Eksperthjælp: 14 måneder, tryg søvn i egen seng?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.053 visninger
0 svar
0 synes godt om
24. august 2010

Lisbeth Jess

"14 måneder, tryg søvn i egen seng?"

Hej Lisbeth

vi har en skøn skøn dreng på 14 måneder som ind til for 14 dag siden sov i vores seng. da han var mindre sov han dog i egen seng, men da han blev syg fik han lov at komme over til os at sove, han kom så aldrig tilbage i egen seng da vi gik i gang med projekt renovation af lejlighed enden vi skulle flytte og han sov så to stedety først i lejligheden så hjemme i den anden lejlighed.

vi har nu boet i vores ny lejlighed i 2 måneder og han er kommet tilbage i sin for 14 dag siden.

vi har forsøgt at putte ham i sin egen seng, men han er bund ulykkelig når vi lægger ham ned og han rejser sig op med det sammen og græder så voldsomt ikke som hvis han var hystrisk. lige så snart jeg tager ham op igen er der ingenting.

vi putter ham lige nu i vores seng og så lægger vi ham over i egen seng når han sover.

vi ville jo rigtig gerne at vi på sigt kunne putte ham i sin egen seng på hans helt eget værelse.

Men ved bare ikke hvordan vi skal gøre det, ud at han græder. Kan ikke få mig selv til at lade ham græde lidt og så gå ind igen da jeg slet slet ikke kan stå inde for denne metode da jeg jo ikke syntes det er sådan han skal puttet det skal være hyggeligt og rart for os allesammen.

håber du kan give mig/os et godt råd

Sanne og Nicklas

Lisbeths svar

Hej !

Tillykke med den nye lejlighed, det har da været en hård omgang. Sygt barn, renovering og så flytning.

Der er ikke noget at sige til han reagerer, det at flytte er en stressende faktor for alle, og han forstår jo ikke helt hvad der er foregået. i har sikkert haft travlt og nu reagerer han rigtig meget.

Børn reagerer ofte på ændrede ting når de skal sove.

Jeg tror, han skal oparbejde noget tryghed igen, så han trygt tør lægge sig til at sove i sin egen seng. om i vil give ham nogle måneder inde hos jer, inden i flytter ham i sit eget værelse, eller starte i hans eget, det må I mærke efter. Jeg ville give ham et par måneder sammen med jer, men i egen seng.

Han er stadig en lille dreng som har meget brug for nærvær og tryghed.

I har sikkert haft putteritualer inden I flyttede, måske skal de ændres eller justeres lidt.

Her er nogle forslag.

Mad, leg, bad,godnathistorie, tandbørstning, en tår vand, og en god nat sang. Sengen skal være klar med alle de ting som han holder af at sove med, tøjdyr, pude, sut, bøger eller andet.

I skal være sikre på han ikke er sulten, tilbyd evt et stk brød og en tår mælk eller en banan. Nogle børn bliver hurtige sultne igen.

I skal lyde tålmodige og overbevisende når i nu siger til ham: " Nu er det sovetid og nu skal du sove trygt og godt.Giv ham lidt lys, sæt evt lidt lav musik på, og sæt jer og hold ham i hånden. læg en hånd let på maven. hvis han græder, så siger I med lav kærlig stemme, bevar roen. alt er godt, nu skal du sove og vi er her. Lavmælte kærlige ord virker godt på børn.

Tro på det, det kan være, der går en uge på denne måde indtil han trygt tør lægge sig til at sove, tag den tid det tager, deter en god investering at lære ham ,at deter trygt at lægge sig til at sove.

Efter en uges tid , kan i begynde at reducere tiden i sidder hos ham, start med at gå lidt rundt og ud, lad døren stå åben så han kan høre jer. græder han og rejser sig, så går I ind og lægger ham kærligt hed,og bruger samme procedure som før, små lavmælte kærlige ord.

Jeg vil lige sige at i også skal være sikre på ,at han ikke har noget med sine ører, børn der har væske i mellemøret, græder ofte når de bliver lagt ned. og holder op når detages op, for så forsvinder smerten Det kan afhjælpes ved at hæve hovegærdet med nogle.bøger. hvis i tror det kan være det, skal han ses af en ørelæge.

Nu ønsker jeg rigtig meget held og lykke både med ham og god nat og sov godt projektet

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.