"Får baby godt nok fat?"
Hej Cathrine
Håber du kan hjælpe mig :-)
Jeg fødte en lille pige d. 06.08.10. Hun er født 6 dage før termin. Hun vejede 2550 gr. ved fødslen og ved sundhedsplejerskens besøg d. 13.08 vejede hun 3100. Så hun tager på.
Jeg synes ikke selv, at jeg fik en super god start på amningen - dog har jeg en idé om, at hun bruger den rette sutteteknik og andre gange bliver jeg simpelthen i tvivl.
Når hun sutter, så synes jeg ikke, at hun har så meget af det brune område i munden. Jeg kan dog se, at hun bruger kæben til at "malke" med - muslken ved øret bevæger sig. Hun kan ikke så godt selv tage fat, så jeg skal som ofte hjælpe ved lige at spidse brystet. Det er ikke altid, at hun gaber så højt, når hun skal have fat - nogen gange suger hun sig fast med trutmund og derefter kører kæben. Så vidt jeg kan se, så er overlæben krænget udad - jeg er lidt i tvivl med underlæben, da det er lidt svært at se den for brystet.
Jeg ville ønske at jeg kunne få vished om, om det bliver gjort korrekt, for det optager faktisk en stor del af mine tanker/bekymring. Jeg ved ikke, om det er svært at komme med et konkret svar, når du ikke kan "se" det LIVE.
Mvh en bekymret førstegangsmor
Catrines svar
Kære bekymrede førstegangsmor!
Tillykke med din lille datter. Jeg er meget imponeret over den hurtige vægtstigning de første 7 dage. Der er da ingen tvivl om at hun har fået godt med mælk fra dig. Gad vist hvorfor du ikke føler at starten var god?
Du skriver, at din datter ikke får så meget af det brune område (kaldet areola) i munden når hun sutter. Der er dog meget stor forskel på kvinders størrelse af areola, hvorfor nogle babyer vil have det meste i munden, mens man på andre kvinder kan se en stor del af areola fri af munden ved amning.
Din datter er endnu ikke så gammel, og hun kan derfor have svært ved at gabe rigtig højt op endnu. Man kan derfor godt blive i tvivl om ens barn får ordentligt fat. Det vigtigste er dog at din datter har omkring 6 våde bleer i døgnet, er veltilpas for det meste, og vokser og tager på. Hvis hun havde for yderligt fat eller lå skævt, så ville du sikkert have fået sår på brystvorterne.
Det er rigtigt at man siger, at underlæben skal være krænget ud. Nogle babyer kan dog have lidt svært ved det i starten, og de finder som regel selv ud af det efter et stykke tid. Både du og din datter skal jo lære amningen.
Jeg tor, at det bedste du kan gøre er at slappe af og tro på at din datter godt kan finde ud af amningen. Bed evt. om et ekstra besøg af din sundhedsplejerske hvis du er i tvivl om hun tager nok på.
Du er velkommen til at skrive igen, hvis du vil have noget uddybet.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk