"6 måneder, svær at få til at spise grød og mos"
Hej! Jeg har før skrevet til dig og fået et godt svar tilbage - og tak for det, så nu forsøger jeg mig igen.
Min datter på 6 mdr. (og 1 uge) har virkelig problemer med skemad, selvom det nu er lidt over en måned siden jeg begyndte at introducere hende for grød. Da hun var knap 5 mdr. begyndte hun at være meget urolig når hun fik flaske (hun har fået MME fuldt ud siden hun var ca. 3½ mdr., da jeg ikke havde mælk nok), og da hun også fik problemer med at sove særlig længe ad gangen blev min sundhedsplejerske og jeg enige om, at hun nok havde brug for noget der mættede lidt mere end MME, og at hun måske var klar til at begynde på grød (havde forsøgt med vælling, men det ville hun ikke have). Jeg startede så med at lave noget hirsegrød selv, som hun fik lidt af for første gang da hun var 5 mdr. Hun kunne dog slet ikke håndtere det, og reagerede som om hun var ved at blive kvalt hver gang jeg gav hende lidt i munden (uanset hvor meget jeg fortyndede det med MME). Jeg prøvede så at købe noget risgrød på pulver, og det gik straks lidt bedre, selvom hun dog ikke fik meget af det ned. Jeg prøvede så at købe noget frugtmos, hvilket hun tilsyneladende havde meget nemmere ved at spise og bedre kunne lide. Siden da har jeg flere gange forsøgt at lave noget grød selv (risgrød og majsgrød), men det vil hun kun spise, hvis jeg blander noget hjemmelavet æblemos i, og så er det alligevel ikke mere end max 5 skefulde hun vil have. Pulvergrød lærte hun derimod at spise efter et par uger. Så når hun får det, så spiser hun nu ca. ½ portion (lavet af 1 dl. vand). Hun er dog stadig kræsen mht. smagen og risgrød vil hun f.eks. ikke have uden ekstra frugtmos i. I løbet af den sidste uge har jeg to gange prøvet at lave kartoffelmos både med og uden gulerod i, men det kan hun slet ikke finde ud af, og reagerer ligesom i starten med at være ved at blive kvalt i det. For nogle dage siden købte jeg et glas færdiglavet mos med ris, kylling og gulerod, og det var hun helt vild med. Hun spiste halvdelen af glasset med stor iver, hvilket er mere end hun nogensinde har spist på en gang før. Jeg har altså prøvet med flere forskellige slags grød og mos, men det virker til at hun kun vil have pulvergrød eller færdigmos, og konsistensen skal være meget blød og cremet og helt uden klumper, for ellers kan hun ikke synke det. Jeg er virkelig fortvivlet for det har hele tiden været min plan, at jeg selv ville lave grød til hende, både fordi det er sundere, men bestemt også fordi det er meget billigere. Men hun kan bare ikke finde ud af at spise det! Er det virkelig normalt når hun er over 6 mdr.? Kan det virkelig passe at jeg bliver nødt til at nøjes med at give hende færdig-mos og pulvergrød? Det har jeg for øvrigt ikke råd til at blive ved med. For øvrigt så har jeg også forsøgt at give hende mad på forskellige tidspunkter, og har fundet ud af at hun helst skal være sulten før hun vil spise grød. Noget andet er så at hun faktisk ikke spiser særlig meget MME efter hun er begyndt at få grød (hun får til frokost og aften, men spiser som sagt ikke en hel portion endnu). Jeg har læst mig frem til at hun skal have 750 ml. MME, men hun spiser altså kun omkring 650 ml., i døgnet. Er det nok når hun stadig ikke spiser så meget grød? Før jeg begyndte på grød spiste hun omkring 1000-1100 ml. i døgnet, men dengang sov hun heller ikke så lange stræk som hun gør nu. Hun sover ½ time om formiddagen, omkring 2 timer til middag (men kun hvis hun sover indenfor i sin seng, i barnevognen udenfor sover hun ikke mere end 1 time ad gangen og er stadig træt og pylret når hun står op), og ind imellem ½ time ved 17-18 tiden (den lur plejer at være fast, men det er ikke længere hver dag hun vil sove der selvom hun er træt). Hun kommer i seng mellem kl. 19 og 20 om aftenen og vågner en enkelt gang om natten for at få flaske, og står så op mellem kl. 6 og 8 om morgenen. Jeg er ikke særlig god til at lave mad, og jeg er i tvivl om det måske er fordi jeg ikke laver det ordentligt, at hun ikke kan spise det grød jeg laver, for synes nogle gange det har en underlig klumpet konsistens. Kan det passe? Kan det lade sig gøre at lave grød selv, som får samme konsistens som pulvergrød eller færdigmos? Jeg er virkelig bekymret for min datter, som ellers er sund og rask og godt med udviklingsmæssigt og også tager fint på, og har gjort det siden hun var 4 mdr. (derfør var hun ret lille og tog ikke nok på pga. min manglende mælk.). Min næste plan er at prøve at lave øllebrød til hende, for at se om hun kan spise det, men hvis det heller ikke går, så er jeg godt nok ved at løbe tør for ideer. Jeg kunne måske prøve at give hende lidt brød, men jeg tvivler virkelig på at hun kan sluge det, eftersom hun er ved at blive kvalt i ting som kartoffelmos og alt med klumper i. Kan det virkelig være rigtigt, at hun stadig ikke er rigtig klar til grød? Jeg er virkelig bange for at hun kommer til at mangle noget ernæringsmæssigt, når hun nu har rundet de 6 mdr., og ikke rigtig vil spise grød (udover små mængder pulvergrød). Hvornår bliver et barn for gammelt til at kunne nøjes med MME og smagsprøver på grød? Altså er der en fast alder, hvor de skal have lært at spise grød eller andet rigtig mad? Lige et sidste spørgsmål... Skal jeg bliver ved med at prøve at give hende det mad som hun ikke kan synke, men nærmest er ved at blive kvalt i? Altså er det nødvendigt at blive ved at prøve før hun lærer det? Vil jo helst ikke udsætte hende for det, men hvis det er nødvendigt, så bliver jeg jo nødt til det.
Det kan godt være at min bekymring er total ubegrundet (hvilket jeg da håber), men jeg er virkelig fortvivler og helt grædefærdig efter at have skrevet alt det her ned, så jeg håber inderligt at du vil svare på alle mine spørgsmål, hvis du da kan finde rundt i dem. Normalt ville jeg kontakte min egen sundhedsplejerske, men hun har ferie nu, så jeg føler mig ret alene, og kan slet ikke overskue at jeg nok først får besøg af hende til 8 mdr.'s tjek. Så derfor håber jeg virkelig at du kan hjælpe mig. Jeg beklager det lange brev med de mange spørgsmål, håber ikke det er for meget.
Mvh. den bekymrede alenemor
Lisbeths svar
Hej Med dig! Jeg kan god t høre du er bekymret og ved at give op, fordi du tror at du ikke er god nok til at lave mad til din lille pige. Hun vil kun spise når deter færdige glas og pulvergrød.
Din økonomi gør at det er for dyrt og du vil også hellere selv lave maden.deter også så vigtigt for os mødre at vi kan alve mad som vore børn vil spise.
Alligvel vil jeg ebde dig om at være rolig, det her er en fase, jo ældre hun bliver jo mere nysgrrig blir hun til mad, og får lyst til at spise mere varieret, specilt når hunser at du spiser ved siden af hende.
Huner kun 6 måneder og er først ved at lære at der findes andet mad end MME.I starten er det svært for de små at transportere maden bagud og synke uden at de får det galt i halsen.Deter helt normalt.Hun har kun fået flydende så bare lidt klumper kan opleves som meget ubehageligt.Brug en lille ske, sid med hende i armen, hold hende trygt fast og stik skeen halvt ind på tungen så hun kan sutte det i sig
Jeg har et par fif til dig.
Når du selv laver grød, så si den igennem en sigte, bland en halv moset banan, meget moden, eller en meget blødpære i.deter sø'de frugter. og når du moser dem helt flydende kan du blande den i grøden.
Lav grøden på MME, så hun bliver dækket ind.
En anden mulighed er at blande din egen med den færdigkøbte , for at bedre smagen.
Smag på den du selv laver, smager den godt?den færdige grød smager ofte bedre end den hjemmelavede.For at få den god i smagen kan du blande enten med de frugter jeg har nævnt eller noget fra færdige glas, . Hvis hun har tendens til hård mave er sveskemos en god ting.
Når du vil tilberede grøntsagsmos til hende, gælder det samme, igennem sien, tilsæt MME, og smag på den.vandet kartoffelmos er der ikke mange børn der kan lide.husk også fedtstof.
Jeg vil foreslå dig at tilbyde den smame grød og det samme mos nogle dage i træk, så hun vænner sig til det, ikke nye smagsindtryk hver dag.
Selvom hun virker utilfreds, så giv det en chance, giv ikke op hun lærer det, og fordi hun de næste par måneder stadig mest får MME, så er det helt o.k.
Nogen børn spiser alt med det samme, andre er mere forsigtige, det der er vigtigt er, at du tror på dig selv og virker tryg og har tillid til at du gør det super godt og dit barn selvfølgelig på et tidspunkt bliver endnu bedre til at spise.
Mad handler om nærvær og glæde, der skal ikke være stress og bekymring omkring et måltid. Hu n øger i vægt, hun er glad og trives, det kan du glæde dig over, så hav tålmodighed med maden.
Når hun er blevet glad for skemaden, kan du introducere alle de andre ting som hun må få og skal lære at spise inden hun som 1 årig stort set spiser det samme som dig, sund alsidig kost.
Jeg håber du kan bruge noget af det her, og skriv endelig igen.
Når din sundhedsplejerske kommer hjem så bed om et ekstra besøg, så hun kan støtte dig og du bliver rolig omkring du gør tingene rigtig godt for din datter.
M.h.t hendes søvn, så give hende eftermiddagsluren ved 16 tiden, evt gå en tur med hende, så hun er frisk til aftensmaden.Nattesøvnen er jo perfekt.
Hav en fortsat god søndag.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk