Opret gratis profil  

Log ind

E-mail:

Adgangskode:

Har du glemt din adgangskode?

Eksperthjælp: Til mor til tre

Citér indlæg Anmeld indlæg
4. august 2010, kl. 10:23

"Til mor til tre"

Hejsa Samina

Min datter går i 1.klasse. De er ikke så mange i klassen, hvilket jo er dejligt nok, men med kun 6 piger i alt, kommer de lidt hårde typer let til at dominere. Der er specielt én pige, som jeg ser som et problem. Min datter er bedste veninder med en pige i klassen, og den lidt hårde pige vil bestemme, hvem min datters veninde må lege med, og det får hun lov til. Derfor føler min datter sig afvist. Hun er heldigvis en robust pige, der får ros for, at hun i den grad hviler i sig selv, hun beskrives som et socialt aktiv i klasse, der forsøger at mægle og tager afstand fra intriger og tøsefnidder. Så leger med hun i stedet med drengene, børn fra de andre klasser eller leger med sig selv. I det hele taget oplever jeg en hård tone flere af de andre piger imellem, en manipuleren med hinanden og rigtige giftige bemærkninger. Alt dette deltager min datter ikke i, har jeg fået at vide. Men det bekymrer mig, om hun skulle blive farvet af de andre børn.

Jeg har snakket med store bogstaver med både klasselærere og SFO. De er opmærksomme på problemerne. De snakker jævnligt med børnene om, hvordan man er gode kammerater, og forsøger at styrke sammenholdet pigerne imellem. Jeg har også sagt til min datter, at det selvfølgelig er bedst at forsøge at blive enige om tingene selv, men at hvis det ikke er muligt, kan og skal man involvere en voksen, for de er der for at hjælpe, når mor og far ikke er der. Og at man er nødt til at komme og sige det til en voksen, hvis der er noget, man er ked af, for de kan ikke vide, hvad hun tænker og føler.

I går fortalte hun mig så, at den hårde pige pige er efter hende, beskylder hende for at stjæle og siger at hun vil banke hende og bliver ved med at løbe efter hende. Jeg blev så gal, men føler mig samtidig lidt hys. For skal man bare acceptere, at "sådan er børn", og de må lære de sociale spilleregler, som kan være hårde? I mit hoved er spillereglerne, at vi skal alle være her og behandle hinanden med respekt, og det er det, jeg forsøger at lære mine børn. Hvad gør man så, når andre børn tilsyneladende ikke følger de samme regler og værdier, som mine børn er vant til?

Det blev lidt langt, men det fylder utrolig meget i mit hoved. Hvordan klæder man sit barn på rent socialt, når ikke alle børn følger de samme sociale spilleregler?

Saminas svar

Jeg kan godt forstå din frustration og på mig, lyder det som om, at de voksne omkring din datter ikke er klar over alvoren i denne problematik, som du beskriver

Det er deres ansvar at kommunikationen og "spillereglerne" imellem børnene er positive.
Det kunne lyde som om, at de voksne ikke får sat grænser over for den hårde pige. Det er synd. Både for din datter, din datters veninde, de andre børn og i sidste ende pigen selv.
Børn i den alder har brug for, at de voksne sætter grænser. De har brug for, at de voksne fortæller, hvordan man er gode venner og især de "hårde børn" har brug for at opleve, at når de overskrider andres grænser, har det konsekvenser.
F.eks. i dit tilfælde at den "hårde pige" ikke må lege med din datter og hendes beste veninde en hel dag.
Negativ adfærd har det med at brede sig og skabe en dårlig stemning.
Mit råd til dig er derfor at gå til lærer og SFO igen og fortælle, at du som forælder oplever at deres håndtering ikke virker efter hensigten og at du som forældre gerne vil vide hvad næste skridt vil være. At du som forældre ikke synes, at det er i orden, at et barn får lov at fylde så meget.
Det er vigtigt at få sat en stopper nu, så konflikterne ikke pludselig tangere til mobning. Og at blive beskyldt for at stjæle og trudsler om bank lyder i mine ører ikke rart.

Skolen og SFO skal danne og vejlede det eneklte barn, så barnet ved, hvordan det skal begå sig. Og alt efter hvilket barn, der er tale om, skal der laves individuelle strategier. for at ændre en uheldig adfærd.

I forhold til at søge voksenhjælp prøver børn faktisk i første omgang at løse deres konflikter selv. Derfor skal de også høres, når de henvender sig til en voksen, så de ikke mister modet. Og selv forsøger at løse problemer, der er alt for store for dem.

Håber mit svar har hjulpet dig.

Hilsen Samina

Samina har sin egen blog her på Baby.dk. hvor hun skriver om de små og store ting i livet, og om livet i folkeskolen.

Læs mere om Samina: Samina og hendes blog

Skriv notat

Som PLUSmedlem af Baby.dk har du mulighed for at gemme et notat på de andre brugere.

Det er en af de mange fordele du får.

Klik her for at læse mere »
Gå til Ordet er frit     Til forsiden

Kontakt Baby.dk | © 2013 Baby ApS
Bliv fan på Facebook Baby.dk på Google+