"Mor oplever 10 årig , som hele tiden vil være sammen med mor og far som anstrengende."
Hej,
Jeg har en datter på 10 år som er min mands og mit eneste fældes barn, der ud over har vi min datter på 14 år også, som ikke ser sin biologiske far. Min mand har der du over 2 børn fra tidliger på 17 og 20 som ikke bor hos.
Nå men problemet er at vores fældes barn på 10 år er jeg ved at være lidt træt af hun er som en lille hemoride :-) ja ikke hele tiden men rat tit.
Jeg kan næste ikke få lov til at være alene hvis hun er i huset. Hun forlanger jeg skal undeholde hende heletiden og jeg er nok kommet til at give for meget efter, selv i min arbejds tid (jeg arbejder hjemme fra) Hun vil kun sove hjemme og aldrig hos vendinder, de er altid hos os. det er lidt hårdt at hun har så sværet ved at lave noget uden mor eller far.
der udover vil hun være sammen med os min mand og jeg hele tiden vi må slet ikke væer kærester. Selv når min mand og jeg tror hun sover og vi prøver på at elske kommer hun ind hele tiden hun vil simpelt hend ikke slippe os og give os 5 min. til os selv, vi kan ikke en gang gå en tur uden hun hele tiden vil med, jeg er ved at skrige og min mand og jeg savner vores sex liv og få lov til at være os selv. Hvordan får vi sat en grænse stille og roligt eller skal vi bare give efter for hendes lidt persesiv holdning til os. det er helt klar ikke 2 i det her ægteskab men 3 og det er for meget, og kan mærke jeg er død træt af hende pt.
Håber på et godt svar på forhånd tak,
Hilsen
Chrisitne
Lisbeths svar
Hej Christine!
DEt er klart du oplever det som hårdt at du ikke har nogen alene tid, at jeres datter har så meget brug for jer at jeres sex liv ikke kan foregå i fred og ro, og I har brug for alene tid.
Jeg tror jeres datter er usikker på sin plads i familien, du er hjemme og arbejder, du er der fysisk , men sikkert ikke psykisk, når dit job skal passes.Hun har brug for at blive set og hørt, og når hun oplever irriation/frustration bliver hun utryg og forsøger endnu mere at hægte sig på.
Det I skal huske på er at en 10 årig stadig har enormt brug for at opleve sig elsket og vigtig i familien, I er en sammen bragt familie, de andre er store og hun er den lille.Som 10 årig er man ved at blive stor og alligevle lille i mange situationer.
I voksne skal lægge en plan, hvor I formår at fortælle hende hvor højt I elsker hende, vær sammen med hende ,med glæde og nærvær, oga lligvel fortælle at når det erarbejdstid er der nogle regler for hvornår hun forstyrer.
Jo mere I er nærværende sammen med hende, jo mere tid får i for jer selv, når hun e rputtet.
Tag en snak med hende om søvnen, giv hende en lampe, noget musik eller andet som hun kan ty til, når hun synes hun mangler noget.Deter o.k. at sige at forældre også har brug for voksentid alene uden forstyrrelse, måske fra klokken 22, til 24, hver 3 dag, eller hvor meget I har brug for. selvfø-lgelig hvis hun kommme rtil skade kan i forstyrres.
DEt kan godt være I oplever at I er meget sammen med hende,alligevel tænker jeg at hun ikke oplever nærværet og at hun er værdsat og elsket, siden hun har brug for så meget bekræftelse.
start med at give hende det hun har brug for, dejlig tid med forældrene, så får I også dejlig tid for jer selv,, er jeg overbevist om.
Måske er der nogen andre ting i skolen f.eks, som tynger hende, siden hun ikke vil være sammen med venner, her må i finde ud af om der er nogen der mobber eller andet der tynger. har I mistetnogen i familien ?
Når I har efetrforsket, så forsøg at hjælpe hende med venne kontakter, lad hende gå til noget med nogen af kammweraterne, støt op og få lavet hjemme kontakter. Nogen børn har brug for lidt kærlige puf af de voksne.
Tilsidst skal i overveje om I signalerer at I har det godt, hvordan taler I til hinanden, viser I jeres kærlighed med knus, ? OFte kan tunge tanker fylde meget hos en 10 årig, skilsmisse død eller andet.Også en 10 årig har brug for rigtig meget kærlighed og omsorg.
Håber I kan bruge noget af det her til refleksion og får vendt en dårlig cirkel til en posistiv cirkel, hvor der er plads til både børn og voksne.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk