Regler for frihed til lægebesøg

Visninger: 6.243   Svar: 8

Spring til sidste ulæste indlæg Følg denne tråd

20. august 2010

ekzunz

Hvilke regler har i på jeres arbejdsplads når i skal have fri til at gå til lægen? Må i gå til lægen i arbejdstiden og skal i selv betale?

Jeg har 2 gange i de 1,8 år jeg har været ansat i mit nuværende job været haft fri for at gå til lægen (gyn) 2 gange. En gang i januar 09 og så i forrige uge. Begge gange henvist fra min læge. Og begge gange har jeg meddelt at jeg måske ikke kom tilbage da jeg ikke var klar over om jeg ville have smerter eller ubehag bagefter (fortalte self. ikke hvad og hvor jeg skulle hen - kun at jeg skulle til lægen) Og jeg har selvfølgelig søgt at få en sen tid, men det kan være svært på klinikker hvor de lukker kl. 14 - og en morgentid ville jo være værre da jeg så ikke engang kunne nå på job inden....

Idag - fordi han er sur - slynger han så ud at for fremtiden må jeg ikke gå til læge kl. 11 om formiddagen og hvis jeg tror at jeg kan blive dårlig bagefter så kan jeg tage en fridag..... Jeg er omfattet af funktionærloven men ikke af en overenskomst, jeg kan læse mig frem til at jeg har krav på frihed til lægebesøg, men jeg er lidt usikker på om jeg skal betale selv - og jeg har jo ihvertfald krav på løn under sygdom, så jeg fatter ikke helt den med fridagen??

Er i bedre stillet end mig???

20. august 2010

Nemesis

Profilbillede for Nemesis
0
kærligheden til mine børn er større end ord kan beskrive

Skal funktionærer selv betale for fravær i forbindelse med lægebesøg?

Ved almindelige lægebesøg, ambulant hospitalsbehandling, behandling hos speciallæge eller tandlæge eller ordineret behandling f.eks. ved fysioterapeut eller kiropraktor har funktionæren lov til at være fraværende med løn. Besøget skal dog være et nødvendigt led i funktionærens helbredelse herunder også indledende undersøgelser for at konstatere, om funktionæren virkelig er syg. 

Men der påhviler samtidig funktionæren en pligt til at placere dette fravær under hensyntagen til virksomhedens tarv, dvs. for så vidt muligt uden for arbejdstiden, eller hvor det er til mindst gene for arbejdsgiveren.
Skyldes sygdommen graviditet gælder der særlige forhold.

Taget fra:

http://www.hk.dk/medlemsservice/faglig_raadgivning/laegebesoeg_i_arbejdstiden

Nu har jeg ikke selv det problem, da jeg, når jeg arbejder, har fri kl 12.

:-) Sisse

20. august 2010

ekzunz

ladydan1 skriver:

Skal funktionærer selv betale for fravær i forbindelse med lægebesøg?

Ved almindelige lægebesøg, ambulant hospitalsbehandling, behandling hos speciallæge eller tandlæge eller ordineret behandling f.eks. ved fysioterapeut eller kiropraktor har funktionæren lov til at være fraværende med løn. Besøget skal dog være et nødvendigt led i funktionærens helbredelse herunder også indledende undersøgelser for at konstatere, om funktionæren virkelig er syg. 

Men der påhviler samtidig funktionæren en pligt til at placere dette fravær under hensyntagen til virksomhedens tarv, dvs. for så vidt muligt uden for arbejdstiden, eller hvor det er til mindst gene for arbejdsgiveren.
Skyldes sygdommen graviditet gælder der særlige forhold.

Taget fra:

http://www.hk.dk/medlemsservice/faglig_raadgivning/laegebesoeg_i_arbejdstiden

Nu har jeg ikke selv det problem, da jeg, når jeg arbejder, har fri kl 12.

Tak 

Så det vil jo også sige at når min læge henviser mig til en gyn. så har jeg ret til fri med løn - og selvfølgelig prøver jeg at lægge det så det passer bedst ind....

Tror jeg skal have en snak med ham på mandag - det er ikke ok at slynge den slags ud når han er sur.

20. august 2010

Hitchedstump

Vi har fri med løn til lægebesøg.. Og der er ik nogen der brokker sig over hvornår på dagen det er.. Eller det har jeg ik oplevet endnu..

21. august 2010

Nemesis

Profilbillede for Nemesis
0
kærligheden til mine børn er større end ord kan beskrive
Znuzke skriver:

Tak 

Så det vil jo også sige at når min læge henviser mig til en gyn. så har jeg ret til fri med løn - og selvfølgelig prøver jeg at lægge det så det passer bedst ind....

Tror jeg skal have en snak med ham på mandag - det er ikke ok at slynge den slags ud når han er sur.

du kan jo netop fortælle ham, at du vælger den senest mulige tid der er. 

Din chef ville da være gået helt bananas med mig som ansat så. i 2 år gik jeg til kontrol på sygehuset hver 3 måned..og det er skisme ikke efter 16. 

21. august 2010

ekzunz

ladydan1 skriver:

du kan jo netop fortælle ham, at du vælger den senest mulige tid der er. 

Din chef ville da være gået helt bananas med mig som ansat så. i 2 år gik jeg til kontrol på sygehuset hver 3 måned..og det er skisme ikke efter 16. 

Uha ja, så ville han da få tics.... Han er virkelig speciel - og ikke altid lige vidende når det gælder regler for medarbejdere...

Jeg måtte også kun holde 2 ugers sommerferie. Det sagde jeg ja til, fordi jeg troede at det var fordi vi havde travlt, men senere viste det sig at det var fordi han ikke mente jeg havde krav på mere - så ærgede det mig godt nok at jeg havde accepteret...

21. august 2010

Fines mor

Jeg er statsansat, og hos os har vi fri til lægebesøg. Dog skal man lægge det i ydertimerne, så det genere arbejdet mindst muligt. Man kan også godt få et nej, hvis ikke det passer ind i vagtplanlægningen.

Jeg har faktisk bedt en ansat om, at holde op med at lægge alle lægebesøg fredag eftermiddag. Underligt nok, så var det altid de fredage hvor hun havde lang vagt, og de andre var godt trætte af hendes adfærd. Det fik vi så stoppet med en samtale!!

Det er fint man har fri, men man skal også tænke den anden vej rundt, så ikke det kun er for egen vindning.

Hvis du har sådanne dage, hvor du ved du måske får det skidt, så må du jo bare tage en sygedag ;-)

21. august 2010

Mette+Mathias

Znuzke skriver:

Uha ja, så ville han da få tics.... Han er virkelig speciel - og ikke altid lige vidende når det gælder regler for medarbejdere...

Jeg måtte også kun holde 2 ugers sommerferie. Det sagde jeg ja til, fordi jeg troede at det var fordi vi havde travlt, men senere viste det sig at det var fordi han ikke mente jeg havde krav på mere - så ærgede det mig godt nok at jeg havde accepteret...

Man kan da for pokker ikke være chef, hvis ikke man har styr på noget så elementært som ferie?!?!

Fremover når han siger noget, så ringer du bare til fagforeningen og tjekker med det samme (hvis ikke du allerede kender reglerne) - og så kan han værsgo at rette sig efter det!!

Jeg har aldrig hørt noget lignende - 2 ugers ferie, - han var vel også chef sidste sommer??

Jeg har fri til (tand)lægebesøg med løn (off. ansat) men forsøger at lægge dem i ydertimerne. Alternativet for dig, må jo være at tage en sygedag, så kan du da undgå at diskutere med ham!!

21. august 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Plus
77
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Vi har som vidt det var muligt skulle lægge læge/tandlæge besøg uden for arbejdstid eller som vidt det var mindst forstyrrende for ens arbejde.

Det har aldrig været noget problem på min daværende arbejdsplads

Til salg:

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

© 2014 Baby ApS
Brovej 20 A
8800 Viborg
CVR: 31753333
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.