"1 år, sove hele natten i egen seng?"
Hejsa..
Nu er min datter lige blevet 1 år, men hun vil stadig ikke sove igemmen om natten og vil ikke sove hele natten i sin egen seng..
Hun bliver lagt i seng ca kl 19, hvilket ikke er noget problem overhoved det tager max 5 min så sover. Efter 2-3 timer vågner hun igen og vil ind i vores seng og sove videre, vi får dog hende lagt i hendes egen seng igen og så sover hun så videre indtil en af os går i seng. Når enten mig eller hendes far går i seng vil hun med ind og det kommer hun gerne, da det ellers vil tage ca 2 timer for at få hende til at sove igen og er ikke sikkert hvor længe det bliver..
Mit første spørgsmål er hvordan kan vi få hende til sove i hendes egen seng hele natten og mere vigtigt hvordan får vi hende til at sov igennem.
Mit andet spørgsmål er ang. amming. Hun bliver stadig ammet om aften når hun skal i seng.. Jeg vil meget gerne stoppe, men er bange for at det bliver for meget for hende, da hendes far ikke altid er lige på toppen, han er en deprasion, og det påvirker hende meget så lige at ligge ved mig om aften giver nærmest hende en forsikring om alt er godt.. hvordan stopper jeg med at amme hende med biholde det tryghedsmoment?
mange tak på forhånden 
Lisbeths svar
Hej ! Du spørger om hvordan din datter lærer at sove igennem en hel nat i egen seng.
Den knap. som skal trykkes ind, som gør at hun sover, er nogen gange svær at finde, for der er rigtig mange faktorer der spiller ind.
Hvis der er lidt problemer . spændthed i familien, påvirker det de små rigtig meget, jo mere vi
ønsker de skal sove, jo mindre gør de det.
Det lyder som rigtig godt, hvis du stadig har lyst, ammer hende inden sengetid, det forudsætter et næringsrigt aftenmåltid. børn der er sultne sover dårligt.
Når hun vågner efter et par timer, så er hun ikke fyldt godt nok op, med mad der er længe om at blive fordøjet. Du skal virkelig tænke på ,hvad hun spiser om aftenen, det skal holde mange timer. afhængigt af hvornår I spiser aftensmad, skal hun tilbydes noget mer inden sovetid udover din brystmælk. Overvej hvad hun får om aftenen?, hvor længe kan det måltid holde ?
Hvor mon hun sover, siden hun vågner, når i går i seng?
Et forhæng som kan afskærme lys, kan nogen gange hjælpe, har I meget lidt plads, må I overveje om der er et andet sted, hun kan sove mere i fred og ro.En gang kan godt bruges.
Det er meget få børn, der sover hele natten igennem, uden de vågner af og til. Det vigtigste er, at du får hvilet, så du er i stand til at klare nætterne uden den store frustration.
Deter også vigtigt at din amnd får den hjælp der skal til, så han får et overskud også. Deter hårdt både at være bekymret for mand og barn på en `gang.
Nu håber jeg du kan bruge lidt af det her, og får fundet den rytme der virker for dig/jer. Fortsat held og lykke med dit barn og søvnen.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk