmodighed,. Din tro på at det er helt normalt. Du mangler selv at få hvilt dig nok, tror jeg, du er på nat og dag, det gir træthed og et stort ønske om at hun vil sove., og det mærkes af hende,så virker det modsat.
Babyer er også forskellige , nogen sover længe, andre kortere, nogen er mere nysgerrige, andre er længere om at blive så aktive.
Din baby er perfekt, hun er hos dig/jer og det er jeres måde ,der er den rigtige, selvfølgelig kan du justere og ændre det ,du gerne vil, når hun er klar til det.Tro på at du er en vidunderlig kærlig omsorgsfuld mor.
Jeg håber du kan bruge lidt af dette, får en skøn week end, får hvilt dig, og din lille datter mærker din ro.Du er altid velkommen til at skrive igen.
Fortsat rigtig meget held og lykke med hende
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk