Eksperthjælp: toxoplasmose under graviditet ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.068 visninger
0 svar
0 synes godt om
14. august 2010

Lisbeth Jess

"toxoplasmose under graviditet ?"

Hej Lisbeth,

Jeg har et spørgsmål ang. toxoplasmose under graviditet.

Jeg er dyrlæge, og blev derfor da jeg var i 9. uge tjekket for antistof mod toxoplasma - der var positiv. Det er jo ok såfremt jeg blev smittet før jeg blev gravid (hvilket nok er mest sansynligt), men hvad skal man stille op såfremt jeg blev smittet i første del af min graviditet?

Kan man teste om fostret er smittet på andre måder end en fostervandsprøve?? Jeg er ikke så meget for en sådan, men kan ikke finde ud af om risikoen for medfødt toxoplasmose hos min baby er så stor at jeg bør få testen foretaget - eller om man blot skal satse på at jeg blev smittet før jeg blev gravid (jeg burde selvfølgelig have ladet mig teste inden jeg blev gravid!)?

Findes der dokumentation for at medicinsk behandling under graviditet virker??

Min læge har ikke rigtig udtalt sig om sagen, men jeg prøver at tage snakken med hende igen...

Mvh Louise

Lisbeths svar

Hej louise!

Tillykke med din gravididtet, og nu går du og er bekymret fordi du har antistoffer imod toxoplasmosen, og hvornår har du dannet dem ?Deter klart du bekymrer dig, for hvis bare du vidste med sikkerhed at du havde haft den for længe siden.så kunne du tage det helt roligt.

Jeg har lige været inde på Statens seruminstituts hjemmeside, og de anbefaler, at der skal tages nogle flere blodprøver af moderen for at verificere en evt infektion fornylig.

Jeg vil anbefale dig, selv lige at checke hjemmesiden, og mandag tage kontakt til egen læge m.h.p både blodprøvetagning og  hurtig henvisning til den obstetriske afdeling hvor du hører til.

De har nogen retningslinjer, for hvilke forholdsregler, der skal tages, og du kan få den bedste rådgivning der, og hvis der skal yderligere undersøgelser til, så er det dem der skal iværksætte undersøgelserne.

Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med resten af din graviditet, og jeg håber du også hæfter dig ved,når du læser hjemme siden,at det er meget få fostre der smittes.

Skriv igen , hvis du vil have en grundigere dialog om spørgsmålet.

Varme hilsner Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.