"ømme brystvorter og luft i maven"
Hej Catrine.
For 3 uger siden fødte jeg en dejlig søn. Han fik en lidt turbulent start på livet da han kom 3 uger før tid ved akut kejsersnit. Kom på neo hvor han fik cpap i et par dage. Det er mit tredje barn og jeg har ammet dem alle tre. Jeg spurgte om jeg ikke kunne lægge ham til, da han var meget aktivt søgende, når jeg fik ham op til mig. Han har da tabt sig 200g på et par dage da han ikke kan holde sondemaden i sig. Så snart han får bryst får han det bedre, og kun 5 dage efter kan vi tage hjem.
Til at begynde med gik det meget fint med amningen. Men nu er jeg begyndt at få ondt når jeg lægger ham til. Det er kun lige når han får fat og så et par sekunder, men er rigtigt ubehageligt.
Han får nok at spise, så det bekymrer mig ikke. Vejede 3000g ved udskrivelse og var oppe på 3750g da sundhedsplejersken kom på besøg 10 dage senere.
Dessuden har han svært ved at bøvse og sover derfor rigtigt dårligt. Nogle gange kan jeg sidde med ham i timevis før han bøvser. Ellers vågner han op efter nogle minutter og vrider sig for at komme af med luften.
Hvad kan jeg gøre ved de ømme brystvorter?? Der er ingen synlige rifter eller andet, og intet blod i mælken ( evt. indvendige rifter? ) Og hvordan kommer han bedst af med luften, synes jeg har prøvet alt.
På forhånd tak
Den trætte
Catrines svar
Hej "Den trætte".
Stort tillykke med din lille søn. Sikke en hård start I begge har haft. Jeg synes det er flot at du selv bad om at få lagt din søn til på neonatalafdelingen. Det har været godt for ham.
Du beskriver at du pludselig har fået ondt i brystvorterne, lige når din søn tager fat. Umiddelbart lyder det som alm. begynderømhed/smerter, som er almindeligt i de første par uger. Nogen oplever det i længere tid. Det er nemlig typisk med smerte lige når barnet tager fat, hvorefter det aftager hurtigt. Men det mærkelige er selvfølgelig, at du ikke oplevede det i starten. Måske er det først nu, at din søn har fået kræfter til at suge med et kraftigt vacum, og derfor at du først oplever det nu. Prøv at give det en uge mere, hvis du kan holde til det. Det skulle gerne aftage, hvis det er alm. begyndersmerte. Da smerterne ikke varer længere end et par sekunder, lyder det ikke som om din søn har forkert fat. Prøv at lægge mærke til faconen på din brystvorte, når din søn har sluppet. Er den rund, eller har den facon som spidsen af en ny læbestift? Hvis det sidste er tilfældet, har din søn måske for yderligt fat. Sørg for at han åbner munden godt op, ligger med sin mave mod din mave, og næsen ud for brystvorten inden han gaber op, så hovedet lænes en lille smule tilbage.
Mht. luft i maven, så prøv en ammestilling hvor din søn er lidt mere oprejst. Det kan gøre at han sluger mindre luft. Sørg igen for at han får godt fat. Når du skal bøvse ham, så prøv at sætte ham på dit skød, så du støtter ham i en siddende, let foroverbøjet stilling. Nogle babyer bøvser lettere på den måde end over skulderen.
Nogle babyer har desværre tendens til at sluge lidt luft når de ammes. Det er værst i starten o gplejer at bedres hen ad vejen. Desuden bliver de meget bedre til at acceptere luften i mavne, som istedet for bøvser bliver til prutter. Nu hvor din søn er så lille, bliver han ked af det når luften passerer i tarmene, da han ikke kender fornemmelsen endnu. Han vænner sig til det lidt ad gangen, så problemet skulle blive bedre.
Er det meget slemt nu, og kan du ikke vente på at det bedres af sig selv, så kan man købe nogle dråber på apoteket som kan afhjælpe generne fra luften i maven. De hedder Mylicondråber. Snak evt. med din læge eller sundhedsplejerske om det.
Held og lykke med det hele. Skulle det brænde helt på for dig, og du ikke kan ringe til din sundhedsplejerske og få hjælp, så vil jeg anbefale dig at ringe til en ammerådgiver i Forældre og Fødsel. Rådgivningen er gratis og anonym.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk