"18 måneder og "snydegræder""
Hej Lisbeth
Jeg må lige høre dig om gode råd til min datter på nu 1 1/2 år. Hun er en glad og smilende pige, men er helt sikkert begyndt at afprøve nogle grænser. Hun har et par gange kastet sig på gulvet når hun ikke får sin vilje, og hun snyde græder hvor hun misser med øjnene og laver "græde lyde". Der kommer ingen tåre, men hun vil meget gerne ha en sut. Det med hun kaster sig kan jeg bedst håntere af de 2 ting, men den snyde græde lyd hader jeg som pæsten nu - hvad kan jeg gøre ved den?
Der ud over vil jeg også høre hvormeget en 18 måneder skal kunne snakke? Hun siger mange lyde, men ikke hele sætninger (lige på nær: tak for mad). Ord hun kan sige og som er til at forstå er bla: vov vov, lege, hov, mad, det, dyt dyt. Er det ok?
Jeg må også lige høre hvad en standart vægt og højte er til den alder?
Hilsen Nilleemma
Lisbeths svar
kære Nilleemma!
Din datter er lige nu i en alder, hvor hun er begyndt at finde ud af, der er ting hun må og andre hun ikke må.
Klart hun både bliver vred og ked af det når der bliver sagt stop, hun kan ikke sige: Mor jeg blir så sur og vil gerne lige have lidt omsorg"
Derfor smider hun sig og forsøger på sin måde at få det hun har brug for af dig. Nemlig at blive set og hørt.
Når du bliver provokeret af hen des som du siger snydegråd er det fordi du tillægger hende nogle motiver hun ikke har.Så små børn har kun kontakt med ders behov, og reagerer når de ikke får dem opfyldt.
Det bedste du kan gøre er at sige ja til alt det hun må,og aflede hende fra det hun ikke må .
Når hun lægger sig så tag hende op og hold om hende og sig: Der blev du nok gal eller ked af det, og så bare trøst hende, ikke flere ord. Bare rum hende, og send din irritation væk. Hun er et lille barn.Så vil hun hurtigt blive tilfreds og gå i gang med en leg.Eller I kan læse en bog, det er måden hendes ordforråd bliver endnu større af.
Børn elsker og lærer ved gentagelser, så hver gang i laver noget så sig højt hvad det er og hvad du giver hende.
Hun siger jo forskellige ord læser jeg, deter rimeligt normalt for alderen, nogen børn snakker hurtigere end andre.Alligveler det altid godt at øve ord med sine børn.der findes rigtige mange dejlige bøger på biblioteket.
Jeg har været inde og checke vækstkurver på nettet, selvom du oplever dit barns vægt/højde er for stor eller lille er der rigtig mange andre faktorer der spiller ind.Det der er vigtigt er hvor dit barn hidtil har ligget, om det følger sin kurve, d.v.s at væksten ikke stopper,
Du har barnets bog, så det er bedst for dig, mener jeg ,at du selv checker med kurven udfra fødselslvægt og hendes vækst de 18 måneder hun har levet.
Derved kan du sikre dig hun følger sin kurve.
Håber dette kan hjælpe dig.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk