"Natamning af barn på 2 mdr"
Hejsa
min lille datter er nu ved at være 2 måneder. Hun vejede ved fødslen 3220 g og rundede for ca 14 dage siden 5 kg, så hun tager jo godt på. hun ammes uddelukkende.
Mit spørgsmål er om jeg kan prøve at stoppe med at amme om natten, da flere siger hun ikke har behov for dette. jeg ammer ca 2 gange hver nat. Hun spiser ikke nær så meget om natten ved hver amning som hun kør om dagen. Så har hun behov for dette. måske er det bare lidt hyggelig for hende
Catrines svar
Hej.
Som du selv skriver tager din datter flot på ved amning, og det er jo dejligt! Din datter er stadig så lille, så jeg vil sige, at det stadig er vigtigt med mælk om natten. Hendes mavesæk er endnu ikke så stor, og modermælk er meget letfordøjelig, hvorfor det er helt naturligt at hun er sulten om natten. At du ammer hende 2 gange er helt normalt, og meget fint. At du føler at hun ikke spiser så meget ved amningerne om natten kan skyldes at du er mere afslappet, hvorved mælken løber hurtigere til. Det tager derfor kortere tid at amme, men din datter får stadigvæk en del mælk.
Natamningerne er også vigtige for din mælkeproduktion, da der er ekstra mange mælkedannende hormoner om natten, som stimulerer til mælkedannelse, når man ammer.
Gad vide hvem der har fortalt dig, at din datter kan undvære mad om natten? Måske nogle velmenende bedtseforældre, eller nogle mødre der giver flaske? Børn der får modermælkserstatning kan ofte sove længere tid ad gangen om natten, da erstatningen ikke fordøjes så godt og hurtigt som modermælk, og barnets mavesæk vil derfor være fyldt i længere tid.
I dag bruger man begrebet "fri amning", hvilket betyder, at man lader barnet bestemme hvor ofte det vil amme, og hvor længe hver amning varer. Sommetider slukker barnet sin tørst ved brystet, andre gange er det rigtig sulten, og andre gange søger det nærhed og tryghed. Og man kan ikke give sit barn for meget nærhed og tryghed! :-)
Jeg synes det er rigtig vigtigt, at mødre i dag bruger deres intuition, altså deres mavefornemmelse, i forhold til deres børn. Der findes så mange informationer og så mange velmenende råd, der måske er forældede idag. Du kender din datter allerbedst. Lyt derfor til dit hjerte og din mavefornemmelse og tænk ikke så meget over hvad andre mon vil tænke.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk