"19 måneder er startet med at græde ved aftenputning."
Hej Lisbeth
Min datter på 19 måneder er begyndt at blive meget ked af det når hun skal ligges til at sove. Hun har før ikke haft nogle problemer med det - har faktisk været super dygtig og nem.
Det er ikke en længere putte rutine vi har. Vi gør det at når vi nærmer os kl. 19.30, så snakker vi med hende om at hun snart skal op og sove, hvorefter hun selv indbyder til at vi skal børster tænder og så går op på hendes værelse. Der kunne vi før bare sige god nat, sov godt, at vi elsker hende og så ud af hendes værelse. Hun ville derefter selv ligge og snakke lidt i sengen, spille lidt musik med hendes spilledåse osv, men nu vil hun næsten ikke ned i sengen og der er ikke ændret i ovenstående. Hvis vi bliver derinde skal vi blive til hun sover helt ellers græder hun bare når hun ser vi går og så kan vi starte forfra igen. Det har i aften taget 30 minutter hvor hun har været ked af det (og det er ikke 100% snyde gråd, men noget af det er måske). Min mand var inde og ligge hende ned efter 15 minutter hvorefter der så ca. gik yderlligere 15 minutter før hun fald til ro.
Er der en speciel face hun skal igennem eller hvad tror du der sker. Er der noget du syntes vi skal ændre?
Det har "kun" stået på siden fredag aften, men det river i mit hjerte at høre på hende være ked af det. Du skal også vide at jeg er lidt imod at hun kommer ind i vores seng og sover, så den løsning bruges ikke hjemme hos os. Vi kan max gå med til at hendes seng står inde i soveværelset, så hun kan se os om natten, men det har vi kun benyttet os af hvis hun har været syg og klatten.
Jeg håber du kan hjælpe
Hilsen
Nilleemma
Lisbeths svar
Kære Nilleemma!
Hun har da været en meget dygtig pige som bare har lagt sig ned og sovet uden vrøvl.
Når hun nu begynder at græde så er der noget hun er utryg eller utilfreds med.Et barn på 19 måneder snydegræder ikke, hun kan ikke tænke, at nu snører jeg min far og mor ved at græde. Derer en grund til hun græder, og hvad deter , kan hun jo ikke fortælle jer.
Er der sket nogen ændringer i hendes pasning? har hun ondt for tænder?Har hun været snottet?Har I en stresset periode?
Hvis ikke derer noget ,der kan være årsag af disse ting, så vil jeg foreslå at I ændrer jeres putterutine, så hun får mere nærvær ved putningen. Hun skal have læst en bog, og måske sunget en sang. Have en anden bamse,.ELLER NOGET andet I KAN FINDE PÅ. Sid ved hende, hold hende i hånden, så hun mærker I er der og berolig hende, når hun græder, sig at deter o.k hun græder og at i er der .
Selvom i skal bruge en uge på igen at gøre hende tryg ved sengen, så er den tid investeret godt . Når hun efter en tid er blevet rolig og tryg igen, så begynder I at gå ud, lade døren stå, evt give hende en vågelampe.
Jeg tror, hun skal forsikres om, at alt er i orden og hun snart finder sin dejlige søvnrytme igen.
Nu håber jeg at projekt god nat og sov godt snart blir justeret ind igen,fortsat held og lykke med hende.
Mange hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk