Eksperthjælp: Prinsessen , knapt 6 måneder, hvornår skal hun passes og af hvem?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.785 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. juni 2010

Lisbeth Jess

"Prinsessen , knapt 6 måneder, hvornår skal hun passes og af hvem?"

Hej Lisbeth

Jeg håber at du kan hjælpe mig. Min kæreste og jeg fik den bedste julegave vi nogensinde kunne ønske os. En lille prinsesse Hun er så heldig og have en mormor og morfar en bedstemor og en farmor og farfar ( Jeg er vokset op uden bedsteforældre overhovedet) Mit spørgsmål er så: Hvornår skal vi lade hende overnatte hos en af dem? Mine forældre er 67 og 57 år og har ikke det bedste helbred, jeg har så en søster på 39 der nu bor hos mine forældre men har schelerose...Min kærestes mor (bedstemor) Bor langt fra os og er meget uhygienisk og har mange katte både ude og inde. Farmor og farfar bor i nærheden men er heller ikke så stabile. Farmor er skrøblig men utrolig god med vores datter (de er de faktisk alle sammen) Farfar har et problem med alkohol, men farmor siger at han ikke drikker en hel uge før han skal være sammen med vores datter og han drikker heller ikke mens hun er der.

Egentlig er mit problem at jeg er utryg ved dem alle sammen. Ikke så meget ved min familie men er nervøse for at deres reflekser ikke står til, hvis der skulle ske noget. Engang passede mine forældre hende i 5 timer, da hun var 4 1/2 mdr og ringede efter os fordi hun simpelthen skreg, og det kunne de ikke li og viste ikke hvad de skulle gøre...farmor og farfar bliver godt nok ikke nervøse siger de, men kan så ikke lade være med at tænke på om hun bliver ulykkelig når de passer hende og så ikke vil ringe efter os fordi de vil være sammen med hende...den tanke kan jeg bare ikke tag. med hensyn til bedstemor er jeg meget utryg ved at hun skal passe hende for hun kende hende ikke så godt. Det er nok min egen fejl. Men jeg føler at hun ikke høre efter hvad jeg siger, når jeg siger at hun skal ikke gøre sådan og sådan, men hun har jo selv haft børn og er børnehavepædagog. Det sammen gælder også farmor. Når jeg siger jeg har læst og jeg gøre sådan fordi...Så siger hun tit vrøvl det passer ikke. Og så tænker jeg, hvor meget igonorere de af det jeg siger om vores datters behov?? Jeg er nok for pyldret og overnervøs og vil helst ikke overbeskytter min engel men jeg er faktisk heller ikke helt klar endnu...Hvad skal jeg gøre? Håber at du kan hjælpe mig og at du kan bære over med mit lange brev. MVH kn

Lisbeths svar

Kære du! Tillykke med prinsessen!

Du nyder at være mor læser jeg og jeres barn trives fint. Nu er du lidt bekymret over hvornår og hvem der skal passe hende.For der mangler heldigvis ikke bedsteforældre, og det er jo en

dejlig ting.

Alligvel er det jer, og kun jer derer eksperter på jeres barn, og jer der bestemmer hvornår og af hvem hun skal passes.Uanset hvor meget fagperson en bedsteforælder er,så er det forældrene/jer ,der kender jeres barn bedst, og jer der sætter dagsorden for, hvordan I vil have at tingene omkring jeres barn skal være.

Som bedsteforælder med en stor viden om børn er det ofte let uopfordret at give gode råd til de unge, ikke for at være nedgørende, men for at øse af vores egen viden og erfaring, som vi måske ikke havde, da vi havde små børn.og vi havde måske heller ikke nogen der ville hjælpe. Nu er vi blevet bedste forædlre og vil så gerne hjælpe jer, og vi tror vi kan lette jer med vore gode råd, og det kan vi ikke. For alle forældre skal gøre deres egne erfaringer. Vi skal tilbyde os, og ellers holde,. vores mund(hvis vi kan, mig selv incl.) indtil vi bliver spurgt.

Hvis vi absolut mener, at vi skal ud med vores mening, så kan der siges:Nu kommer der et synspunkt som jeg ikke vil lade  være med at sige, mit behov er I hører det, i behøver ikke kommentere.

Det gir luft til bedsteforældre, og forældrene kan høre det, reflektere og hvis de mener det er nogetdekan bruge, ja så gør de det.og hvis ikke så lader de være.

Jeg vil bede dig om at overveje at sende nogle klare signaler til både dine egne og svigerforældre om at du/I gør tingene på jeres måde, I vil ikke have bemærkninger, merdmindre I beder om det. Det tror jeg helt sikkert bliver respekteret.

Deter jo det aller vigtigtse i ens liv, som vi vil overlade til andre, derfor er det så vigtigt at have tillid, og det I beder om bliver respekteret.

Hvis og Når I skal have prinsessen passet, så er det vigtigt, at det er fordi I har et behov for at få tid til at gå ud en aften, eller have en tid for jer selv. Deter ikke barnets behov, eller bedsteforældrene, der skal bestemme hvornår. 

Hun er lille endnu, selvfølgelig kan hun blive passet en nat, hvis I skal til en fest langt borte, eller I er så trætte at i trænger til en nattesøvn. Både ved det første og det andet så lad passserne komme til jer, det er barnets base, og under 1 år er det nemmere at passe dem,t passe dem der hvor de har hjemme. medmindre det blot er en gåtur med barnevognen på et par timer.

Når i får jeres barn passet er der nogle klare aftaler, som i skal bede om bliver overholdt. Ved utrøstelig gråd, skal I kontaktes, så i kan vurdere om I SKAL AFBRYDE HVAD i ER I GANG MED.

I skal kunne kontakte kontakte passerne , så i kan høre hvordan det går.

For AT DU /i KAN FÅ TILLID TIL AT BEDSTEFORÆLDRE KAN PASSE PÅ EN FOR BARNET OG JER BETRYGGENDE MÅDE, SKAL i HAVE TILLID. Det fås ved at starte i det små, med små ture, stigende til et måltid, for til sidst at ende med en overnatning, når barn og I er klar. og husk deter endnu ikke barnets behov at blive passet en nat, hvis i vælger, så gør det og  nyd det i lange baner.

Bedsteforældre skal nok blive vigtige for deres børnebørn, når børnene når alderen til at gen kende, og huske, og et nært forhold kan sagtens etableres også uden overnatninger.

Håber du holder fast i at du/I er eksperterne på jeres lille datter, og holder fast og får al den glæde af alle bedsteforældre der er omkring jer.De kan invitere eller komme med mad, tage på fælles udflugter/gåture, give en bio billet l, eller alt mulig andet.

Håber du kan bruge lidt af det her. og fortsat meget held og lykke med den lille prinsessse.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.