"baby 2 uger, sover for lidt? "
Hej Lisbeth
Jeg er alene med min dejlige datter som jeg fødte for 14 dage. Hun blev født på sin terminsdag og vejede 3485 g og målte 50 cm. Hun bliver ammet på fuld tid og tager godt på (vejede efter en uge 3800 g ved SP-besøg). Jeg har nogle spørgsmål ang. hendes søvn og vågentid.
Vi går som regel i seng omkring midnat/ved et-tiden om natten og så bliver hun ammet og derefter rullet ind i sin dyne og ligger ved siden af mig. Hun vågner som regel en gang om natten, ved 4-tiden og bliver skiftet og ammet i sengen hvorefter vi falder i søvn igen. Hun vågner igen ved 8-9 tiden hvorefter vi står op, hun bliver skiftet og så sidder vi og hygger i sofaen med masser af øjenkontakt og tæt kropskontakt. Efter en time bliver hun træt igen og sover et par timer i sin lift....når hun vågner kan hun derefter være vågen i mange timer, men virker og træt og lidt pylret men uden at græde meget. Hun kan ikke rigtig finde roen til at sove, selvom hun virker træt og gaber. Nogle gange tager jeg tøjet af hende og lægger hende mod min bare mave og det får hende til at slappe af, men altså ikke sove. Det hjælper ikke at gå en tur med hende...der småblunder hun bare. De sidste dage har hun først sovet igen ved 17-18 tiden og tager så en meget lang lur på 5-6 timer.
Hun har fra fødslen virket meget observerende og interesseret i sine omgivelser og jeg har en god kontakt med hende og hun virker glad og tilfreds, men det her "underlige" søvnmønster er begyndt at tære på mig og jeg kan ikke finde ud af hvad jeg gør forkert og om hun mon sover alt for lidt??
Mvh Den Urolige
Lisbeths svar
Hej! Tillykke med den lille pige, flot fødselsvægt,og hun tager fint på læser jeg.
Hun sover godt om natten afbrudt af amning, og deter først ved 12 tiden hun har den lange vågne periode.
Du gør ikke noget forkert, dog er der et par ting du kan gøre anderledes, for at se om det får hende til at sove lidt lettere om dagen. .
Du har jo også brug for noget hvile, og det kan du når hun sover, hvis hun sover.
LIgesom du svøber hende i dynen om natten skal du også svøbe hende om dagen, evt et bomuldsvøb, så hun ikke blir for varm,Læg hende på svøbet, når det ligger med spidserne op og ned. Fold først op om benenem læg hendes arme ind og svøb resten.
Bagefter kan du sidde og vugge hende i favnen, men du siger små beroligende lyde, hold hende i din venstre arm, så hun mærker dit hjerteslag.Gør det lidt mørkt.
Selvom hun blir lidt utilfreds så fortsæt,( hun skal være mæt) og bliv ved indtil hun overgir sig, bevar roen, smil kærligt til hende og sig, scch nu skal du sove .Nogen børn kan godt lide en klud der ligger og putter ved kinden.
Derer også nogen børn der kan lide lidt støj, dæmpet musik, eller andet.
Når hun er faldet godt i søvn, kan du lægge hende i liften, hun vil måske vågne, det klarer du ved at tage liften på lårene og fortsætte vuggeriet.
En anden mulighed er at bære hende i slynge, det er der mange børn ,der nyder, du må prøve dig frem og se hvad der kan lykkes for dig. Selvom hun er kvik og observerende har hun også brug for søvnen.
held og lykke med projektet og fortsat held og lykke med hende
Varme hilsner Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk