Eksperthjælp: Rytme i amning og skemad

Visninger: 3.658   Svar: 2

Spring til sidste ulæste indlæg Følg denne tråd

19. august 2010

"Rytme i amning og skemad"

Kære Catrine,

Jeg har en datter på 5 måneder ( i morgen), som jeg har ammet siden starten. Hun vil ikke tage hverken flaske eller sut. Amningen gik fantastisk de første 3-4 måneder, men pludseligt begyndt hun at spise hver eller hver anden time. Jeg ved ikke om det skyldes en kombination af et appetitspring og det faktum at jeg fik spist og hvilet for lidt? Det skal lige nævnes, at de første 3-4 måneder sov hun igennem fra 21 - 9 morgen uden at vågne. Det gør hun ikke mere. Hun vågner fra 0 - 2 gange nu. 

Jeg begyndte at give hende grød, da hun var 4 måneder pga. øget sult. Hurtigt gik jeg over til 2 gange grød, fordi jeg oplevede, at hun afviste mit bryst. Hun fik selvfølgelig bryst indimellem, men er ikke super meget for at tage bryst og spiser i det hele taget meget lidt,  hvis man ser på antal minutter ved mig. Jeg fik af vide af SP, at jeg skulle prøve også at give hende morgengrød og så bryst inden middag før mos kl 12. Jeg synes det er tidligt med 3 x grød som knap 5 mrd gammel, men har fulgt hendes råd. 

I går ville hun overhovedet ikke have bryst om formiddagen efter grød - måske fordi hun havde spist 2 x mælk om natten? Så jeg prøvede i dag ikke at give grød og håbede hun ville tage mælk. Hun vil stort set ikke spise mælk nu, men ved, at når hun kommer til middag. Så er hun sulten og skal nok tage både mælk og mos. 

Hun blev født meget lille, så det ligger altid i baghovedet, at jeg er bange for, at hun ikke får nok mad. Lige nu er jeg bare frusteret over, at hun ikke vil have mere bryst. Nogle dage vil hun gerne og nogle dage slet ikke. Jeg ved ikke, om jeg gør det helt forkert. 

Lige nu er hendes "rytme", når hun vågner to gange. Hvis hun vågner 0 -1 gang, så har jeg ikke så store problemer med at give mælk om formiddagen:

-----------

00 nat

Bryst kl 02-03 (ca 10-15 min)

Bryst kl. 5 (ca 10 min)

Vågner op kl 8.00

Grød kl 8.30

Bryst kl. 9-10 (hvis hun altså vil og det er her, jeg har problemer)

Lur kl. ca. 10.00 i omkring 1 - 1 1/2 time

Mos kl 12

Bryst kl ca14-15 (max 10 min)

Lur: kl 15.00 ca. 1 - 1 1/2 time

Bryst kl. 17 (10 min)

Mos kl 18

Bryst kl 20.00

I seng kl 20.30

I de første 3-4 måneder havde vi ingen rytme. Jeg gav hende mad, når hun var sulten og så tit hun gad og hun kom ud og sove, når hun var træt. Jeg har dog fået at vide, at jeg skal forsøge at give hende en fast rytme, så det prøver jeg på. 

Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvordan jeg får amning og grød/mos til at fungere og jeg har behov for at vide, om hun får mælk nok - også hvis hun ikke vågner der 2 gange om natten.

Glæder mig til at høre fra dig ;-) 

Kærlig hilsen

Catrines svar

Hejsa.

Når jeg læser sit brev, lyder det som om din datter trives rigtig godt. Hun tager flot imod skemad, sover to gode lure i løbet af dagen, og sover faktisk igennem om natten, da man siger, at det antal timer man kan forvente ved begrebet "at sove igennem" er ca 6 timer. Du har haft en super god amning i de første 3-4 mdr, hvilket også er den vigtigste tid for barnet at få modermælk i. Nu synes du pludselig ikke at din datter vil amme så meget hos dig mere, og det frustrerer dig. Det kan jeg sagtens forstå, også når du skriver at hun var lidt lille fra starten, fordi der har været meget fokus på vægtøgning i starten. Det kan være svært at slippe denne kontrol.

Når jeg læser hvor ofte du ammer hende, bliver det faktisk til 5 gange inkl. natamningerne, og lad os sige at hun får 200 ml. pr gang, så får hun faktisk 1000 ml i døgnet. Det er ikke sikkert at hun drikker så meget pr. gang, men selv om hun drikker mindre, vil jeg tro at det stadig er nok. Hun skal have omrkign 3/4 L mælk i døgnet, og mælken i maden tæller også med.

At hun ikke vil have bryst efter morgengrøden kan jeg godt forstå, da der kun er gået ½ time - så hun er helt sikkert stadig mæt.

Du skriver at din datter ikke spiser så lang tid hos dig. Men 10 min. er helt normalt for en baby på hendes alder. Hun er blevet meget hurtigere nu, end da hun var spæd.

Det er rigtigt, at for meget mælk om natten kan tage appetitten til mad om dagen, men når din datter ikke vågner oftere og spiser om natten, synes jeg ikke at det er så stort et problem. Det er ok at vågne op til 2 gange pr nat endnu. Som sagt er 6 timer i træk uden mad hvad man kan forvente sig.

Jeg synes alt i alt at den rytme du har beskrevet, med mos, amning og søvn ser fin ud. Nu ved jeg jo ikke hvordan hendes vægt- og højdekurve ser ud, men forudsat at hun følger dem og ellers er en glad baby, så skal du tro på at det går godt, og at din datter opfører sig helt forventeligt og normalt.

Du må endelig skrive igen, hvis du stadig er i tvivl om noget.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld Svar

19. august 2010

lisbethita

Profilbillede for lisbethita
0
Glæder sig til at gå på barsel!

Kære Catrine,

Tusind tak for dit svar. Det var rigtigt dejligt at læse. For lige at give dig lidt mere baggrundsviden, så vejede hun 2780g ved fødsel (fødte 4 dage efter termin), hvor min moderkage ikke virkede. Så efter det samt en hård fødsel, der varede i 3 døgn, kom hun meget kvæstet ud. Da vi kom hjem fra hospitalet efter 10 dage, tog hun 3 uger efter 500g på og har siden vokset stærkere og hurtigere end sine jævnalderne. Hun forsøger allerede at få numsen op og hun ruller rundt og er meget aktiv i dagtimerne. Et sundt barn, der er i en rivende udvikling. Hun vejede 6,5 kg som 4 mrd og var 65 cm.

Overblikket over dagen, som jeg sendte før, er blot et eksempel på, hvordan det mere eller mindre fungerer herhjemme. Nogle dage sover hun helt igennem om natten og nogle dage sover måske kun 45 minutter om formiddagen og igen 45 min om eftermiddagen. Hun har aldrig sovet meget om dagen, fordi vi bor på 3 sal og ikke kan stille hende uden for.

Bekymring nr 1: Men ja...min bekymring er, om hun får nok mælk, fordi nogle gange vågner hun ikke om natten og spiser ikke så meget bryst om dagen og andre dage vågner hun om dagen og spiser rigtigt fint. Så længe hun virker til at have det godt, skal jeg så ikke bare lade mig stille tilfreds ved det hun tager?

Bekymring nr 2: Hvordan kan det være, at hun afviser mit bryst? Nogle gange har jeg virkeligt svært ved at lægge hende til? Jeg ringede til en SP her i kommunen, som mente, at hun nok bare ikke var sulten. Det er jeg næsten nødt til at gå ud fra. 

Bekymring nr 3: Hun er vildt glad for grød og mos og spiser RET meget hver gang hun får det serveret. Der er også MME i. Da hun ikke vil tage flaske, er jeg så ikke tvunget til at give hende bryst? Jeg synes bare det er blevet noget bøvl, fordi hun ikke spiser så meget mere, som hun har gjort og fordi hun er svær at få lagt til (måske fordi hun er mæt??) Hun er også begyndt at bide mig i brystvorten, så jeg er lidt træt af amningen nu, men jeg kan jo ikke gå over til flaske. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. 

Jeg har engang hørt, at man skal se på sin baby og vurdere: ser hun glad ud og har hun sul på kroppen? Ja til begge dele.... så jeg må vel bare gå ud fra, at det bare er en fase, det her. Jeg synes bare det er hårdt mentalt, at hun ikke vil have bryst så meget, som da hun var mindre. Der havde jeg mere kontrollen. Du har ret - alle vægtkontrollerne, skemaerne osv... det ligger stadigt i baghovedet og det er meget svært at slippe kontrollen, når hun siger fra. 

Jeg håber du har mod på et sidste svar ;-) 

Kærligst Lisbeth

Anmeld Svar

19. august 2010

CatrineHansen

Kære Lisbeth.

Det lyder som om både du og din datter har haft en hård start. Fødslen, og den efterfølgende indlæggelse, har ikke været rar. Hvor er det derfor dejligt at høre hvor hurtigt din datter kom i trivsel.  Har du mon fået snakket fødslen og tiden derefter igennem med nogen? Det er min erfaring, at det er vigtigt at få snakket om.

Mht din bekymring om hvorvidt din datter får mælk nok eller ej, så vil jeg tro at hun får det. Selv om du ikke synes hun vil ammes så meget mere, så er hun blevet hurtigere ved brystet, så selv om det kun er kortvarigt hun ligger, kan hun godt have nået at få nok. Desuden er der jo mælk i grøden. En vigtig indikator for, om hun får nok væske, er at hendes afføring ikke er for hård. Hvis ikke hun har hård mave, eller virker til at have ondt, så får hun ihvertfald væske nok. Jeg går ud fra at hun får vand til grøden, men ud over det, er den største væskemængde stadig din mælk.

Lige som vores appetit kan svinge fra dag til dag, så kan din datters også. Man skal derfor vurdere amningerne over en periode, og ikke kun fra dag til dag.

Din datter tager flot på og er flot fremme rent motorisk, så hun er bestemt i rigtig god trivsel.

Mht din anden bekymring, så kan det have flere årsager når et barn afviser brystet. I din datters tilfælde tror jeg det er mæthed der gør det. Hun spiser rimelig store portioner, så det er naturligt at hun har mindre lyst til brystet.

Ellers kan følgende også være grunde til afvisning: hvis din datter er ved at få tænder, hvis hun pga forkølelse er tæt i næsen, hvis du er meget stresset eller urolig, hvis du har fået din menstruation (så kan mælken smage anderledes) eller hvis du pludselig dufter anderledes end du plejer.

Din tredje bekymring går på, om ikke din datter skal ammes efter skemaden. Det er ikke nødvendigt når hun spiser sig mæt, og derudover får væske i form af vand i en kop ved siden af skemaden.

Der er ingen grund til at prøve med flaske. Prøv at slappe af og se tiden an. Lad din datter bestemme hvornår og hvor længe hun vil amme. Hvis du bliver anspændt og presser på i dit forsøg på at lægge din datter til, vil hun med stor sansynlighed kæmpe imod.

At hun bider dig, kunne også tyde på at hun er mæt. Når det sker skal du råbe "AV" - gerne lidt højt så hun bliver forskrækket. Hun skal lære at associere det at bide dig, med at blive forskrækket. Det føles jo ikke rart at blive forskrækket, så på den måde lærer hun at det ikke er rart at bide.

Jeg tror at det er en fase I skal igennem lige nu, hvor du er ved at være træt af amningen. Prøv at tage den med ro omkring det, så tror jeg at det løser sig. Din datter vil fortsat have gavn og glæde af at du ammer hende delvist et godt stykke tid endnu. Sundhedsstyrelsen anbefaler delvis amning til barnet er 1 år, eller længere.

Held og lykke med det hele.

Mange hilsner fra Catrine  

Anmeld Svar

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

© 2014 Baby ApS
Brovej 20 A
8800 Viborg
CVR: 31753333
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+