Eksperthjælp: 2 måneder, svær at få til at sove

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.448 visninger
5 svar
1 synes godt om
3. september 2010

Lisbeth Jess

"2 måneder, svær at få til at sove "

Hej Lisbeth, 

Jeg står i den uheldige situation at min lille pige på knap 2 måneder simpelthen ikke vil sove. Du får lige et eksempel på en dag:

Vi vågner ca. klokken 6-7 stykker, spiser fra det ene bryst i ca. 10 min (hun vil ikke mere end det) så leger vi lidt og tilbyder bryst igen, og derefter prøver jeg at få hende til at sove efter ca 1,5 - 2 timer. Det gør jeg blandt andet ved at svøbe hende stramt vugge hende i ca. 20-30 min så kan hun nogle gange falde i søvn men kun i 20 min.  Prøver at give hende sutten vugge igen osv, men hun er piv vågen. 

Så går der måske alt fra 4 til 8 timer før hun tager en større lur på knap 2 timer hvis vi er heldige. Tilbyder bryst, flaske sutten, vugger , svøber , masserer, slynge, barnevogn osv. Intet får hende til at sove før klokken bliver ca. 22.. :/ 

Det var så den dag der gik. klokken 22 falder hun så i søvn og så sover vi ellers dog med ca. 3-5 mellemrum hvor hun spiser. 

Er simpelthen ved at blive sindssyg. Jeg ved at der er masser af mælk mere end hun kan spise og ved at hun tager flot på. Men hun er simpelthen så nysgerrig og vil opleve alt. Hun holder sig bevidst vågen. Hun er overtræt men egentlig ikke pylret, græder ikke meget, vil bare opleve alt. Jeg har tænkt over om det kunne være koffein på nogle måder, men har taget en uge hvor jeg har holdt mig fra alt som kaffe, sodavand osv og der var ingen ændring. 

Hvornår bliver det bedre?  Er der noget jeg mangler at gøre? 

Jeg savner simpelthen en rytme i hverdagen og bare 3 timer hvor jeg kan lave noget andet end at bærer hende rundt.. 

Kh 

Lisbeths svar

Hej !

Tillykke med din lille datter, som virker som en aktiv pige der har svært ved at overgive sig til den søvn, som du så gerne vil have.

Du gør ikke noget forkert, du har bare nogen behov for at hun vil sove lidt længere, og hun har en anden opfattelse. Hun mærker din frustration, og  alle de tiltag du gør, som du fortæller, virker ikke på hende.

Jeg har nogle fif til dig. I dag er det fredag, udnævn denne week end til at være en week end hvor lillepigen styrer, hvordan hun vil sove. D.V.S sid med hende i armene så meget som muligt, snak beroligende , og brug dine egne ord og fortæl hende. hvor dejlig hun er og hvor dejligt det er at sove. Hav øjen kontakt så længe hun orker. og bevar roen, slip alle dine ting som du mener du skal nå.syng for hende, eller sæt noget blid musik på.

Læg dig på gulvet ved siden af hende, hun ligger sikkert på et legetæppe , og lad hende lege mens du opmuntrer med dine kærlige ord. leger lidt med hende , får hende til at smile, giver hende al den kropskontakt hun har brug for.

Du gør det rigtige tilbyder brystet igen når du mener hun er klar, trænger hun spiser hun.

Lad hende falde i søvn i din favn eller gå med hende i slyngen og lav det du minimum ønsker at gøre, med ro på, overhovedet ingen stress.Sov sammen med hende, så du får hvilt dig.

Jeg håber der er en far eller en anden, der er der i week enden, så du får mulighed for at være Mor med stort M.Forhåbentlig en rolig week end uden planlagte ud af huset aktiviteter

Jeg ved ikke hvordan hendes fødsel var , alligevel vil jeg sige at  at alle børn har brug for at være i deres mors favn,mærke hjerteslaget, kærligheden, trygheden og varmen, og først når de  selv oplever, de har fået nok,kan de tage de gode lange lure, .

Jeg læser jo ,at du gør alt det rigtige, det vigtigste tror jeg er din tålmodighed,. Din tro på at det er helt normalt. Du mangler selv at få hvilt dig nok, tror jeg, du er på nat og dag, det gir træthed og et stort ønske om at hun vil sove., og det mærkes af hende,så virker det modsat.

Babyer er også forskellige , nogen sover længe, andre kortere, nogen er mere nysgerrige, andre er længere om at blive så aktive.

Din baby er perfekt, hun er   hos dig/jer og det er jeres måde ,der er den rigtige, selvfølgelig kan du justere og ændre det ,du gerne vil, når hun er klar til det.Tro på at du er en vidunderlig kærlig omsorgsfuld mor.

Jeg håber du kan bruge lidt af dette, får en skøn week end, får hvilt dig, og din lille datter mærker din ro.Du er altid velkommen til at skrive igen.

Fortsat rigtig meget held og lykke med hende

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2010

Risen

Hej lisbeth ,  

Så du mener at det min SP har sagt om max være vågen i 1-2 timer skal jeg ikke tænke så meget over? - Men heller bare følge min datters rytme, selvom det kan være 8 timers underholdning?  

KH

Anmeld

3. september 2010

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Hej Risen!

Jeg ved godt, der bliver sagt max 2 timer vågen, alligvel er det ikke alle børn, der honorerer den regel.

Det jeg præcist mener er: Jo mere du forsøger at presse hende til at sove, jo mindre lyst får hun til det

Jeg tror ikke du får 8 timer med hende i vågen tilstand , hvis du  vælger at lade hende styre, hvornår hun sover. Min erfaring er, at når presset på de små slippes, så falder de nemmere i søvn, når de er trætte.

Når hun mærker at  du slapper helt af og lader det komme an på en prøve, så slapper hun også af, og  mærker sin træthed. og falder i søvn.

Deter mit råd og du skal selvfølgelig gøre det, du mener er bedst og virker for dig,, alligevel  kan det kun blive bedre ikk`?

Jeg ønsker dig en god week end og pøj pøj med søvnen  .

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Anmeld

6. september 2010

Risen

Hej lisbeth, 

Tusinde tak fordi du tænker på os og skriver til mig  . Og tusinde tak for dine råd og muligheden for at få hjælp fra dig, det har virkelig hjulpet i nogle fustrende tider.  

Faktisk har jeg opdaget hvad og hvor det hele er gået galt. Clara har et ekstremt søvn behov, som jeg grundet mange faktorer ikke har kunne opfylde. Først og fremmest fordi jeg troede hun sagtens kunne klarer at være vågen i 1 time når hun jo ikke græd eller klynkede, men også på grund af mange gæster , udebesøg og aktivitet i hverdagen. Jeg er stadig ung og havde behov for ikke at sidde limet fast herhjemme , men det er Clara ikke klar til endnu og det må jeg bare accepterer. Det skal nok komme. Jeg snakkede med min egen SP efter at havde skrevet til dig og alle de andre piger herinde på baby.dk som egentlig bare sagde det samme som hun hele tiden har gjort hold fast i sove hver 2 time.. Dybt fustrende at få så mange forskellige råd og forskellige meninger om hvad man skal gøre. SÅ tænkte nu prøver jeg bare det hele selv, prøver at læse Claras signaler hele tiden og gøre hvad der er bedst for hende og hvad hun trænger til. Og det har i den grad hjulpet , her til morgen har hun maks være vågen i en time sammenlagt siden klokken 8 og hun snorker stadig. Jeg gør simpelthen det at lige så snart hun gaber kommer hun i seng med en dejlig stofblee over hovedet. Jeg tror faktisk jeg overstimulerede hende før med alt for meget at tilbyde mad, være bekymret , irriteret osv. (som du selv nævnte) 

Igår var vi ude hos min mor og hjælpe med at flytte og med det lærte jeg så at det er Clara bare ikke klar til endnu, hun kom ind i den gamle rytme med ikke at ville sove, så jeg må tage en dag ad gangen og holde lidt tilbage med for meget aktivitet. Selv synes jeg det er hårdt at skulle skære lidt ned på venner familie osv, men det er 10* hårdere at have en baby som absolut ikke vil sove  

Idag går det igen som det skal (vi er hjemme) og hun ligger stadig og sover..  

Knus og endnu en gang tusinde tak 

Anmeld

6. september 2010

Risen

Hej lisbeth jeg skriver lige igen, nu hvor jeg har dig  

Jeg var til kontrol vejning i dag og Clara havde kun taget 80 gram på, på 2 uger. Er der en sammenhæng mellem alt for megen aktivitet og vægtøgning? 

Anmeld

6. september 2010

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Kære Risen ! Tak for dit svar, jeg er så tilfreds med at du nu har opdaget at du er eksperten på Clara, for det er du, og jeg læser din omsorg og din lydhørhed overfor dit barns behov, godt gået .

At hun har taget "lidt på" hænger klart sammen ,med at der har været for meget aktivitet, nu ved du hvad det handler om, så nu skruer du bare ned for det hele, og tager et par dage, hvor du stimulerer mælkeproduktionen. Deter hårdt arbejde at få det hele til at gå op i en højere enhed, alligevel virker det som om  du nu har styr på det.Jeg tror du er en vidu nderlig mor for Clara, så bare fortsæt med at læse hende så fint som du beskriver, så vil det hele gå  fint er jeg sikker på.

Og den omvæltning deter at blive mor og ens egne behov ryger i baggrunden er i starten voldsom  og lige pludselig en dag opdager man at derer et nyt spændende liv med det lille pus også ude af huset med eller uden barn. 

Fortsat held og lykke med clara og dig selv

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.