"baby 5 uger, afføringsmønster og luft i maven."
Kære Lisbeth,
Jeg har en lille pige på 5 uger som trives fint.. Dog havde hun normalt "lorte bleer" minimum 3 gange om dagen, hvor det pludselig er ændret sig til at være 1 gang og ugen, men til gengæld har hun masser af luft hele tiden. Min sundhedsplejerske gav mig nogle øvelser som jeg kunne lave med hende.
Grunden til jeg skriver er fordi hun de seneste par dage har været ekstra pylret og grædt.. Hun presser helt vildt men får intet ud.. Jeg prøvet at hjælpe hende på vej med øvelserne , men det hjælper ikke.. :/ Hvad kan jeg gøre? - Er det noget jeg har spist som gør at hun har fået ondt? ..
Kh MAMA
Lisbeths svar
Hej Mama!
Tillykke med din lille pige som trives fint læser jeg.
I starten har de små mange afføringer om dagen, og det er helt normalt det ophører og der kan gå op til en uge imellem. Det forudsætter at hun er brystbarn.som jeg tolker hun er.
Afføringens farve varierer, fra lysgul, lysbrun over i det grønlige, alt er normalt.Når de kun har afføring ca hver uge er den mere formet, hvor den i starten er megt tynd. Modermælk er så fuldt fordøjeligt at det meste optages i tarmen.
Deter sjældent brystbørn bliver forstoppede.
Babyer på MMe skal helst have afføring hver dag.
Jeg tror det er luft der generer din lille pige. Luft kan gøre babyer grædende og pjevsede.
Du skal sikre hun har ordentligt fat om brystet, sørg for hun får godt og grundigt bøvset af både midtvejs og efter måltidet.
Læg hende godt op på skulderen eller på din underarm, så trykkes der på maven og luften kommer ud.
Det kan også være på den tid hvor du evt skulle have haft menstruation,hormoner kan give lidt uro.
Før i tiden var der mange ting ammende kvinder skulle holde sig fra. I dag oplever jeg at de ammende spiser alt havd de selv har lyst til uden problemer. Hvis du selv tror du har spist noget der er for stærkt, så undlad dette i en periode.
Du har sikkert fået øvelser som mavemassage med uret, og cykling, som er gode for fordøjelsen.Du kan også blidt massere hendes fødder.
Drikker du selv rigeligt og holder din mave godt igang?
Hvis du er bekymret, smitter det hurtigt af på din lille datter, derfor bevar roen, og se om ikke det går bedre.ellers må du hive fat i din sundhedsplejerske og bede om noget mere hjælp-.
Fortsat held og lykke med din lille pige.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk