"6 måneder svær at få til at sove i længere tid."
Hej Lisbeth
Vi har en datter på 6 mdr., der ikke vil sove om dagen og er vågen mange gange om natten.
Vi ligger hende typisk til at sove kl. 19, hvor vi forinden har lavet et putte-ritual (pusles, forskellige ritualer med stille stemning og amning). Hun falder ofte i søvn under amningen, hvorefter vi ligger hende i hendes tremmeseng. Når hun ikke falder i søvn under amningen (gerne i vores seng), falder hun nogle gange i søvn af sig selv efter lidt leg (i sin egen seng), andre gange græder hun så snart, hun bliver lagt, og falder først til ro i vores arme.
Søvnen om natten er normalt afbrudt 3-4 gange, hvor hun bliver ammet, hvorefter hun står op mellem kl. 5-6 og er derefter lys vågen og er ikke til at putte igen. Når klokken slår 8, er hun typisk træt og pylret, hvorefter jeg ammer og vi lægger hende til at sove - dette sker dog ikke uden at hun protesterer (gråd), og barnevognen skal være i konstant bevægelse, før hun omsider efter et godt stykke tid overgiver sig til søvnene. Herefter sover hun i 20 - 40 min og vågner ofte med gråd og er ikke til at få til at sove igen.
Når kl. nærmer sig 11 får hun grød (vi er lige begyndt med grød og det går stille fremad - nogle dage spiser hun ikke rigtig noget andre dage en 3/4 af en baby potion.) Mellem kl. 12- 12.30 er hun træt, og her ammer jeg, og hun bliver lagt i barnevognen, hvor samme problematik udspiller sig (gråd, skal vugges og kortvarig søvn (20-40 min). Igen omkring kl. 15-16 er hun træt og pylret. Igen udspiller den samme problematik sig.
Når kl. så bliver 17.30-18 får hun mos. Kl. 18.30 begynder hun at vise træthedstegn, og vi begynder putteretualet.
Vi er ved at synes, det er hårdt, at hun ikke sover mere. Vi kan ikke vurdere, om vores tilgang er forkert - vores ønske er, at hun kunne sove lidt længere stræk om dagen (måske færre gange), at hun falde i søvn af sig selv og uden gråd, og at hun vågner lidt mindre frekvent om natten!
Har du nogle råd til, hvad vi kan gøre?
På forhånd mange tak!
Mvh. Jakob og Jeanette
Lisbeths svar
Hej Jakob og Jeanette!
Det lyder som om I har nogle hårde nætter og nogle hårde dage,fordi jeres lille datter har svært ved at overgive sig til søvnen.
Jeg er usikker på om deter nyt eller det altid har været efter samme mønster.
Hvis det er nyt, tænker jeg om hun har ondt, maven, ørerne eller for tænder. Det må udelukkes først. Specielt ørerne , hvis derer væske i mellemøret gør det ondt når de bliver lagt ned og de vågner fordi det gør ondt.. Hæv hendes hovedgærde med et par tykke bøger under og se om det hjælper. Ellers få hen de checket hos en ørelæge, det kan I uden henvisning.specielt hvis hun har været meget snottet kan det tyde på ørerne.
Hvis hendes afføring er normal og hun ikke har problemer med det, så går jeg hurtigt videre til gummerne/tænderne.Hun kan også have blister eller trøske i munden selvom hun er 6 måneder, se godt efter, helt oppe under overlæben ude i siden og på samme måde nede i undermunden.Rens med en engangsvaskeklud dyppet i dansk vand, og kør rundt med en finger i munden.
Hvis hun har ondt for tænder er gummerne røde og hårde, giv hende gummemassage med en ren finger eller en baby tandbørste, eller smør med noget fra apoteket.
Hvis alt dette er udelukket, og hun i øvrigt er sund og rask så skal der ændres på nogle ting.
Hun e rnu så stor at 4-5 amninger om natten er unødvendige, helst skal hun kunne sove uden mad, hvis hun får et sent måltid.Deter en god ide, hvis din mand eller en anden kan hjælpe et par nætter, hvor du får lov at sove, at I prøver at give hende enten en sut, eller vand når/hvis hun vågner.Prøv at trække hende lidt, og håbe hun falder til ro, hun skal ikke græde utrøsteligt i lang tid, men må gerne lige brokke sig lidt.Giv hende en hånd, en lille nussepude, lav lidt lys, syng lidt, alt e rmuligt, bevar roen og sig scch nu skal du sove , blidt og kærligt.stryg hende over maven.
Det samme om dagen når/hvis hun vågner forsøg at skabe roen igen og få hen de ned i søvnen, med samme koncept, vug vognen, tal blidt og overbevisende, tro på det, så hun oplver at deter sovetid fortsat, og giv det en chance.
Hvis intet af dette hjælper, så sørg for at få sovet på skift, bed om noget aflastning så I to får lidt overskud, jo mere trætte i bliver jo dårligere søvn også hos hende.
Nu håber jeg I har lidt at gå videre med og fortsat held og lykke med hende og nattesøvnen.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk