" 5 år,skilsmissebarn, midterbarn og tisser i bukserne."
jeg har en forspørgelse....
mig og min kærste har 4-er børn til sammen fra tidliger forhold...
han har 3 børn på 4-5-9 år
jeg har en på 5...
problemet er at den mellemste på 5 år har et problem når han kommer ved os hver anden weekend....
min kærstes drenge er her hveer anden weekend og min er kun hjemme ved sin far hver anden weekend...
Lukas som han hedder tisser i bukserne konstant, selv om han har været renlig sisen han var 3år.
nogle gange når hans mor kommer og aflever dem har han tisset...
når han leger med sine andre brødrer gør han det og nogle gange hvis han sover...
vi har prøvet flere ting for at få ham til at holde..
vi har prøvet at lade være med at skælde ud... belønnet ham når han har klaret en dag uden at tisse i buksrne..... vi har os prøvet at han selv skulle hjælpe med at vaske det... og flere andre metoder... men intet hjælper...
han gør det flere gange om dagen.....
når han tisser siger han det ik.... om det er på gulvet foran toilettet eller i sengen.... eller bukserne....
det resulter i at han for at sige det mildt (stinker).....
nu er det blevet for meget... så man farer pr. automatik op i en spids....
når drengene er her er der ens regler for alle og ikke nogen ændringer i forhold til hvad vi plejer at lave.....
det er frustrende at det ikke får en ende....
han er som sagt 5 år og har været renlig siden han var 3 år.....
vi vil sætte stor pris på et godt råd der kan hjælpe os med det her..
med venlig hilsen
Carina
Lisbeths svar
Hej Carina! Deter da også irriterende at han tisser konstant i bukserne selvom han var renlig da han var 3 år gammel....
Lukas har det svært, hans far og mor er blevet skilt, han er midterbarn, hans far har fået en ny kæreste, og derer også et barn, ovenikøbet en 5 årig. Og nu skal han prøve at finde sig til rette i alt det nye.
Og det er en ny situation, og selvom I to er glade for hinanden og tror I har de samme regler overfor alle børn, så er han på besøg hos sin far og hans nye kæreste.
Noget trykker ham, så det går galt med hans tisseri, deter et symptom, han er hverken udspekuleret, bevidst eller noget andet. det sker, og han bliver ked af det.
Han skal have al den omsorg, hjælp og alenetid med far han overhovdet kan få.De skal gå en tur sammen, lave noget alene uden jer andre.Han skal mærke at han ikke er rykket langt ned på stigen, fars opmærksomhedsstige.
Måske skal han have en dag hvor han kommer alene, deter altid en god ide, at give børn alenetid på skift.
At være en sammen bragt familie er virkelig i starten på børnenes præmisser, de har ikke bedt om en skilsmisse, de har ikke valgt den nye kæreste og de nye børn, og alle børn vil helst at mor og far bor sammen.Derer selvfølgelig en grund til en skilsmisse, det gør det ikke nemmere for børn. De tænker, de elskede mig ikke nok til at blive sammen.
Jo mere I kan slappe af og måske i week enderne lave noget med jeres egne børn, og lade parforholdet hvile lidt , jo bedre for alle børn. det tar tid at få tillid til en n y voksen. Man skal gøre sig fortjent til det, være en god kammerat, være overbærende, ikke skælde ud,have humor, vise respekt for børnene og accepetere at alle børn er værd at elske uanset hvilken adfærd der dukker op-.
Når du bliverkæreste med en skilt mand med delebørn,, så vælges hele pakken , også hans børn, du skal ikke være mor, men en dejlig voksen der kan blive en god gave for alle børn.
I skal hjælpe Lukas, både med det jeg ahr skrevet, og så skal I give ham faste toilettider. Han skal tisse af , inden maden, inden legen , inden afgang ud af huset. Inden sovetid, og måske hives op inden i går i seng.
Gør det ikke til et problem.
Sig med varme i stemmen. Nu vil vi hjælpe dig, så det går lidt bedre med det der tisseri.
Nu går du på wc, når vi hjælper dig med at huske det, måske kan du ikke , måske kommer der en tår og alt er fint.Deter far der skal gå¨med på w.c.
Ingen skæld ud, ingen rynken på næsen på grund af lugt,, hvis uheldet sker. giv det lidt humor. Nå for søren, der var lige et uheld, nu finder vi lige en klud og noget rent tøj, og så husker vi lige på at sende dig på wc, næste gang. Vis ham at han er en dejlig dreng også selvom han tisser i bukserne.
Rigtig meget held og lykke med det hele
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk