"Er det et problem, at baby på 7 mdr. ikke vil stå?"
Hej Stine.
Jeg Har en datter på 7 mdr. Hun trives helt fin, hun er en meget glad og nem pige.
Jeg er begyndt at blive lidt nervøs for hun vil slet ikke stå på sine ben, de knækker sammen hver gang vi prøver. Vi er 6 i min mødregruppe og alle de andre børn står. Min datter vil gerne sidde op, og ligger også gerne på maven. Hun triller ikke så meget endnu men kan godt.
Vi havde en rytmisk pædagog på besøg i min mødregruppe. Hun sagde at der var et problem at hun ikke ville stå. Hun sagde at det kunne være pga hendes lidt høje vægt hun vejer ca. 11 kg. Min sundhedsplejerske sagde at vægten ikke er et problem og at hun nok ska komme til at både stå og gå, men jeg er bare blevet lidt mistænksom nu da hun er 7 mdr. og benene stadig kmækker sammen.
mvh den lidt nervøse mor.
Stines svar
Kære nervøse mor
Jeg er fuldstændig enig med din sundhedsplejerske. Det er IKKE et problem, at en 7 mdr. baby ikke vil støtte på sine ben, når man rejser hende op. Jeg har mødt mange babyer, som først ville stå på deres ben, da de nærmede sig 1-års-alderen. Min egen datter er et eksempel. Prøv at læse, hvad hun kan nu: http://babyhuset-tutti.blogspot.com/2010/02/med-charme-selvtillid-og-sanser.html
Din datter kan sidde op - og det er flot, for det er ikke alle på 7 mdr., der kan det.
Hun er god til at ligge på maven - og det er supergodt, for så får hun trænet ryg og nakkemuskler.
Hun triller ikke så meget, men kan godt - lav nogle lege, så hun får trillet noget mere.
Hvis du tumler og leger med hende, vil du stimulere alle hendes sanser og dermed give hende et godt grundlag for at støtte på sine ben, rejse sig op, begynde at gå. Det handler selvfølgelig om muskler og om balance, men først og fremmest handler det om, at dit barn skal være parat til det. Hvis du giver hende alle muligheder for at bevæge sig og opleve verden, så vil hun udvikle sig helt naturligt og helt normalt - i sit eget tempo.
Man kommer som mor og far tit til at sammenligne sit barn med andre børn, og det er klart, at man kan bekymre sig eller i hvert fald undre sig, når man lægger mærke til, at barnet ikke kan det samme som de andre på enkelte områder. Mit bedste råd til dig er: Prøv at lægge mærke til, om din datter kan noget, som de andre ikke kan endnu. Fx koncentrere sig om et stykke legetøj, sige en masse sjove lyde, kigge opmærksomt i en bog, bevæge sig til musik, falde i søvn selv, osv.
En babys udvikling sker jo ikke kun på det motoriske område, men det er det, der er det mest iøjnefaldende og det, som man bedst kan sammenligne. Så man skal huske sig selv på, at når børn tager nogle mentale tigerspring eller udvikler sig på andre områder, så kan den motoriske udvikling godt gå lidt langsommere i en periode.
Slip bekymringerne og nyd din baby:-)
Kærlig hilsen Stine
Stine holder kurser og arrangementer med rytmik (musik og bevægelse), babytegn og babymassage, og vejleder desuden i brug af babyslynger.
Se Stines hjemmeside: http://www.babyhuset-tutti.dk