"9 måneder græder når hun skal i seng"
hej
jeg har et lille ?
jeg har en datter på 9 mdr som vi ikke kan lægge om aftenen, hun bliver fuldstændig panisk og græder vildt når hun kommer i hendes egen seng. , hun har gennem længere tid sovet i sengen hos os , anbefaling fra sundhedsplejersken da hun mente hun i en periode havde brug for at være tæt på os.)og hun får stadig bryst aften og nat.( noget jeg gerne ville stoppe med. hun skal i dagpleje her om 2mdr og jeg skal tilbage på arb.så er mit ? hvordan får jeg hennde vænnet til at hun skal falde i søvn i hendes egen seng , hun er en pige der ikke sover mere end 3 timer af gangen .håber du har et lille råd, for i øjeblikket bliver hun så overtæt om aftenen og så kan vi slet ikke få hende til at sove.
hilsen en fortvivlet mor
Lisbeths svar
Hej !
Deter så hårdt når forældrene beslutter, at nu er tiden kommet til at barnet skal falde i søvn og sove selv.
Belsutningen ligger hos jer, og handlingen også, heldigvis er der stadig 2 måneder til hun skal passes, så der er tid nok til at justere rutinerne.
Det du skal overveje er, om du stadig vil amme om natten, eller du vil nøjes med en morgenamning og en aftenamning inden hun skal puttes.
Selvom du dropper natamningen kan du jo stadig give morgen og aften.
hendes putteritual skal følges hver aften, f.eks, et bad, en tår mælk, tandbørstning, en godnat bog og eller en sang.En bamse eller andet blødt, en lille vågelampe, noget musik måske. Og så er det vigtigt i selv tror på det. Læg hende kærligt, og sig med sikker lav stemme, at nu er det sengetid, giv hende sovetingene, hold hende lidt i hånden og sid evt lidt ved hende.Bliver hun meget ulykkelig , så stryg hende over maven, mens I sir beroligende lyde. Bevar roen, hun skal mærke at I er trygge og tror på det.
Når hun begynder at kun ne falde i søvn i sin seng, så er det tiden at begynde at gå ud, lad døren stå åben, lav noget så hun kan høre I er der, og gentag , ja nu skal du sove, og vis hende at det er i overbevist om hun kan.
Hvis du vil slutte natamningen, så er det far der skal på banen med en sut og evt en tår vand, nogle nætter.
Håber du kan bruge noget af det her, og meget held og lykke med projekt søvn og fortsat held og lykke med hende.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk