Opret gratis profil  

Log ind

E-mail:

Adgangskode:

Har du glemt din adgangskode?

Eksperthjælp: Hejsa.

Citér indlæg Anmeld indlæg
11. august 2010, kl. 14:11

"Hejsa."

må jeg godt give min søn vand lunkent eller skal han kun ammes til han er 4 mdr jeg har nogle revner på mine brystvorter det går ondt når han tager fat hvad kan jeg gøre

Catrines svar

Først og fremmest tillykke med din søn.

Jeg forstår det sådan, at du spørger, hvorvidt du må give din søn lunkent vand eller om han kun må få modermælk indtil 4 mdr´s alderen.

Det er sådan, at modermælken indeholder alt det din søn behøver i de første ca. 6 mdr. Det er unødvendigt med tilskud af vand o.l., da modermælken både indeholder en formælk, der er tynd og slukker tørsten, og en federe eftermælk, der mætter mere og indeholder mere fedt.

Nogle gange vil barnet kun ligge en kort stund, og får således kun den tynde formælk, hvilket kan være fordi barnet bare er tørstig. Især her i sommeren kan de føle mere tørst, og det er helt ok at lægge barnet til når det har lyst.

Hvis du alligevel vælger at give lidt vand, skal det koges og køles lidt ned før det gives. Først efter 4 mdr må din søn få vand fra hanen der ikke er kogt først. Men som sagt er det unødvendigt med vand til din søn endnu.

Mht. revnerne på brystvorterne, så er det noget en del kvinder får i starten af ammeetableringen, og det er som regel fordi barnet ikke får korrekt fat på vorten. Alt efter hvor revnerne sidder, kan det skyldes noget forskelligt. Det kan være træk i brystvorten eller at barnet ligger skævt. Det kan også være at barnet sutter for yderligt. Jeg vil foreslå dig at få din sundhedsplejerske til at kikke på sårene, for at vurdere hvordan de er opstået. Du må også meget gerne skrive igen, med en mere detaljeret beskrivelse, eller ringe til en ammerådgiver gennem Forældre og Fødsel.

Under alle omstændigheder er det vigtigt at fastslå årsagen til revnerne, så du kan blive hjulpet af med dem, da det er meget smertefuldt samt grobund for bakterier og svamp.

Det du ihvertfald selv kan gøre nu, er at få lagt din søn godt til hver gang du ammer. Han skal ligge med sin mave mod din mave, og have sin næse ud for brystvorten inden han gaber op.

Du kan evt. bedøve vorterne lidt med en isterning inden han bliver lagt til, hvis det er meget smertefuldt. Smerterne plejer dog at forsvinde hurtigt, hvis din søn får ordentligt fat. Så vil sårene også hele relativt hurtigt op.

Håber du kunne bruge mit svar, ellers må du endelig skrive igen.

Held og lykke med amningen og din søn.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Skriv notat

Som PLUSmedlem af Baby.dk har du mulighed for at gemme et notat på de andre brugere.

Det er en af de mange fordele du får.

Klik her for at læse mere »
Gå til Ordet er frit     Til forsiden

Kontakt Baby.dk | © 2013 Baby ApS
Bliv fan på Facebook Baby.dk på Google+