Eksperthjælp: Hvorfor græder min baby?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.618 visninger
2 svar
0 synes godt om
18. august 2010

Stine Winther

"Hvorfor græder min baby?"

Hej Stine

Vores lille datter blev 8 uger i går, og er i fuld gang med sit andet tigerspring. Det er lidt hårdt, men det er egentlig ikke derfor, jeg skriver nu.

Normalt er hun en meget nysgerrig og ivrig lille pige, der slet ikke kan få nok af at opleve den nye verden. Indtil for nogle uger siden blev hun hurtigt overstimuleret og kunne reagere ved at græde voldsomt eller komme med en slags brokkende gråd. Hun har tidligere været svær at trøste, og vi har gået mange km op og ned af stuegulvet med hende på armen.

For en uges tid siden begyndte hun at være mere rolig, og kunne falde i søvn hvis jeg lagde hende ved siden af mig på sofaen. Hun blev/bliver dog stadig hurtigt irriteret og kommer med den der brokkende gråd, hvor hun virker lidt utilfreds. Det kommer og går nærmest fra minut til minut. På andre tidspunkter græder hun som om, der er noget, der gør ondt, og det kan godt tage et stykke tid, før vi kan få hende trøstet. Her går vi rundt med hende på armen og prøver at bøvse hende af. Vi svøber hende også i et lagen eller dyne og tilbyder hende en sut.

Men nu er jeg pludselig blevet i tvivl om det bare er bøvser, eller om hendes mave bare er meget sart. Og hvad kan jeg så kan gøre for at stimulere hendes lille mave?

Jeg ammer hende, men bruger dog ammebrikker. Har på fornemmelsen hun sluger en del luft både under amningen, men også når hun hikker eller bare er for ivrig. Vi forsøger for det meste at få bøvset hende godt af. Hun slår dog nogle ordentlige prutter til tider, så det er ikke altid, at vi kan få alt luften op, selvom hun bliver bøvset af i en halv times tid af gangen.

Hun sover i vores seng om natten, jeg bærer hende flere gange dagligt i en Manduca, og vi reagerer altid på hendes gråd. Mit indtryk er, at hun er et meget trygt barn, og det er også noget vi får at vide, når vi er ude blandt andre.

Men hvorfor græder mit barn så? -Og er der noget jeg kan gøre, for at hun får det bedre og ikke har så ondt i maven? -Eller stopper med at brokke sig? (Kommer nogen gange til at føle mig som en meget kedelig mor, når hun brokker sig over de lege, jeg finder på. Det virker som om det helst skal være nyt og spændende hver gang!)

Hm, ved ikke om mit spørgsmål er klart nok beskrevet... Mit overordnede undren er nok, hvorfor spædbørnene i mange andre kulturer ikke græder (Afrika, Caribien etc.), og hvorfor spædbørnene i den vestlige kultur græder så meget? Prøver virkelig at gøre mit bedste, men hvorfor græder mit barn så?

Håber du har nogle guldkorn ;-)

Kh Louise

Stines svar

Kære Louise

Du har skrevet et langt brev, så du får et langt svar;-)

Jeg forstår udmærket, at du er frustreret over, at din lille baby græder, når nu du gør så meget for at forstå og opfylde hendes behov. 

Du skriver, at de første 7 uger af hendes liv har været præget af voldsom eller brokkende gråd, og at hun har været svær at trøste. Det kan der være flere grunde til, og vi kan kun gætte os til, hvorfor hun har haft det sådan.

Nogle spædbørn oplever det at komme til verden som overvældende. Måske har fødslen giver nogle efterreaktioner, måske har de første døgn efter fødslen været svære og efterladt nogle indtryk, som skulle bearbejdes (du nævner ammebrikker, og jeg tænker, at ammestarten har været svær). Rent fysisk oplever den nyfødte pludselig temperaturforskelle, lyde, synsindtryk, sult, træthed og at mave-tarmsystemet kommer på arbejde, selvom det ikke er helt modnet endnu. Nogle babyer er meget følsomme og reagerer tydeligt på alle disse sanseindtryk.

Du beskriver din pige som nysgerrig og ivrig, men at hun også bliver hurtigt overstimuleret/irriteret. Det kunne godt lyde, som om der er en sammenhæng dér, så måske kunne overstimuleringen/utilfredsheden undgås, hvis du stoppede, mens legen var god. Dvs. forsøgte at dosere indtrykkene. Måske kan hun slet ikke klare så meget leg, og derfor brokker hun sig hurtigt, når du leger en leg med hende. Den ivrighed, du oplever hos hende, når du så forsøger med en ny leg, er måske i virkeligheden en følsomhed? Forstået på den måde, at hun reagerer meget tydeligt på det nye, så hun glemmer at sige fra.

Et andet punkt er amningen, som jo er en tricky størrelse... Nogle gode råd er: Tilbyd hende bryst, når hun græder og når hun er træt/overstimuleret. Hvis hun afviser, så er det jo ok, men så har du prøvet. Tilbyd samme bryst flere gange i træk, især hvis hun sluger luft og har brug for at bøvse. Så kan det jo være, at hun slet ikke har fået tømt brystet, men kun har fået den første mælk, som løber hurtigt. Den fede, mættende mælk kommer bagefter, og her skulle hun gerne sutte langsommere og med pauser. Lad hende blive ved brystet til hun selv slipper, også selvom hun falder i søvn.

Hvis du ikke føler, det er nok for hende at bøvse, så kan du prøve massage af maven:
1) Stryg med flade hænder nedover maven
2) Massér rundt om navlen med lange, glidende strøg med uret
3) Lav cyklebevægelser med hendes ben
4) Bøj hendes knæ og skub dem op mod navlen

Og når nu du er i gang med at massere, så prøv at give hende babymassage over det hele.
Når et barn græder meget, producerer det flere stresshormoner. For at komme i balance er det rigtig godt at få stimuleret produktionen af "lykkehormoner" (endorphiner). Det giver barnet en følelse af velbehag og er også smertedæmpende.

Det samme gælder i øvrigt for voksne, så prøv at slappe af og lade være med at stresse over ambitioner på dine egne og dit barns vegne. Dit barn bliver påvirket af dine følelser og stemningen i jeres hjem.

Og her nærmer vi os måske et svar på, hvorfor babyer i andre samfund ikke græder, som babyer i Europa... Jeg har tit læst og hørt, at mennesker i fx primitive samfund er gladere og ikke føler stress. Familiestrukturerne er også anderledes; man lever tættere sammen, har en stærk fællesskabsfølelse. Som nybagt mor står man ikke alene - der er andre mødre omkring en, og man er ikke på bar bund, for man har levet sammen med små børn hele sit liv.

Jeg håber, du kan bruge noget af mit svar til noget! Skriv endelig en kommentar.

Kærlig hilsen Stine

Stine holder kurser og arrangementer med rytmik (musik og bevægelse), babytegn og babymassage, og vejleder desuden i brug af babyslynger.

Se Stines hjemmeside: http://www.babyhuset-tutti.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2010

sillebille10

Hej Stine

Tak for dit svar. Nu er der gået nogle uger siden sidst, og der er da sket forbedringer. Når vores lille bebs brokker sig nu, tilbyder jeg hende brystet eller svøber hende. Det kræver ofte en lille kamp at få hende til at sove, men det er tydeligt at hun er træt.

Der er stadig fyldt med luft i hendes lille mave, for jeg kan høre at det rumler, og at hun ofte prutter meget. Det skal lige siges, at koffein er røget fra min kostplan siden hun var en uge gammel, og at jeg ikke indtager meget mælk. Vi har også droppet D-vitamin dråberne, da hun skreg efter hun havde fået dråberne. Og ja, jeg bruger ammebrikker, fordi hun ikke kunne få ordentlig fat i starten og blev alt for frustreret. Samtidigt havde hun ondt i maven, hvilket hun allerede havde fra første nat.

Så tror alt i alt, at hun både har en sart mave, og derudover er en følsom lille pige, der har svært ved at sige stop.

Tak for dine svar, som er blevet brugt flittigt herhjemme

Jeg har meldt os til babymassage, hvor vi skal starte om nogle uger. Håber snart det bliver bedre med den lille mave!

Tak for hjælpen

Kh Louise

Anmeld

8. september 2010

Stine_Winther

Kære Louise

Tusind tak for din opfølgning! Det er rigtigt dejligt at få at vide om det, jeg skrev, kunne bruges til noget.

Fortsat held lykke til dig og din lille familie.-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.