"Rytme i amning og skemad"
Kære Catrine,
Jeg har en datter på 5 måneder ( i morgen), som jeg har ammet siden starten. Hun vil ikke tage hverken flaske eller sut. Amningen gik fantastisk de første 3-4 måneder, men pludseligt begyndt hun at spise hver eller hver anden time. Jeg ved ikke om det skyldes en kombination af et appetitspring og det faktum at jeg fik spist og hvilet for lidt? Det skal lige nævnes, at de første 3-4 måneder sov hun igennem fra 21 - 9 morgen uden at vågne. Det gør hun ikke mere. Hun vågner fra 0 - 2 gange nu.
Jeg begyndte at give hende grød, da hun var 4 måneder pga. øget sult. Hurtigt gik jeg over til 2 gange grød, fordi jeg oplevede, at hun afviste mit bryst. Hun fik selvfølgelig bryst indimellem, men er ikke super meget for at tage bryst og spiser i det hele taget meget lidt, hvis man ser på antal minutter ved mig. Jeg fik af vide af SP, at jeg skulle prøve også at give hende morgengrød og så bryst inden middag før mos kl 12. Jeg synes det er tidligt med 3 x grød som knap 5 mrd gammel, men har fulgt hendes råd.
I går ville hun overhovedet ikke have bryst om formiddagen efter grød - måske fordi hun havde spist 2 x mælk om natten? Så jeg prøvede i dag ikke at give grød og håbede hun ville tage mælk. Hun vil stort set ikke spise mælk nu, men ved, at når hun kommer til middag. Så er hun sulten og skal nok tage både mælk og mos.
Hun blev født meget lille, så det ligger altid i baghovedet, at jeg er bange for, at hun ikke får nok mad. Lige nu er jeg bare frusteret over, at hun ikke vil have mere bryst. Nogle dage vil hun gerne og nogle dage slet ikke. Jeg ved ikke, om jeg gør det helt forkert.
Lige nu er hendes "rytme", når hun vågner to gange. Hvis hun vågner 0 -1 gang, så har jeg ikke så store problemer med at give mælk om formiddagen:
-----------
00 nat
Bryst kl 02-03 (ca 10-15 min)
Bryst kl. 5 (ca 10 min)
Vågner op kl 8.00
Grød kl 8.30
Bryst kl. 9-10 (hvis hun altså vil og det er her, jeg har problemer)
Lur kl. ca. 10.00 i omkring 1 - 1 1/2 time
Mos kl 12
Bryst kl ca14-15 (max 10 min)
Lur: kl 15.00 ca. 1 - 1 1/2 time
Bryst kl. 17 (10 min)
Mos kl 18
Bryst kl 20.00
I seng kl 20.30
I de første 3-4 måneder havde vi ingen rytme. Jeg gav hende mad, når hun var sulten og så tit hun gad og hun kom ud og sove, når hun var træt. Jeg har dog fået at vide, at jeg skal forsøge at give hende en fast rytme, så det prøver jeg på.
Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvordan jeg får amning og grød/mos til at fungere og jeg har behov for at vide, om hun får mælk nok - også hvis hun ikke vågner der 2 gange om natten.
Glæder mig til at høre fra dig ;-)
Kærlig hilsen
Catrines svar
Hejsa.
Når jeg læser sit brev, lyder det som om din datter trives rigtig godt. Hun tager flot imod skemad, sover to gode lure i løbet af dagen, og sover faktisk igennem om natten, da man siger, at det antal timer man kan forvente ved begrebet "at sove igennem" er ca 6 timer. Du har haft en super god amning i de første 3-4 mdr, hvilket også er den vigtigste tid for barnet at få modermælk i. Nu synes du pludselig ikke at din datter vil amme så meget hos dig mere, og det frustrerer dig. Det kan jeg sagtens forstå, også når du skriver at hun var lidt lille fra starten, fordi der har været meget fokus på vægtøgning i starten. Det kan være svært at slippe denne kontrol.
Når jeg læser hvor ofte du ammer hende, bliver det faktisk til 5 gange inkl. natamningerne, og lad os sige at hun får 200 ml. pr gang, så får hun faktisk 1000 ml i døgnet. Det er ikke sikkert at hun drikker så meget pr. gang, men selv om hun drikker mindre, vil jeg tro at det stadig er nok. Hun skal have omrkign 3/4 L mælk i døgnet, og mælken i maden tæller også med.
At hun ikke vil have bryst efter morgengrøden kan jeg godt forstå, da der kun er gået ½ time - så hun er helt sikkert stadig mæt.
Du skriver at din datter ikke spiser så lang tid hos dig. Men 10 min. er helt normalt for en baby på hendes alder. Hun er blevet meget hurtigere nu, end da hun var spæd.
Det er rigtigt, at for meget mælk om natten kan tage appetitten til mad om dagen, men når din datter ikke vågner oftere og spiser om natten, synes jeg ikke at det er så stort et problem. Det er ok at vågne op til 2 gange pr nat endnu. Som sagt er 6 timer i træk uden mad hvad man kan forvente sig.
Jeg synes alt i alt at den rytme du har beskrevet, med mos, amning og søvn ser fin ud. Nu ved jeg jo ikke hvordan hendes vægt- og højdekurve ser ud, men forudsat at hun følger dem og ellers er en glad baby, så skal du tro på at det går godt, og at din datter opfører sig helt forventeligt og normalt.
Du må endelig skrive igen, hvis du stadig er i tvivl om noget.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk