Gravide rygere får oftere tykke børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.012 visninger
21 svar
0 synes godt om
7. maj 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Nyhed fra nettet - fra fpn.dk

Forskere: Børn af mødre, der røg under graviditeten, risikerer fedme senere i livet.

Hvis din mor røg under graviditeten, og du i dag er overvægtig, så er der måske en sammenhæng.

Et forskerteam fra det engelske University of Nottingham og fire andre canadiske universiteter fastslår nu, at børn af gravide rygere risikerer at lide under overvægt i de sene pubertetsår.

Resultaterne viste, at de af de unge, hvis mødre havde røget, havde bemærkelsesværdigt mere fedt på kroppen, end dem der ikke var blevet udsat for cigaretrøg i fosterstadiet.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2010

Miia90

Hold da op .

Anmeld

7. maj 2010

B&J

har kun en ting af sige til den sikke en gang lort...

Anmeld

7. maj 2010

Svei

Endnu en af utallige grunde til for pokker at tænke på sine børn og ikke på sig selv og ens afhængighed.

Men ja, der er mange undersøgelser om skadespåvirkninger omkring rygning og graviditetet og der vil helt sikkert komme flere.

Anmeld

7. maj 2010

Kvindemin

Yrsa skriver:

Endnu en af utallige grunde til for pokker at tænke på sine børn og ikke på sig selv og ens afhængighed.

Men ja, der er mange undersøgelser om skadespåvirkninger omkring rygning og graviditetet og der vil helt sikkert komme flere.

Jeg kan sku kun give dig ret, hvis jeg bare kunne holde igen. Stoppede da jeg blev gravid, er nu gravid igen og stoppede - men begyndte igen og er nu 20 uger henne

Anmeld

7. maj 2010

Mira0911

Kender nu mange børn, hvor forældre er ryger, børnene er godt nok ikke tykke...

De er normalvægtige...

Anmeld

7. maj 2010

Svei

MoarJ skriver:

Kender nu mange børn, hvor forældre er ryger, børnene er godt nok ikke tykke...

De er normalvægtige...

Men det er jo heller ikke det undersøgelsen viser...vi kender sikkert alle nogen der ikke lever op til alt det der kan ske...den her viser at rygeres børn har en større risiko for at blive tykke som teenagere...

Anmeld

7. maj 2010

Mor til Frederic og Freya

Hold da op...

Har lige læst den artikel... Og syntes dette er ret skræmmende:

Således havde de rygende mødres børn 33 % mere fedt om de indre organer og 26 % mere fedt direkte under huden. Det er dog først i den sene pubertet, at de rygende mødres børn skiller sig ud. De unge først i puberteten var således ikke tykkere end andre børn, selvom deres mor havde røget under graviditeten.

"Selvom vi ikke ved helt nøjagtigt, hvad der sker, så ved vi, at nikotinen i cigaretrøg bliver længere og i større mængder i et foster sammenlignet med moderen," fortæller Zdenka Pausova til MailOnline og fortsætter:

"Derudover peger forsøg med dyr også på, at påvirkning af nikotin før fødslen påvirker de dele af hjernen, som kontrollerer hvor meget vi kan spise, hvad vi spiser, og hvor høj forbrændingen er."

Min mor har røget da hun vented mig, og blev da kun tyndere af at komme i puberteten...

Anmeld

7. maj 2010

Laulund87

B&J skriver:

har kun en ting af sige til den sikke en gang lort...

Altså nu er det jo undersøgt og der er en sammenhæng..

Ikke for at være fræk, men synes tit jeg er stødt på at du skyder alle sådan nogle undersøgelser i jorden når det handler om overvægt..er der er årsag??

Det handler jo ikke om holdninger når det er fakta.

Anmeld

7. maj 2010

CamillaT89

Karoline skriver:

Nyhed fra nettet - fra fpn.dk

Forskere: Børn af mødre, der røg under graviditeten, risikerer fedme senere i livet.

Hvis din mor røg under graviditeten, og du i dag er overvægtig, så er der måske en sammenhæng.

Et forskerteam fra det engelske University of Nottingham og fire andre canadiske universiteter fastslår nu, at børn af gravide rygere risikerer at lide under overvægt i de sene pubertetsår.

Resultaterne viste, at de af de unge, hvis mødre havde røget, havde bemærkelsesværdigt mere fedt på kroppen, end dem der ikke var blevet udsat for cigaretrøg i fosterstadiet.

Læs mere her

Volapyk!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.