"1 måned, ammes fint om natten, problemer om dagen."
Er simpelthen ved at give op..
.. Synes det er super hyggeligt at amme og nyder virkelig at se hende spise hos mig og gruble maden i sig.. Men det er kun om natten det virkelig kan lade sig gøre..
.. Om natten vågner hun ca. hver 2-3 time og skal have mad.. Spiser rigtigt flot , med god rytme og det hele og bagefter falder hun i søvn med det samme.. Men så kommer dagen, og så bliver amningen pludselig et helvede.. hun småspiser hele tiden, måske max 2-5 min af gangen, inden hun bliver møg hysterisk og slet ikke vil tage fat.. Jeg kan ikke få hende til at spise længere uanset hvad jeg gør vil hun ikke tage fat.. Min sp sagde at hun max måtte være vågen i ca. 1,5 time, men nogle gange går der 4 - 5 timer før hun sover.. :/ Hvad skal jeg gøre for at få den samme rytme om natten som om dagen? .. Please hjælp..
Knus Risen
p.s Jeg ved hun får nok at spise og at jeg har nok mælk da hun havde taget 1,4 kilo på, på en måned..
Lisbeths svar
Hej Risen!
Tillykke med din lille pige, som har taget så flot på, så ja du har masser af mælk. Amningen om natten går også fint, det er dagen der gør dig udmattet så du får lyst til at give op ikk`?
Jeg tror du skal lade din lille pige bestemme hvor meget og vor længe hun vil amme. I de første 5 minutter indtager de størsteparten af mælkemængden, og hun har åbebart ikke mere plads i sin mave.
Jeg tror du skal tage det roligt og sige til dig selv. mit barn spiser når hun har lyst, holder op når hun har lyst og det er fint. Du skal ikke fortvivle over hun ikke sover efter 1,5 time, der er ikke nogen manual på spædbørn,de gør som de har lyst til, og det bedste forældre kan gøre er at følge med. Vi kan introducere , måske virker det, måske ikke. Hun er måske ikke træt , vil hellere ligge i sin mors favn og snakke, mærke trygheden, og omsorgen, gynges lidt i en bæresele, eller bare være. Tro mig, hun sover når hun er klar, slap af på en sofa med hende og nyd hende 100%.
Jo mere tryg og rolig du er, jo mere tryg og rolig er hun. Du er ved at lære hende rigtig godt at kende og du er eksperten på hende. Uanset hvad andre fortæller og siger, hvad du skal gøre så lyt til dig selv og hav tillid til, at du er den, der ved ,hvad der er bedst for dit barn.
Fortsat masser af held og lykke både med amningen og med hende.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk