Eksperthjælp: protest mod at falde i søvn alene, 1 år og 8 måneder.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.953 visninger
0 svar
0 synes godt om
5. juli 2010

Lisbeth Jess

"protest mod at falde i søvn alene, 1 år og 8 måneder."

Hej Lisbeth

Jeg skrev for nogle uger siden om min datter der pludselig græder ulykkeligt når hun skal sove.

Vi har nu prøvet med dit råd om at læse godnat bog, sidde hos hende og holde i hånden til hun sover. Hun virkede glad for den løsning i en lille uge, men det har nu udviklet sig til at hun er mere end 1 time om at falde til ro. Hun ligger og kaster sig rundt i sengen og kan ikke finde ro (ved godt det er varmt så måske det også gør noget), men det hele virker lidt sjovt for hende og så føler jeg mig til grin når jeg sidder derinde hele aftenen. Hun har vågnet op til 2 gange hver nat også total ulykkelig. Hvis hun stadig er træt får hun en rolig hånd og sover kort tid efter. Hun græder ikke når vi går op på værelset mere og ligger sig også fint i sin seng, men lige så snart jeg eller min mand går ud af værelset begynder hun at græde så ulykkeligt. Hvis vi kommer ind igen efter nogle minutter ligger hun sig pænt ned igen for hun ved godt hun skal sove, hun vil bare ikke gøre det alene. Hun har bamser hun ligger med og der er også lidt lys ved hende. 

Jeg er sindsyg i tvivl om hvad vi skal gøre, for igen så syntes jeg ikke det er ok vi skal være hos hende i mere end 1 time hver aften. Samtidig vil jeg heller ikke være en ond mor der bare lader sin elskede datter være ulykkelig, bange og ked af det.

Jeg håber du kan hjælpe endnu engang, så vores datter igen kan falde godt i søvn.

Hilsen Nilleemma

Lisbeths svar

Kære Nilleemma!

Jeger glad over opskriften virkede et stykke tid og hun nu går glad iseng og lægger sig frivilligt.Ros til jer.

Den sidste del er et temperamentspørgsmål. Deter så frustrende når de ikke vil sove, og der bare er brug for lidt tid til parforholdet eller alene tid om aftenen. Desværre er der ikke en slukknap påde kære børn.

jeg foreslår du inderst inde gør op med dig selv hvor lang tid du/I vil bruge på at putte hende.

Du er ingen ond mor, hvis du når ritualet er slut, går ud, med åben dør, og rumsterer rundt med hvad du nu kan finde på udenfor så hun hører jer, hun skal turde give slip og trygt falde i søvn. Så sætningen til hende og dig er. Alt er godt, og nu skal du sove trygt.Med overbvisning i stemmen. hvis du ubevidst signalerer bekymring for om hun vil sove, så mærker hun det og bliver utryg. 

Er det nemmere når deter far? Se om du kan lade være at blive frustreret, hun skal nok lære det

Jeger er ikke tilhænger af at børn skal græde  længe, de skal vide vi er der, og deter o.k at falde i søvn .Hvis der er så varmt lige nu, så skaf en ventilator, giv hende et drikkekrus, som ikke spilder i sngen. og vis hende med kærlig omsorg . Nu skal der soves.

Nogen børn reagerer også på ting i familien/institutionen/dagplejen som de ikke verbalt kan give udtryk for. Har hun gode dage, er der nogen som måske  , gør at hun ikke oplever sig så veltilpas?

Og tilsidst så skal du være sikker på at hun er helt mæt, giv evt lidt brød og en banan inden tandbørstningen også selvom hun har spist godt til aften. Børn har små maver, og sult er en hindring for at sove.

Nu håber jeg, du med de sidste fif formår at få hende til at overgive sig til en dejlig nattesøvn, tro på det, jeg er sikker på du er en dejlig kærlig omsorgsfuld mor.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.